Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Activerend onderwijs: waarom studenten het niet meteen waarderen

Terug naar het overzicht van alle didactische tips
Laatst gewijzigd op 5 november 2024
Als docent weet je dat activerend onderwijs effectief is voor het leerproces van studenten. Toch merk je misschien dat je studenten het niet direct waarderen. Onderzoek toont aan dat studenten actief leren vaak als minder effectief ervaren, terwijl ze er juist meer van leren. In deze tip ontdek je waarom dit gebeurt en wat je er als docent aan kan doen.

“De studenten waren in hun evaluatie niet mild over mij”, schrijft VU-docent Lothar Kuijper in een LinkedIn-post over zijn aanpak van statistieklessen. Hij gaf geen klassiek hoorcollege en weinig instructie, maar coachte de studenten om zelfstandig en effectief hun opdrachten te maken, deed quizzen en vertelde over praktijkervaringen. Zijn activerende manier van lesgeven ervoeren de studenten als ‘een vorm van begeleid huiswerk doen’, en niet de moeite waard om voor naar de locatie te komen. Toch had zijn groep de beste resultaten in vergelijking met de andere groepen.

Onderzoek van Deslauriers et al. (2019) aan Harvard University geeft inzicht in dit raadsel. De studie toont namelijk aan dat studenten in actief lerende klassen significant beter presteerden, maar paradoxaal genoeg het gevoel hadden minder te leren dan bij traditionele hoorcolleges. Deze bevinding verklaart waarom studenten soms negatief reageren op activerende werkvormen, ondanks de bewezen voordelen.

De onderzoekers identificeren drie factoren die bijdragen aan deze paradox:

  1. Het cognitieve gemak (cognitive fluency) waarmee studenten informatie verwerken bij passieve colleges kan misleidend zijn. Ze concluderen er namelijk uit dat ze er veel van leren, terwijl hoorcolleges eigenlijk niet heel effectief zijn.
  2. Studenten, vooral eerstejaars, hebben niet altijd veel metacognitief inzicht in hun eigen leerproces. De gevoelens die ze hebben over het leren en het effect daarvan, zijn dus niet altijd kloppend.
  3. Studenten associëren de verhoogde cognitieve inspanning vaak als frustrerend of verwarrend. De hoeveelheid werk die ze moeten doen om tot een antwoord te komen vinden ze overweldigend of maakt ze onzeker. Hierdoor voelt het voor hen alsof ze minder leren, terwijl ze in werkelijkheid juist meer leren dan bij passieve hoorcolleges.

Op basis van deze bevindingen kun je aan de slag met deze aanbevelingen van de onderzoekers om je studenten de voordelen van activerend leren in te laten zien.

Tip 1: vertel je studenten direct de voordelen van actief leren
Leg aan het begin van de cursus uit waarom je kiest voor activerende werkvormen. Presenteer het wetenschappelijk bewijs dat de effectiviteit van deze methoden aantoont. Deslauriers et al. vonden dat een korte 20-minuten presentatie over de voordelen van actief leren een significant positief effect had op de houding van studenten.

Tip 2: bereid studenten voor op verhoogde cognitieve inspanning
Maak je studenten ervan bewust dat de verhoogde cognitieve inspanning bij actief leren normaal en wenselijk is. Leg uit dat het gevoel van inspanning vaak een teken is van effectief leren, niet van falen. Help studenten te begrijpen dat die ongemakkelijke gevoelens eigenlijk wijzen op dieper en duurzamer leren.

Tip 3: geef vroeg en vaak feedback
Bied je studenten zo vroeg mogelijk in de cursus kansen om hun daadwerkelijke leerwinst te ervaren. Dit kan via een vroege toets of opdracht. Regelmatige formatieve feedback helpt studenten hun werkelijke voortgang te zien, wat hun perceptie van het leerproces kan verbeteren.

Tip 4: doe het hardop voor
Demonstreer zelf het actieve leerproces door hardop te denken en je eigen leerstrategieën te laten zien. Dit 'cognitive apprenticeship'-model, beschreven door Collins et al. (1991), helpt studenten te begrijpen hoe ze zelf actief kunnen leren. Laat bijvoorbeeld zien hoe je een complex probleem aanpakt, inclusief de momenten van verwarring en het uitproberen van verschillende strategieën. Dit kan studenten helpen inzien dat worstelen met de stof een normaal en waardevol onderdeel is van het leerproces.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de kennisclips van VU-docenten Thomas Hansen en Jaap Harteveld. Zij gaan met elkaar in gesprek tijdens het maken van de clips: “Het is eigenlijk net alsof ik met Thomas mijn onderzoek aan het bespreken ben en we even het bord erbij pakken.”

Tip 5: moedig zelfreflectie aan
Stimuleer je studenten om na te denken over hun leerproces. Vraag hen bijvoorbeeld om hun verwachtingen van een les te vergelijken met wat ze daadwerkelijk hebben geleerd. Dit kan helpen om hun metacognitieve vaardigheden te verbeteren en een realistischer beeld te krijgen van hun leerproces.

Tip 6: blijf consistent en geduldig
De onderzoekers benadrukken dat het tijd kost voordat studenten de voordelen van actief leren volledig waarderen. Blijf gedurende de hele cursus de waarde van actief leren benadrukken en moedig studenten aan om door te zetten, ook als ze het in het begin uitdagend vinden. Benoem de successen actief na inspannende leeractiviteiten, zodat de studenten het directe resultaat van hun moeite zien. Door dit inzichtelijk te maken, voelt het leerproces lonender voor ze en zien ze beter wat ze bereiken.

Tip: lees ook deze andere informatie om studenten te stimuleren om actief te leren.

Bronnen

  • Kuijper, L. (2024, June 21). LinkedIn-post.
  • Deslauriers, L., McCarty, L. S., Miller, K., Callaghan, K., & Kestin, G. (2019). Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(39), 19251-19257. https://doi.org/10.1073/pnas.1821936116
  • Collins, A., Brown, J. S., & Holum, A. (1991). Cognitive apprenticeship: Making thinking visible. American Educator, 15(3), 6-11, 38-46.

De tips voor activerend blended onderwijs worden mogelijk gemaakt door het VU Centre for Teaching & Learning.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam