Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

4 tips om je Canvascursus toegankelijk te maken voor iedereen

Terug naar het overzicht van alle didactische tips
Laatst gewijzigd op 27 mei 2025
Studenten met een ondersteuningsbehoefte moeten vaak vragen om voorzieningen om hun studie te kunnen volgen – voorzieningen waar ze recht op hebben. Zou het niet geweldig zijn als jij dit voor bent en al je Canvascursussen zo kan inrichten dat deze standaard geschikt zijn voor alle studenten?

Zo hoeven je studenten er niet meer om te vragen, en hoef jij geen last-minute aanpassingen meer te maken tijdens je cursus: een win-winsituatie. Gebruik deze vier tips om dat voor elkaar te krijgen!

Tip 1: gebruik de toegankelijkheidsfuncties in Canvas
Canvas heeft een aantal toegankelijkheidsfuncties die het gemakkelijk maken om je cursus toegankelijker te maken. Daar kun je goed gebruik van maken:

  • Schermlezer
    Een schermleesprogramma leest de Canvascursus voor aan studenten met visuele beperkingen. Daarnaast helpt de schermlezer om de pagina te navigeren door informatie, hyperlinks en opdrachten te vinden. Gebruik de knop ‘Immersive reader’ rechts bovenin je Canvaspagina om zelf te testen hoe je cursus overkomt op studenten die afhankelijk zijn van een schermlezer.
  • Toegankelijkheidscontrole
    Wist je dat Canvas eigen tools heeft om te checken of je cursus toegankelijk is voor alle studenten? In de bewerkingsmodus van elke Canvaspagina zit onderaan de knop ‘Accessibility Checker’. Daarmee ontdek je eventuele problemen en krijg je suggesties hoe je dit op kunt lossen.

Tip 2: verbeter de leesbaarheid
Je maakt je pagina’s beter leesbaar voor alle studenten door gebruik te maken van:

  • Kopteksten
    Kopteksten (ook wel bekend als headers) geven structuur aan een tekst, waardoor het gemakkelijker is om belangrijke informatie snel te vinden. Dit is natuurlijk handig voor iedereen, maar voor studenten die een schermlezer gebruiken is dit essentieel. De schermlezer kan zo door de verschillende paragrafen heen springen, en de student begrijpt de structuur. Zorg ervoor dat je de juiste volgorde in de grootte van de kopteksten gebruikt, zodat de schermlezer hoofdkoppen en subkoppen herkent.
  • Grotere lettertypes met ruimte ertussen
    Studenten met dyslexie hebben vaak moeite met lezen als een tekst er te druk uitziet of het lettertype te klein is. Het standaard lettertype in Canvas is Arial. Dat is wel een geschikt lettertype, maar de standaard ingestelde grootte van 12 is te klein. De minimale grootte moet 14 zijn. Ook belangrijk: onderlijn je tekst niet en vermijd ook cursief en dikgedrukte tekst, zowel in kopteksten als om specifieke woorden of zinnen extra nadruk te geven.
  • Alt tekst voor afbeeldingen
    Gebruik alt tekst (alternatieve teksten) bij afbeeldingen. Niet alle studenten kunnen de afbeeldingen zien, daarom is het belangrijk om hier een zogeheten alt tekst bij te zetten, die letterlijk beschrijft wat er op het plaatje te zien is. De schermlezer kan dit dan voorlezen. Alt tekst kan ook helpen wanneer een afbeelding niet goed laadt wanneer er iets mis mee is of de internetverbinding traag is. Gebruik afbeeldingen alleen ter illustratie en niet om essentiële informatie te ontsluiten.
  • Beschrijvende tekst voor hyperlinks
    Wanneer je een link in je tekst zet, voeg dan een beschrijvende tekst toe, in plaats van de volledige URL te laten staan. Een schermlezer kan zo goed overbrengen waar de link heenleidt. Daarnaast hoeft de student dan niet te luisteren naar hoe elk teken in de URL uitgesproken wordt. Zet als beschrijving niet ‘klik hier’ neer, want dan hebben studenten met schermlezers geen idee waar de link heenleidt. Een rijke linktekst zoals ‘de website van Canvas Studentvriendelijk’ maakt de tekst bovendien ook leesbaarder voor al je andere studenten.
  • Tabellen om de informatie te structureren
    Gebruik tabellen in Canvas om data en informatie toegankelijk te maken voor studenten met schermlezers. Tabellen geven de relatie of het patroon in de informatie helder weer, denk bijvoorbeeld aan data, tijden en locaties voor de contactmomenten van de cursus. Door een tabel te gebruiken voor dit soort informatie, ziet je Canvascursus er overzichtelijk uit.

Tip 3: maak audiovisuele content begrijpelijk
Sommige studenten kunnen audiovisueel materiaal niet volgen, je kunt dit oplossen door gebruik te maken van:

  • Ondertiteling bij video's aanzetten
    Studenten met auditieve beperkingen of sensorische verwerkingsproblemen kunnen een video met audio niet goed volgen zonder ondertiteling. Maar ook voor andere studenten kan ondertiteling een verschil maken: sommigen nemen de informatie beter op als ze kunnen meelezen. Video's in Canvas vind je onder ‘My Media’. Als standaardinstelling staat automatisch gegenereerde ondertiteling uit, zet deze dus aan.
  • Hoog contrast
    Plaatjes die erg donker zijn, of niet genoeg contrast hebben tussen tekst en achtergrond, zijn niet goed zichtbaar voor iedereen. Een lichte tekst moet een donkere achtergrond hebben en donkere tekst een lichte achtergrond. Verbeter de contrastverhouding, zodat er een goed onderscheid is tussen voor- en achtergrond. Bovendien is kleur niet voor iedereen waarneembaar, dus beperk kleurgebruik. Wanneer je wel kleuren gebruikt, bijvoorbeeld in een tabel of om tekst te markeren, let dan op het kleurencontrast.

Tip 4: krijg hulp van de student-medewerkers van de VU Onderwijswerkplaats
Bij de VU Onderwijswerkplaats zijn student-medewerkers beschikbaar die gespecialiseerd zijn in Canvas en toegankelijkheid. Heb je hulp nodig of wil je feedback op je cursus? Vraag hen om je te ondersteunen. Ze kunnen je ook helpen om je cursus behalve toegankelijk ook studentvriendelijk te maken. Neem contact op via onderwijswerkplaats@vu.nl of kom eens langs in NU 1A-25.

Meer weten?
Bekijk de Canvas Accessibility-informatiepagina voor meer informatie, zoals een uitgebreide handleiding over hoe je de bovenstaande tips zelf kan implementeren.

Maak je Canvascursus toegankelijk voor alle studenten

In deze kennisclip geeft Sharoma Gokoel 9 tips om je Canvascursus toegankelijk te maken voor alle studenten.

Bekijk de kennisclip op YouTube

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam