Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Leer je studenten om ChatGPT in te zetten als persoonlijke docent

Laatst gewijzigd op 31 oktober 2024
Studenten maken al veel gebruik van ChatGPT, maar hoe kun jij als docent studenten dit hulpmiddel laten gebruiken als persoonlijke interactieve leraar waar de student daadwerkelijk in gesprek mee is. In deze onderwijstip ontdek je hoe je dit kan doen!

Een ‘echte’ persoonlijke dialoog

Een belangrijke eigenschap van ChatGPT is het vermogen om een dialoog met de gebruiker aan te gaan. Daarmee kun je persoonlijk interactief leren mogelijk maken alsof je als student echt met een docent in gesprek bent. Je moet echter wel weten als student hoe je zo’n gesprek opstart met een goede prompt. We beschrijven hier het voorbeeld van een eerstejaars student Psychologie die moeite heeft met het begrijpen van het concept chi-kwadraat.  

Student: Ik ben een eerstejaars student Psychologie aan een Universiteit. Ik heb moeite om te begrijpen wat chi-kwadraat test is en waarom het relevant is. Geef me alsjeblieft elke keer een korte vraag om over de chi-kwadraat test te leren en de toepassing van dit concept. Beoordeel de juistheid van mijn antwoord, geef feedback, en vervolg elke keer met een nieuwe vraag.  

Nu kijken we naar een concreet voorbeeld van hoe ChatGPT deze student stap voor stap door het leerproces kan leiden:  

ChatGPT: Natuurlijk, ik help je graag met het begrijpen van de chi-kwadraat test in een stapsgewijze benadering. Laten we beginnen.  

Vraag 1: Wat is het doel van een chi-kwadraat test? Wat probeer je te achterhalen met deze statistische toets?  

Student: Geen idee. 
ChatGPT: Dat is helemaal oké! Het doel van een chi-kwadraat test is om te onderzoeken of er een statistisch significante relatie bestaat tussen twee categorische variabelen. Met andere woorden, het helpt je te bepalen of de verschillen tussen de categorieën op basis van observaties toevallig zijn of dat ze wijzen op een daadwerkelijke relatie.  

Vraag 2: Wat bedoelen we met "categorische variabelen"? Kun je een voorbeeld geven?  

Student: Een voorbeeld van een categorische variabele is misschien intelligentie? 
ChatGPT: Intelligentie is doorgaans geen categorische variabele; het is meestal een continue variabele omdat het een brede reeks van waarden kan aannemen. Categorische variabelen zijn variabelen die een beperkt en meestal vast aantal mogelijke waarden hebben. Voorbeelden zijn geslacht (man, vrouw, anders), bloedgroep (A, B, AB, O) of ja/nee-vragen (ja, nee).  

Vraag 3: Kun je nu een voorbeeld geven van een onderzoeksvraag waarbij je een chi-kwadraat test zou kunnen gebruiken?  

Student: Is er een verschil tussen mannen en vrouwen in intelligentie? 
ChatGPT: etc.  

Breed toepasbaar

Zoals je hierboven ziet bezit ChatGPT ‘kennis’ over dit algemeen onderwerp (chi-kwadraat) en begeleidt het de student in het leren begrijpen van het concept. Zelfs met antwoorden zoals “Geen idee” of een incorrect voorbeeld kan ChatGPT goed omgaan. ChatGPT past zich aan het tempo van de student aan en geeft extra uitleg of oefenproblemen wanneer dat nodig is. Deze gepersonaliseerde aanpak bevordert begrip en vertrouwen in de beheersing van het onderwerp. De student mag zo lang oefenen met de stof als nodig.  

Student bepaalt zelf waar de dialoog over gaat 

Een voordeel is dat studenten zelf hun weg kunnen vinden in de onderwerpen. Doordat je het bredere kader van de verplichte leerstof als leerruimte geeft zullen ze minder geneigd zijn om steeds te vragen of “dit onderwerp” wel tot de stof behoort.  Studenten volgen hun eigen weg. Wel is het verstandig om meerdere prompts of de onderwerpen ter beschikking te stellen als startpunt. Bij het chi-kwadraat onderwerp kun je studenten bijvoorbeeld sturen door te vragen naar kennis over 'Inleiding Methoden en Technieken' om het dialoogpad breder te maken.

Stimuleer kritisch denken

Docenten zullen vaststellen dat ChatGPT soms net niet goed antwoord geeft of niet op de precieze wijze zoals noodzakelijk is. Overweeg dan bijvoorbeeld om studenten te laten interacteren met ChatGPT over een onderdeel waar ze al meer bekwaam in zijn, om dan de feedback kritisch te evalueren en met medestudenten te bespreken. Dat kan kritisch denken stimuleren.  

Deze methode is toepasbaar op een heel groot scala van onderwerpen en kun je als docent gemakkelijk toevoegen aan je onderwijsmethode.

Pas jij de methode al toe?  Probeer het zelf eens uit en neem gerust contact met ons op om jouw ervaringen te delen met een breder publiek. 

Beperkingen

De simulatie die hierboven is beschreven werkt redelijk goed met de betaalde versie van ChatGPT en GPT 4.0 als model. De gratis versie van ChatGPT en Microsoft Copilot van de VU werken helaas veel minder goed. Naar verwachting zullen in de toekomst wel gespecialiseerde chatbots op de markt verschijnen die die proces goed ondersteunen.

Meer weten?

Bekijk de uitgebreide vanuit de VU over ChatGPT en Microsoft Copilot op Canvas VU Tools for Education. Wil je meer voorbeeldprompts? Bekijk bijvoorbeeld GenAI Chatbot Prompt Library for Educators

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam