Verhoog je collegebezoek met een doel-intentievragenlijst

Laatst gewijzigd op 3 juni 2024
Het is belangrijk voor het studiesucces dat je studenten colleges en werkgroepen bezoeken. Uit onderzoek blijkt dat je studenten kan stimuleren om te blijven komen met een eenvoudige doel-intentievragenlijst. Hoe? Lees het in deze tip!

Als docent zie je soms met lede ogen aan dat studenten wegblijven bij colleges en werkgroepen. Al je energie om relevante en aantrekkelijke bijeenkomsten te verzorgen ten spijt. Terwijl het voor het studiesucces en studentenwelzijn juist belangrijk is dat studenten wel aanwezig zijn.

Elliott McGroarty en Robertson (2023) onderzochten of een zogeheten Volitional Help Sheet (VHS) (een doel-intentieoefening), online collegebezoek zou kunnen verhogen. Met dit document stimuleren studenten zichzelf om naar college te blijven gaan, door na te denken over wat ze kunnen doen wanneer ze geneigd zijn om colleges over te slaan. De VHS is relatief eenvoudig te maken en kost weinig tijd om te integreren in je onderwijs. Dat kan dus heel aantrekkelijk zijn voor docenten om te gebruiken. Deze methode biedt een praktische toepassing van de Theory of Planned Behavior (Ajzen, 1985). Door studenten te helpen hun doelen duidelijk te maken en mogelijke obstakels te identificeren om dat doel te bereiken, vergroot de doel-intentievragenlijst de controle over hun gedrag en versterkt het hun intentie om aanwezig te zijn.

Hoe werkt de VHS?
De VHS bestaat uit een lijst met twintig situaties die een afspiegeling vormen van redenen die studenten vaak opgeven voor het missen van colleges. Eerst selecteert een student een situatie waarvan ze denken dat die hen het meest in de verleiding zou brengen om een hoorcollege te missen. Dat wordt aan de student gepresenteerd als een ALS-statement. Bijvoorbeeld:

"ALS ik in de verleiding kom om een hoorcollege te missen, omdat er een deadline aankomt...".

De student selecteert vervolgens een van 24 mogelijke DAN-statements die een doelgerichte reactie beschrijft om het ALS-statement te neutraliseren. Bijvoorbeeld:

"...DAN zal ik mezelf eraan herinneren dat het bijwonen van colleges me helpt om een hoger cijfer te halen."

De selectie vormt samen één enkele ALS-DAN-verklaring (d.w.z. de implementatie-intentie). Voor een succesvol resultaat van de interventie is het nodig om de taak nog drie keer gedurende de looptijd van een cursus te herhalen, waarbij de studenten hun eerdere ALS-DAN verklaringen ook weer te zien krijgen en daarop reflecteren.

Wat is het resultaat?
Het onderzoek toont aan dat een VHS werkt om de aanwezigheid bij online colleges te verhogen. Maar dit is wel relatief, het is geen wondermiddel. De VHS zorgt bijvoorbeeld niet voor volledig blijvende aanwezigheid. Maar in vergelijking met de controlegroep waarbij nog slecht 5 procent van de studenten het laatste college bezocht, bleek bij de VHS-groep nog wel 13 procent te komen bij de laatste bijeenkomsten. Daarnaast heeft de studie natuurlijk ook zijn beperkingen: in het onderzoek ging het om online colleges en de onderzoekers leggen geen relatie met de cursusresultaten.

Wat kun je er zelf mee?
De studie liet zien dat een simpele interventie al kan helpen om het collegebezoek van studenten te verbeteren.

Bronnen

Bijlagen

De tips voor activerend blended onderwijs worden mogelijk gemaakt door het VU Centre for Teaching & Learning.