Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Zo haal je als docent het meeste uit je slides

Terug naar het overzicht van alle didactische tips
Laatst gewijzigd op 24 september 2024
Merk je dat je studenten soms worstelen met het onthouden van de lesstof, zelfs als je duidelijke slides gebruikt? De combinatie van goede slides en effectief aantekeningen maken, werkt vooral wanneer je het op de juiste manier inzet. In deze tip ontdek je hoe je dat doet.

Het effectief inzetten van je slides in combinatie met studenten aantekeningen laten maken kan de leerresultaten van je studenten verbeteren. Maar doe je dit op de verkeerde manier, dan werkt het juist averechts. Hoe dan wel? Hieronder vind je enkele tips!
  
Tip 1: maak slides toegankelijk voor elk type student
De informatie die je deelt, toegankelijk en effectief maken voor alle studenten heet ook wel Universal Design of Learning (UDL). Dat is een veelomvattend concept, maar voor het ontwerp van je slides betekent dit het volgende:

  • Duidelijke en beknopte tekst, gebruik overzichtelijke opsommingslijstjes.
  • Visuele en auditieve elementen die de tekst ondersteunen.
  • Een goede leesbaarheid (lettertypes zoals Arial of Calibri) met voldoende contrast tussen de tekst en achtergrond.

Tip 2: zorg dat verbale en visuele informatie elkaar versterken
Dual Coding Theory suggereert dat informatie beter wordt onthouden als deze zowel verbaal als visueel wordt gepresenteerd. Zorg ervoor dat je slides zowel tekst als afbeeldingen bevatten om het geheugen van studenten te ondersteunen. Gebruik bijvoorbeeld grafieken, diagrammen of illustraties naast je tekst om de concepten te verduidelijken en te versterken. Dat wat je vertelt als docent, moet ook weer terugkomen in je slides. Het is wel belangrijk dat je geen overdaad aan informatie geeft, want dan bereik je je doel om het over te brengen juist niet meer volgens de Multimediaprincipes van Mayer.

Tip 3: stimuleer actief aantekeningen maken
Uit onderzoek blijkt dat actief aantekeningen maken bijdraagt aan betere leerresultaten (Williams en Eggert, 2002). Ook het teruglezen van eigen aantekeningen is effectiever gebleken dan het herlezen van de originele tekst (Kiewra et al., 1989). Moedig je studenten daarom aan om tijdens je lessen aantekeningen te maken door als docent:

  • Pauzes in te lassen voor reflectie en notities.
  • Vragen te stellen die hen aanzetten tot nadenken en opschrijven.
  • Slides voorafgaand aan het college te delen op Canvas, zodat studenten niet de tekst op de slides kopiëren, maar alleen extra informatie bijschrijven om het voor henzelf duidelijker te maken. Zo kunnen ze zich meer focussen op het begrijpen van de informatie in plaats van passief meeschrijven.
  • Hen eventueel aan te moedigen om met de hand aantekeningen te maken, dit heeft een groter effect op het leren dan laptopaantekeningen, blijkt uit onderzoek van Mueller en Oppenheimer (2014).

Tip 4: gebruik 'fill-in-the-blank' slides
'Fill-in-the-Blank' slides, aanvul-sheets of aanvulaantekeningen, kunnen studenten helpen om actief betrokken te blijven en belangrijke informatie beter te onthouden. Laat bijvoorbeeld gedeeltes van je slides leeg, zodat studenten ze zelf kunnen invullen tijdens de les, of deel hand-outs uit. Zo begeleid je de student door je college, met aandachtspunten en lege ruimtes voor belangrijke feiten, concepten en relaties. Aanvultekeningen werken voor ieder type student, maar vooral voor studenten met fysieke of cognitieve beperkingen die moeite hebben met aantekeningen maken. Volgens de Kennisrotonde, heeft dit positieve effecten op leerprestaties, accuraatheid van de aantekeningen en betrokkenheid bij de les.

Tip 5: geef duidelijke instructies voor het maken van aantekeningen
Help je studenten door hen te leren hoe ze effectief aantekeningen kunnen maken. Dit kan onder andere door:

  • Uit te leggen welke informatie belangrijk is om op te schrijven.
  • Voorbeelden te geven van goede aantekeningen.
  • Het belang van het structureren van hun aantekeningen te benadrukken.

Tip 6: gebruik apps voor het maken van aantekeningen
Maak gebruik van beschikbare technologieën om je slides en aantekeningen maken te ondersteunen. Denk aan het gebruik van online platforms waar studenten hun aantekeningen kunnen delen en bespreken, zoals Microsoft Teams of Google Docs.

Tip 7: gebruik interactieve slides
Interactieve slides zorgen voor meer betrokkenheid en een rijkere leerervaring, doordat het studenten uitdaagt actief mee te doen (Prince, 2004). Gebruik tools zoals Mentimeter om real-time feedback en interactie te bevorderen. Doordat studenten actiever deelnemen, verwerken en analyseren ze de stof beter, in plaats van alleen passief te luisteren. Daarnaast corrigeren ze hun eventuele fouten direct wanneer er live feedback is op de interacties.

Bronnen

  • Dragen slides van de docent bij aan betere leerresultaten of werkt aantekeningen maken beter? (kennisrotonde.nl)
  • The UDL Guidelines (cast.org)
  • Dual Coding: Codeer leerstof dubbel in je brein - Vernieuwenderwijs
  • Paivio, A. (1990). Dual Coding Theory: Retrospect and Current Status. Canadian Journal of Psychology, 45(3), 255-287.
  • Mayer RE, Moreno R. Nine Ways to Reduce Cognitive Load in Multimedia Learning. Educational Psychologist. 38(1):43-52. 2003.
  • Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking. Psychological Science, 25(6), 1159-1168.
  • Kiewra, K. A., Benton, S. L., Kim, S. I., Risch, N., & Christensen, M. (1989). Effects of note-taking format and study technique on recall and relational performance. Contemporary Educational Psychology, 14(3), 222-232.
  • Williams, R. L., & Eggert, A. C. (2002). Notetaking in college classes: Student patterns and instructional strategies. The Journal of General Education, 51(3), 173-199.
  • Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.

De tips voor activerend blended onderwijs worden mogelijk gemaakt door het VU Centre for Teaching & Learning.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam