De tips voor activerend blended onderwijs worden mogelijk gemaakt door het VU Centre for Teaching & Learning.
Tips voor activerend onderwijs met blended learning
Bekijk alle tips en thema's
-
Totaaloverzicht - alle tips
- Tip 1: Gemotiveerde studenten door constructive alignment
- Tip 2: Een geslaagde actieve onderwijswerkvorm vereist een veilig leerklimaat
- Tip 3: Hoe bevorder je dat studenten hun zelfstudieopdrachten uitvoeren?
- Tip 4: Hoe ga je meeliftgedrag tegen bij groepsopdrachten?
- Tip 5: Hoe bevorder je echte interactie in de collegezaal?
- Tip 6: Help studenten te plannen met een visueel aantrekkelijk overzicht
- Tip 7: Dieper leren door slim gebruik van het Canvas Discussion Board
- Tip 8: Bespaar tijd en verbeter je onderwijs met een vereenvoudigd cijferschema
- Tip 9: Bespaar tijd en verbeter je onderwijs met goede voorbeelduitwerkingen
- Tip 10: Bespaar tijd en verbeter je onderwijs door niet alle opdrachten een cijfer te geven
- Tip 11: Hoe laat je studenten beter peerfeedback geven en verwerken - deel 1
- Tip 12: Alternatieve aanpakken voor hybride onderwijs
- Tip 13: Hoe laat je studenten beter peerfeedback geven en verwerken - deel 2
- Tip 14: Versterk het eigenaarschap van de student over het leerproces
- Tip 15: Hoe versterk je de verbinding met je studenten - deel 1
- Tip 16: Actieve studenten door hoge verwachtingen en een positieve sfeer
- Tip 17: Hoe versterk je de verbinding met je studenten - deel 2
- Tip 18: Hoe ga je efficiënt om met de vragenstroom van je studenten?
- Tip 19: Hoe bevorder je dat studenten echt leren tijdens een college?
- Tip 20: Je hebt je kennisclip, maar wat nu?
- Tip 21: 10 kenmerken van docenten die impact hebben op hun studenten - deel 1
- Tip 22: Een vliegende start: hoe creëer je optimale binding onder studenten? 4 tips van studenten
- Tip 23: Wat is het verschil tussen blended, online en hybride onderwijs?
- Tip 24: Dit willen studenten vasthouden na corona
- Tip 25: Zo ontwerp je een supercursus! - deel 1
- Tip 26: Vier effectieve manieren voor studenten-inspraak bij je onderwijs
- Tip 27: Zo maak jij je Canvascursus studentvriendelijk
- Tip 28: Constructieve feedback? Tien tips!
- Tip 29: Zo ontwerp je een supercursus! - deel 2
- Tip 30: 10 kenmerken van docenten die impact hebben op hun studenten – deel 2
- Tip 31: Omgaan met ChatGPT in het onderwijs
- Tip 32: Hoeveel vragen neem je op in een meerkeuzetoets?
- Tip 33: Zo combineer je open en gesloten vragen in een toets
- Tip 34: Hoe toets je bij activerend blended onderwijs?
- Tip 35: Hoe bespaar je tijd bij toetsing in activerend blended onderwijs?
- Tip 36: Hoe ontwikkel je een rubric?
- Tip 37: Do’s en don’ts voor effectieve peerfeedback - deel 1
- Tip 38: Do’s en don’ts voor effectieve peerfeedback - deel 2
- Tip 39: VU Pride tips & tricks – zo creëer je een inclusieve leeromgeving
- Tip 40: In 5 stappen je onderwijs ontwerpen met ChatGPT
- Tip 41: Stimuleer intrinsieke motivatie en autonomie van jouw studenten
- Tip 42: Stimuleer innerlijke feedback bij studenten
- Tip 43: Stimuleer diepgaand lezen en studeren met Perusall en FbF Interactive Document
- Tip 44: Perusall vs FeedbackFruits, welke tool kies je?
-
Totaaloverzicht - alle tips met korte omschrijving
Tip 1: Gemotiveerde studenten door constructive alignment
Studenten zijn doelgerichte, kritische denkers en doeners. Wil je dat zij met plezier en motivatie aan activerende werkvormen deelnemen? Zorg dan dat je onderwijs logisch en lonend is. Dit kan alleen wanneer leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing naadloos op elkaar aansluiten. Kortom: wanneer er sprake is van constructive alignment. In de volgende eenvoudige stappen kun jij checken in hoeverre jouw onderwijs hieraan voldoet, en hoe je hier verbetering in kunt aanbrengen. Lees verder…
Tip 2: Een geslaagde actieve onderwijswerkvorm vereist een veilig leerklimaat
Actief leren in een groep vereist dat studenten hun stem durven te laten horen. Als een student zich niet op zijn of haar gemak voelt of bang is voor reacties van medestudenten, zal de student niet actief meedoen. En dat sluit studenten uit. Een onveilig klimaat kan ontstaan doordat het onduidelijk is hoe studenten of een respectvolle manier met elkaar kunnen discussiëren of omgaan. In deze tip lees je hoe je dit kunt verbeteren. Lees verder...
Tip 3: Hoe bevorder je dat studenten hun zelfstudieopdrachten uitvoeren?
Leerstof in het universitair onderwijs is vaak zo omvangrijk en cognitief veeleisend dat studenten daar zelf intensief voor moeten studeren en oefenen. Zelfstudie is daarom een belangrijk concept binnen activerend blended onderwijs. Studenten doen de zelfstudie echter niet altijd. Deze tip geeft advies over hoe je dit kan verbeteren. Lees verder…
Tip 4: Hoe ga je meeliftgedrag tegen bij groepsopdrachten?
Wil je alle studenten stimuleren om een actieve bijdrage te leveren aan groepsopdrachten, en wil je free-riding voorkomen? Lees in deze onderwijstip hoe je een succesvol groepsproces kunt bevorderen! Lees verder...
Tip 5: Hoe bevorder je echte interactie in de collegezaal?
Soms beperkt de interactie tijdens een college zich tot een ongerichte vraag van de docent zoals: "Heeft iemand een idee hoe dit komt?” Er komt geen respons of het zijn vooral de studenten op de voorste rij die zich aangesproken voelen. Deze onderwijstip geeft drie praktische adviezen om de interactie tijdens je colleges naar een hoger niveau te tillen. Lees verder...
Tip 6: Help studenten te plannen met een visueel aantrekkelijk overzicht
Als je als docent meerdere online en offline opdrachten en actieve werkvormen aanbiedt gedurende een cursus kunnen sommige studenten door de bomen het bos niet meer zien. Hun planning wordt bemoeilijkt. Dat maakt een cursus minder effectief. Daarom moet je ervoor zorgen dat de leeractiviteiten zo overzichtelijk mogelijk worden gepresenteerd: de studentenleerroute. Deze onderwijstip geeft drie voorbeelden om duidelijke planners te maken. Lees verder...
Tip 7: Dieper leren door slim gebruik van het Canvas Discussion Board
In een eerdere onderwijstip zijn een aantal algemene tips gegeven om te bevorderen dat studenten hun zelfstudieoprachten uitvoeren. In deze nieuwe tip vertellen we waarom het belangrijk is dat studenten bij een (kleine) opdracht eerst altijd zelf proberen om een antwoord te formuleren of mening te vormen voordat ze die van anderen lezen. Lees verder...
Tip 8: Bespaar tijd en verbeter je onderwijs met een vereenvoudigd cijferschema
Bij activerend blended onderwijs moeten studenten vaak gedurende de onderwijsperiode tussen- of deelopdrachten maken. Voor een optimaal leerproces is het van belang dat studenten feedback op deze opdrachten krijgen en geregeld ook een beoordeling in de vorm van een deelcijfer. Maar wat als het geven van feedback en cijfers jou als docent (te) veel tijd kost? Lees verder...Tip 9: Bespaar tijd en verbeter je onderwijs met goede voorbeelduitwerkingen
In de tip hierboven las je hoe een vereenvoudigd cijferschema en het uitstellen van een cijfer geven, jou als docent helpt om activerend blended onderwijs te geven. In het tweede deel van de reeks bouwen we hierop voort met goed uitgewerkte voorbeelden. Lees verder...
Tip 10: Bespaar tijd en verbeter je onderwijs door niet alle opdrachten een cijfer te geven
Nemen feedback en cijfers geven (te) veel tijd in voor jou als docent? Bij activerend blended onderwijs maken studenten vaak tussen- of deelopdrachten. Deze didactische tip laat zien hoe je zowel tijd bespaart als beter onderwijs geeft door niet alle opdrachten een cijfer te geven. Lees verder...
Tip 11: Hoe laat je studenten beter peerfeedback geven en verwerken - deel 1
Voor een optimaal leerproces bij activerend onderwijs is het belangrijk dat studenten feedback krijgen op de gemaakte opdrachten. Peerfeedback van medestudenten kan daarvan onderdeel zijn. Maar hoe zorg je dat studenten kwalitatieve feedback geven? Lees verder...
Tip 12: Alternatieve aanpakken voor hybride onderwijs
Door het hoge aantal coronabesmettingen heeft de overheid besloten dat er niet meer dan 75 studenten aanwezig mogen zijn in een collegezaal de komende tijd. Met hybride onderwijs kun je tegelijkertijd zowel studenten in de collegezaal als thuis onderwijs geven. Maar wat als je als docent hybride onderwijs niet optimaal kunt uitvoeren? Lees verder...
Tip 13: Hoe laat je studenten beter peerfeedback geven en verwerken - deel 2Hoe ga je om met taalfouten? En hoe breng je je feedback goed over? Dit zijn mogelijke vragen van je studenten over het geven van peerfeedback. Peerfeedback geven en verwerken, is een academische vaardigheid waar studenten veel van leren. In een vorige tip hebben we al een aantal praktische aanwijzingen gegeven. In deze tip lees je aanvullende tips om je studenten te leren goede peerfeedback te geven. Lees verder...
Tip 14: Versterk het eigenaarschap van de student over het leerproces
Meer betrokken studenten? Dit bereik je door ze meer eigenaarschap over hun leerproces te geven. In deze didactische tip, mogelijk gemaakt door VU NT&L en LEARN! Academy, ontdek je vier manieren om dat te doen. Bijvoorbeeld door de studenten hun eigen keuzes laten te maken in de uitvoering van opdrachten of zelfbeoordeling toe te passen. Lees verder...
Tip 15: Hoe versterk je de verbinding met je studenten - deel 1
Meer betrokken studenten? Voortbouwend op de vorige tip, ontdek je deze keer vier andere verrassende manieren hoe je dat voor elkaar krijgt. We bespreken de integrale aanpak van Ines Lindner voor haar cursus Mathematical Economics. Vanwege de pandemie geeft ze geen college meer, maar werkt ze met social hangouts, vragensessies en een studentenadviesraad. Lees verder...
Tip 16: Actieve studenten door hoge verwachtingen en een positieve sfeer
Hoge verwachtingen, vertrouwen en een positieve sfeer activeren je studenten. En actievere studenten leren meer en zorgen voor aantrekkelijker onderwijs. In deze didactische tip van VU NT&L en LEARN! Academy krijg je twee adviezen en aanvullende voorbeelden hoe je dit doet. Lees verder...
Tip 17: Hoe versterk je de verbinding met je studenten - deel 2
Meer betrokken studenten? Voortbouwend op twee vorige tips, ontdek je deze keer nog vijf verrassende manieren om de verbinding met je studenten te versterken. Zoals je onderwijs op echte problemen baseren en sociaal meer toegankelijk te zijn. We bespreken de integrale aanpak van Jaap Boter voor de Masteropleiding Marketing. Een opleiding die steevast het allerhoogste op studenttevredenheid scoort binnen de VU. Lees verder...
Tip 18: Hoe ga je efficiënt om met de vragenstroom van je studenten?
Studenten kunnen veel vragen stellen over de organisatie van je cursus. Bijvoorbeeld over waar de inleverknop in Canvas is of dat ze per ongeluk het verkeerde document hebben ingeleverd. Lees in deze didactische tip hoe je deze vragenstroom onder controle houdt. Lees verder ...
Tip 19: Hoe bevorder je dat studenten echt leren tijdens een college?
Eenrichtingsverkeer tijdens een college zorgt voor weinig leeropbrengst. Hoe zorg je dat je studenten echt leren tijdens je college? Deze nieuwe onderwijstip geeft vier praktische adviezen om het leerproces van studenten nog beter op gang te brengen. Lees verder ...
Tip 20: Je hebt je kennisclip, maar wat nu?
Bij blended learning wordt vaak gezegd: geen colleges meer, maar wel kennisclips. Maar, als je je kennisclips hebt, wat dan? Wat verander je in je cursusstructuur en je lesopbouw? Lees in deze tip wat je daarmee kan doen en wat de volgende stappen zijn. Lees verder ...
Tip 21: 10 kenmerken van docenten die impact hebben op hun studenten - deel 1
Iedere student heeft wel een docent gehad die ze zich ver na het afstuderen nog herinneren. Een docent die ze inspireerde, tot nadenken aanzetten, of die in hun kunnen geloofde. Maar wat maakte die docent zo goed, en hoe maak je zelf als docent zo’n impact? Daar deed Ken Bain, een bekroonde docent en auteur, veel onderzoek naar. Hij heeft tien kenmerken van een goede docent gedestilleerd. We zetten er vijf voor je op een rij in dit eerste deel. Welke heb jij al in huis? En aan welke wil je graag nog werken? Lees verder ...
Tip 22: Een vliegende start: hoe creëer je optimale binding onder studenten? 4 tips van studenten
Het studentenwelzijn gaat omhoog wanneer studenten een goede binding hebben met hun studie en studiegenoten. Maar hoe creëer je goede binding? Om daarachter te komen, zijn we in gesprek gegaan met VU-studenten uit verschillende faculteiten. Op basis van hun ervaringen en meningen zijn 4 tips naar voren gekomen om optimale binding te creëren. Lees verder ...
Tip 23: Wat is het verschil tussen blended, online en hybride onderwijs?
Blended onderwijs, online onderwijs en hybride onderwijs - wat is nou het verschil? Niet iedereen verstaat hetzelfde onder deze termen en ze worden vaak door elkaar heen gebruikt. We zetten op een rij hoe we deze termen binnen de VU gebruiken en hoe je verwarring voorkomt. Lees verder ...
Tip 24: Dit willen studenten vasthouden na corona
Er is tegenwoordig volop aandacht voor: wat zijn de geleerde lessen van corona en hoe kunnen we de positieve zaken vasthouden, ook na corona? De Vrije Universiteit heeft ingezet op Activerend Blended Onderwijs: activerende werkvormen ondersteund door online mogelijkheden waar nuttig, is hoe studenten het beste kunnen leren. Veel docenten en opleidingen zijn dan ook druk bezig om activerende blended werkvormen toe te voegen aan hun onderwijs of hun hele curriculum hierop aan te passen. Maar wat weinig besproken wordt, is wat studenten nu eigenlijk willen. Lees verder...
Tip 25: Zo ontwerp je een supercursus! - deel 1
Waarom vinden studenten sommige cursussen zo goed dat ze een blijvende indruk achterlaten, ook na het afstuderen? Terwijl andere cursussen nauwelijks inspireren en kennis hiervan snel weer vergeten wordt, ondanks de beste bedoeling en inzet van de docent? Ken Bain ontdekte dat al deze supercursussen die impact hebben dezelfde kenmerken in zich dragen. Hierover schrijft hij in zijn nieuwe boek “Super Courses: The Future of Teaching and Learning”. In dit eerste deel van deze onderwijstip bespreken we de eerste vijf kenmerken. Lees verder...
Tip 26: Vier effectieve manieren voor studenten-inspraak bij je onderwijs
Studenten werden tijdens de coronaperiode veel vaker om hun mening gevraagd over het onderwijs en willen dat graag blijven doen, ook ná de coronapandemie. Maar hoe kun je effectieve studenten-inspraak het beste organiseren? De formele cursusevaluatie blijkt niet het antwoord, maar wat dan wel? We vroegen het aan studenten van de VU en UvA. Lees verder...
Tip 27: Zo maak jij je Canvascursus studentvriendelijk
Wil jij graag dat studenten beter voorbereid naar college komen? Zorg dan voor goed vindbare informatie in je Canvascursus. Met deze zes tips richt jij je Canvascursus studentvriendelijk in. Dat zorgt ervoor dat studenten beter hun weg vinden en je minder vragen stellen. Honderden VU-studenten gaven al aan dat deze tips inderdaad tot meer duidelijkheid en minder tijdverspilling leiden. Lees verder...
Tip 28: Constructieve feedback? Tien tips!
Feedback is een essentieel onderdeel van het leerproces en een rijke bron voor de ontwikkeling van je studenten. Maar constructieve feedback is meer dan alleen laten zien wat er goed en fout is: je geeft bijvoorbeeld sturende suggesties of legt uit hoe je studenten verbeteringen kunnen aanbrengen. Waar let je nog meer op? Lees verder...
Tip 29: Zo ontwerp je een supercursus! - deel 2
Waarom vinden studenten sommige cursussen zo goed dat ze een blijvende indruk achterlaten, ook na het afstuderen? Terwijl andere cursussen nauwelijks inspireren en kennis hiervan snel weer vergeten wordt, ondanks de beste bedoeling en inzet van de docent? In deze onderwijstip bespreken we de tweede set van vier kenmerken van supercursussen volgens Ken Bain. Lees verder...
Tip 30: 10 kenmerken van docenten die impact hebben op hun studenten - deel 2
Iedere student heeft wel een docent gehad die ze zich ver na het afstuderen nog herinneren. Een docent die ze inspireerde, tot nadenken aanzetten, of die in hun kunnen geloofde. Maar wat maakte die docent zo goed, en hoe maak je zelf als docent zo’n impact? Daar deed Ken Bain, een bekroonde docent en auteur, veel onderzoek naar. Hij heeft tien kenmerken van een goede docent gedestilleerd. We zetten de laatste vijf voor je op een rij in dit tweede deel? Lees verder...
Tip 31: Omgaan met ChatGPT in het onderwijs
Met ChatGPT kunnen studenten nu in een handomdraai een werkstuk maken: ChatGPT schrijft op basis van kunstmatige intelligentie (AI). De geproduceerde teksten zijn vaak goed leesbaar en hebben het al vaak bij het juiste eind. Hoe om te gaan met deze bedreiging? En zijn er ook kansen? Lees hoe je AI-schrijvers kunt gebruiken in het onderwijs. Lees verder...
Tip 32: Hoeveel vragen neem je op in een meerkeuzetoets?
Bij toetsen met meerkeuzevragen met vier antwoordopties moet je als docent beslissen hoeveel vragen je erin opneemt. Waar houd je rekening mee? En wat is beter: drie of vier vragen? Lees de vuistregel en tips voor de beste meerkeuzetoets. Lees verder...
Tip 33: Zo combineer je open en gesloten vragen in een toets
Toetsen met meerkeuze- en open vragen zijn het beste van twee werelden. Meerkeuzevragen geven een snelle meting over de breedte van de stof, en met open vragen meet je dieper inzicht. Maar in welke verdeling horen ze in de toets? En hoe ga je om met zak-slaaggrenzen? Lees verder...
Tip 34: Hoe toets je bij activerend blended onderwijs?
Bij activerend blended onderwijs denk je misschien als eerste aan een doordachte mix van activerend face-to-face- en online onderwijs. Maar hoe zit het met de toetsing? Welke manier van toetsen past het beste bij activerend blended onderwijs? Lees verder...
Tip 35: Hoe bespaar je tijd bij toetsing in activerend blended onderwijs?
Bij activerend blended onderwijs zoek je naar een doordachte mix van activerend face-to-face en online onderwijs en een optimale balans tussen formatief en summatief toetsen. Maar hoe zorg je dat je dit efficiënt en tijdbesparend inricht? Lees verder...
Tip 36: Hoe ontwikkel je een rubric?
Een rubric is een handig instrument bij het beoordelen van de producten en vaardigheden van studenten, bijvoorbeeld bij het geven van feedback of beoordelen van een opdracht of presentatie. Maar hoe ontwikkel je een rubric en waar houd je rekening mee? Lees verder...
Tip 37: Do’s en don’ts voor effectieve peerfeedback - deel 1
Voor effectieve peerfeedback heb je een zorgvuldige opzet en uitvoering nodig. Hoe zorg je voor een tijdbesparend proces met een hoge leeropbrengst voor je studenten? In deze tip delen we de eerste zes essentiële do’s en don’ts om dit voor elkaar te krijgen. Lees verder...
Tip 38: Do’s en don’ts voor effectieve peerfeedback - deel 2
Effectieve peerfeedback moet je zorgvuldig aanpakken. Hoe zorg je voor een efficiënt proces waar studenten veel van leren? We vroegen het Danny Scholten, Education Research Fellow van VU CTL en peerfeedbackexpert. In deze tip delen we deel twee van essentiële do’s en don’ts om dit voor elkaar te krijgen. Lees verder...
Tip 39: VU Pride tips & tricks – zo creëer je een inclusieve leeromgeving
Een inclusieve leeromgeving is een belangrijke factor in academisch succes en een pijler van de VU, zeker voor studenten uit de LGBTQIA+-gemeenschap. Hoe houd je rekening met gender en seksuele diversiteit in je onderwijs? Lees verder...
Tip 40: In 5 stappen je onderwijs ontwerpen met ChatGPT
Studenten maken al veel gebruik van ChatGPT, maar hoe kan jij als docent de tool inzetten als werk-assistent? Ontdek wat generatieve AI kan en doet en hoe je de juiste ondersteuning krijgt. Lees verder...
Tip 41: Stimuleer intrinsieke motivatie en autonomie van jouw studenten
Intrinsieke motivatie leidt tot diepgaand leren, betere prestaties en meer leerplezier bij studenten. Hoe kun je dit stimuleren door meer autonomie in je onderwijs te verweven? Lees verder...
Tip 42: Ontwerp indrukwekkende cursussen met innerlijke feedback
Innerlijke feedback houdt in dat je nieuwe kennis en inzichten opdoet door je bestaande kennis te vergelijken met ideeën die zich steeds ontwikkelen. In deze didactische tip lees je in 4 praktische aanbevelingen hoe je dit proces bij je studenten kunt stimuleren. Lees verder...
Tip 43: Stimuleer diepgaand lezen en studeren met Perusall en FbF Interactive Document
De online tools Perusall en FeedbackFruits Interactive Document motiveren studenten met sociale betrokkenheid en interactie om op tijd en met enthousiasme diepgaand te lezen en studeren. Hoe gebruik je deze online tools effectief? Hoe motiveer je jouw studenten om aan de slag te gaan met deze tools? Lees verder...
Tip 44: Perusall vs FeedbackFruits, welke tool kies je?
Wil je een interactief document maken? Daar zijn bij VU Amsterdam twee online tools voor beschikbaar: Perusall en FeedbackFruits. Welke tool past het beste bij jouw situatie? Lees in deze tip onze korte vergelijking van de belangrijkste kenmerken van beide tools. Lees verder...
Uitgelicht: Hoe ga je als docent om met ChatGPT
Met ChatGPT kunnen studenten nu in een handomdraai een werkstuk maken: ChatGPT schrijft op basis van kunstmatige intelligentie (AI). De geproduceerde teksten zijn vaak goed leesbaar en hebben het al vaak bij het juiste eind. Hoe om te gaan met deze bedreiging? En zijn er ook kansen? Lees hoe je AI-schrijvers kunt gebruiken in het onderwijs.
