Microsoft Copilot bij de Vrije Universiteit Amsterdam

23 april 2024
De ontwikkelingen rondom generatieve AI gaan razendsnel. Zo ook de ontwikkelingen rondom de aanbieders van dergelijke AI-systemen. De belangrijkste ontwikkeling daarbij is de opkomst van Microsoft Copilot, de AI-tool van Microsoft. Hoe gaat de VU daar op dit moment mee om? “Bescherming van student- en bedrijfsgegevens staat voorop. De VU is samen met de andere instellingen via SURF bezig om een traject uit te voeren, zodat wordt voldaan aan de eisen en wensen van de instellingen”.

Basisfuncties
Ten eerste bestaat Microsoft Copilot uit verschillende onderdelen. De meest zichtbare toepassing is te vinden in de zijbalk van Microsoft Edge of via https://copilot.microsoft.com/. Voorheen heette dit Bing Chat. Daar kun je – net als bij ChatGPT – vragen aan Copilot stellen om allerlei taken uit te voeren zoals zoeken van informatie of teksten aanpassen. Als je ingelogd bent met je VU-account dan maak je gebruik van deze functie in een privacytechnisch veilige omgeving. Dat wil zeggen, de data komt niet buiten de VU. Deze functies zijn een integraal onderdeel van de Educatieve Microsoft Licentie A5 waar de VU gebruik van maakt. Hetzelfde geldt voor de rest van de Nederlandse onderwijsinstellingen die Microsoft gebruiken.

Geavanceerde varianten
De uitgebreide variant van Copilot is de Microsoft 365-variant. Deze functie voegt allerlei generatieve AI-functies toe aan Word, Excel, Outlook en Powerpoint. Deze functie is momenteel niet geactiveerd op de VU. Een andere variant is Copilot Pro. Met deze variant kun je je eigen Chatomgeving maken (GPTs) en bestanden bijvoegen als bronnen. Dit product is echter alleen bedoeld voor consumenten en kan worden vergeleken met een betaald ChatGPT-account. En dan is er ook nog zoiets als Azure OpenAI Studio, wat nog een stap verder gaat. Hiermee kun je volledig op maat gemaakte toepassingen ontwikkelen.

Waar staat de AI-tool binnen de VU?
De vraag naar een campuslicentie voor de Microsoft 365 Copilot-variant is bekend bij de organisatie. De VU kan op korte termijn echter geen licentie afsluiten voor deze variant. Daar zijn meerdere redenen voor: Ten eerste zijn alle ins-en-outs met betrekking tot privacy en security nog niet duidelijk. We willen bijvoorbeeld voorkomen dat via deze tools gevoelige informatie over studenten op de servers van Microsoft terechtkomt. De VU is samen met de andere instellingen via SURF bezig om een traject uit te voeren waarin dit wel geheel helder wordt en voldoet aan de eisen en wensen van de instellingen. Ten tweede is er een ethisch dilemma. Er zijn veel vragen rond het gebruik van generatieve AI, bijvoorbeeld rond algoritmische bias, gebruik van auteursrechtelijk beschermde data en energiegebruik. De VU wil daarom de inzet van deze modellen zorgvuldig afwegen. Tenslotte proberen leveranciers momenteel de licentievoorwaarden en licentieprijzen zo in te richten dat zijzelf maximaal profiteren. Dat is momenteel onbetaalbaar voor de instellingen. Daarover moeten de VU en alle andere onderwijsinstellingen in Nederland stevig onderhandelen en dat wordt landelijk gecoördineerd door SURF. Dat zijn lange trajecten. En daarbij zullen ook andere aanbieders in ogenschouw genomen worden.

Kortom, achter de schermen wordt hard gewerkt aan een weloverwogen aanschaf van AI-technologie, maar daar kan pas toe worden overgegaan wanneer dat veilig en verantwoord is.

Meer informatie over Copilot op de VU kun je vinden in dit bericht van het IT Collaboration team.