Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Actieve studenten door hoge verwachtingen & een positieve sfeer

Terug naar het overzicht van alle didactische tips
Laatst gewijzigd op 6 november 2024
Een sfeer van hoge verwachtingen, vertrouwen en positiviteit activeert studenten. Dat klinkt logisch, maar hoe creëer je dat? Stel een paar basisregels op voor jezelf aan het begin van de cursus of les en gebruik handige technieken. Lees er in deze tip meer over.

Tip 1: geef studenten vertrouwen
Stimuleer studenten door aan te geven dat je veel van ze verwacht (Chickering and Gamson, 1987), dan krijg je namelijk ook meer terug: het zogenaamde Pygmalion effect. Zowel de studenten met minder capaciteit en lage inspanning, als de slimme en gemotiveerde studenten hebben hoge verwachtingen nodig. De actieve verwachting dat studenten goed presteren, maakt zichzelf vaak waar. 

Vermijd in ieder geval de klassieke valkuil om in het begin van een cursus te vertellen dat veel studenten zullen zakken. Is de onuitgesproken boodschap dat je cursus moeilijk is, en dus belangrijk? De veronderstelling is misschien dat je hiermee studenten stimuleert om hard te studeren, maar het omgekeerde is vaak juist het resultaat: voor studenten is het namelijk eerder een mooi excuus dat het logisch is dat ze zakken. 

Bedenk wel dat hoge verwachtingen vanuit jou ook om een extra positieve inspanning van jezelf vragen. Hoge verwachtingen betekenen dat je zelf ook goed onderwijs geeft en studenten goed begeleid. Het gaat daarbij dus  om goed afgestemde wederzijdse verwachtingen.

Tip 2: zorg voor een positieve sfeer
Uit onderzoek is bekend dat een positieve sfeer studenten activeert: aanmoedigend knikken, glimlachen, positief reageren op reacties uit de zaal en prijzen, zorgen ervoor dat studenten gemakkelijker op je vragen zullen reageren en enthousiaster met opdrachten aan de slag gaan.

Een goede afsluiting is daarbij ook belangrijk. Blik optimistisch terug over wat de studenten gedaan hebben. Laat merken dat hun bijdrage heeft geholpen aan het behalen van de leerdoelen en wat de volgende stappen zijn. Een dergelijke afsluiting hoeft niet veel tijd te kosten: dit doe je in minder dan vijf minuten.

Je hoeft daarbij ook niet per se zelf terug te blikken. Laat studenten dit bijvoorbeeld zelf doen door ze de belangrijkste punten te laten samenvatten. Of laat ze een onderwerp opschrijven dat ze zelf nog het verwarrendst vinden, of waar nog vragen over zijn (zie werkvorm exit ticket). Je kan ook een korte quiz aan het eind geven. Gebruik dit om bijvoorbeeld via Canvas terug te blikken of de volgende les mee te starten.

Terugblikken verhoogt ook de leeropbrengst: door studenten het geleerde te laten overdenken, beklijft het beter.

Digitale ondersteuning
Met Mentimeter kun je in de collegezaal snel en anoniem open vragen aanbieden en direct en interactief de resultaten zien. Ideaal om in te zetten bij de exit ticket-techniek.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam