Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Exit ticket - activerende werkvorm

Laatst gewijzigd op 22 februari 2024
Een exit ticket (ook wel exit slip of one-minute paper) is een activerende onderwijsvorm waarbij studenten aan het eind van een onderwijsbijeenkomst kort opschrijven wat ze nog onduidelijk vinden aan de stof of waar je hun mening over wilt weten.

Exit ticket - wat is het?

  • De exit ticket-techniek is heel geschikt om studenten anoniem hun mening te laten geven over een onderwerp.
  • Type: kortdurende individuele opdracht.
  • Geschikt voor: grote colleges, maar ook kleine werkgroepen.
  • Tijdsbesteding tijdens een onderwijsbijeenkomst: twee tot vijf minuten.
  • Groepsgrootte: één.
  • Voorbereidingstijd: minder dan een half uur.

Aan de slag

  1. Start. Introduceer de exit ticket-opdracht  vijf tot tien minuten voor het einde van de onderwijsbijeenkomst. Geef aan wat je van de studenten verwacht en hoe lang ze er de tijd voor hebben. Voorbeelden van opdrachten zijn: ’Wat was het belangrijkste concept van dit college?’ Of: ’Wat was het meest onduidelijke punt van dit college?’ ls je wilt vragen naar de veiligheid van het leerklimaat bij werkgroepen of samenwerkingsopdrachten: ’Voelde je je goed begrepen?’, ’Hoe heb je bijgedragen aan een veilig leerklimaat?’ Of: ’Wat baart je zorgen?’ (zie deze onderwijstip).
  2. Deel de post-it briefjes uit.
  3. Laat de studenten één of twee zinnen opschrijven. Geef ze daarvoor twee minuten de tijd.
  4. Laat de studenten de post-its op elkaar plakken op een plaats bij de uitgang als ze naar buiten gaan. In de digitale versie van deze methode wordt Mentimeter ingezet. Mentimeter is handig om snel centraal alle antwoorden, meningen en observaties te verzamelen en eventueel te delen.
  5. Kom bij de volgende onderwijsbijeenkomst terug op de resultaten.

Praktijkvoorbeeld van de exit ticket op de VU

  • Bekijk deze video van docent Rosa Pols over hoe zij de exit ticket toepast bij activerend blended onderwijs. 

Meer weten? Bekijk onderstaande bronnen

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam