Nieuwsgierig naar deel 1? Lees de eerste vijf tips hier.
6. Begin met een grote schoonmaak
Veel docenten toetsen meer dan nodig. Ga daarom na, samen met je opleidingsdirecteur, welke leerdoelen je echt formeel moet toetsen en of je eisen helder en overzichtelijk zijn. Neem het voorbeeld van een deeltijdopleiding aan de School of Business and Economics (SBE) die het formele toetsmoment voor het leerdoel ‘Social and Professional Skills’ heeft herzien. Ze hielden hierbij in gedachten dat alle studenten al enige werkervaring hebben en daarom al over wat basisvaardigheden beschikken.
Bekijk of je het aantal toetsmomenten kunt beperken. In veel SBE-vakken volstaan bijvoorbeeld twee toetsmomenten: studenten werken in teams aan een praktijkproject voor een externe organisatie (bedrijf, NGO, start-up of overheidsinstelling). Ze doen onderzoek (Academic and Research Skills), passen theorie toe en formuleren aanbevelingen (Bridging Theory and Practice), en presenteren hun resultaten schriftelijk en mondeling (Social Professional Skills). Daarna levert iedere student een korte reflectie in over het proces, de groepsdynamiek, vaardigheden en persoonlijke groei (Broadening Your Horizon en Self Awareness). Zo creëer je ruimte voor oefening en formatieve feedback.
Overweeg ook om het leerproces mee te beoordelen in plaats van alleen het eindproduct. Gebruik waar mogelijk de contactmomenten voor feedback of toetsing.
7. Standaardiseer je beoordeling en feedback
Beoordelen en feedback geven kost tijd. Gelukkig zijn er manieren om dit proces gemakkelijker te maken. Rubrics helpen je bijvoorbeeld om toetsen transparanter en efficiënter te beoordelen. Ze geven criteria en prestatieniveaus weer, waardoor het duidelijk is waar je op moet letten. Heb je nog geen rubrics? Bekijk dan onze tip over het ontwikkelen van rubrics.
Een andere handige tool is AnnotatePRO. Hiermee bouw je een eigen feedbackbibliotheek op die je met één klik kunt hergebruiken, zodat je je feedback maar één keer hoeft te schrijven en daarna kunt hergebruiken. Je kunt deze ook delen met collega’s.
8. Deel vooraf en achteraf wat je verwacht
Geef studenten vooraf duidelijke verwachtingen mee. Laat zien welk niveau en welke kwaliteit je verwacht, bijvoorbeeld met oefenopdrachten, voorbeeldantwoorden of oude tentamens met toelichting. Hoewel Canvascursussen vaak oude examens bevatten, hebben deze er niet altijd uitleg bij die je studenten helpt om te begrijpen waarop ze moeten focussen.
Na de toets kun je een zogeheten pattern report delen: een samenvatting van veelvoorkomende fouten, sterke punten, onduidelijkheden en uitdagingen en concrete verbetersuggesties. Dit voorkomt extra inzageverzoeken en helpt je studenten vooruit.
9. Zet peerfeedback in
Het is niet altijd noodzakelijk dat jij als docent alle feedback zelf geeft. Sterker nog, studenten leren juist meer van de feedback van hun medestudenten. Dat komt omdat jouw feedback van de expert komt, studenten nemen dit aan als waarheid. Maar als de feedback van een gelijke komt, trekken ze de feedback in twijfel en gaan ze kritisch nadenken of ze de feedback vertrouwen en willen gebruiken. Dit stimuleert dieper leren. Hou er wel rekening mee dat studenten wel eerst moeten leren om goede peerfeedback te geven. Deel deze kennisclips met je studenten, waarin ze leren wat goede peerfeedback is, waarom peerfeedback geven belangrijk is en hoe je feedback goed communiceert. Bekijk ook de do’s en don’ts voor effectieve peerfeedback.
10. Laat AI een deel van het werk doen
Er zijn inmiddels veel tools die je werk makkelijker maken. Generatieve AI kan veel repetitieve of saaie taken overnemen, zodat jij tijd overhoudt voor het leuke deel van je werk. VU CTL ontwikkelde een AI-tool die je helpt bij zes veelvoorkomende onderwijstaken, zoals het opstellen van een syllabus, lesplan, tentamen of rubric. Probeer de tool hier uit.
Deze didactische tip is geschreven in samenwerking met SBE Center for Teaching and Learning.