Actieve studenten door hoge verwachtingen & een positieve sfeer

Laatst gewijzigd op 14 februari 2024
Een sfeer van hoge verwachtingen, vertrouwen en positiviteit activeert studenten. Dat klinkt logisch, maar hoe creëer je dat? Stel een paar basisregels op voor jezelf aan het begin van de cursus of les en gebruik handige technieken. Lees er in deze tip meer over.

Tip 1: geef studenten vertrouwen
Stimuleer studenten door aan te geven dat je veel van ze verwacht (Chickering and Gamson, 1987), dan krijg je namelijk ook meer terug: het zogenaamde Pygmalion effect. Zowel de studenten met minder capaciteit en lage inspanning, als de slimme en gemotiveerde studenten hebben hoge verwachtingen nodig. De actieve verwachting dat studenten goed presteren, maakt zichzelf vaak waar.

Vermijd in ieder geval de klassieke valkuil om in het begin van een cursus te vertellen dat veel studenten zullen zakken. Is de onuitgesproken boodschap dat je cursus moeilijk is, en dus belangrijk? De veronderstelling is misschien dat je hiermee studenten stimuleert om hard te studeren, maar het omgekeerde is vaak juist het resultaat: voor studenten is het namelijk eerder een mooi excuus dat het logisch is dat ze zakken.

Bedenk wel dat hoge verwachtingen vanuit jou ook om een extra positieve inspanning van jezelf vragen. Hoge verwachtingen betekenen dat je zelf ook goed onderwijs geeft en studenten goed begeleid. Het gaat daarbij dus  om goed afgestemde wederzijdse verwachtingen.

Tip 2: zorg voor een positieve sfeer
Uit onderzoek is bekend dat een positieve sfeer studenten activeert: aanmoedigend knikken, glimlachen, positief reageren op reacties uit de zaal en prijzen, zorgen ervoor dat studenten gemakkelijker op je vragen zullen reageren en enthousiaster met opdrachten aan de slag gaan.

Een goede afsluiting is daarbij ook belangrijk. Blik optimistisch terug over wat de studenten gedaan hebben. Laat merken dat hun bijdrage heeft geholpen aan het behalen van de leerdoelen en wat de volgende stappen zijn. Een dergelijke afsluiting hoeft niet veel tijd te kosten: dit doe je in minder dan vijf minuten.

Je hoeft daarbij ook niet per se zelf terug te blikken. Laat studenten dit bijvoorbeeld zelf doen door ze de belangrijkste punten te laten samenvatten. Of laat ze een onderwerp opschrijven dat ze zelf nog het verwarrendst vinden, of waar nog vragen over zijn (zie werkvorm exit ticket). Je kan ook een korte quiz aan het eind geven. Gebruik dit om bijvoorbeeld via Canvas terug te blikken of de volgende les mee te starten.

Terugblikken verhoogt ook de leeropbrengst: door studenten het geleerde te laten overdenken, beklijft het beter.

Digitale ondersteuning
Met Mentimeter kun je in de collegezaal snel en anoniem open vragen aanbieden en direct en interactief de resultaten zien. Ideaal om in te zetten bij de exit ticket-techniek.