Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Activerend Blended Onderwijs in de VU-praktijk

Bekijk de tips!
Laatst gewijzigd op 3 maart 2025
Activerend Blended Onderwijs (ABO) is één van de ontwerpprincipes van het onderwijs van de VU. Bij dit ontwerpprincipe staan het leerproces en de ontwikkeling van de student centraal. Lees hier wat dat betekent in de praktijk.

Activerend onderwijs - het leerproces van de student staat centraal

Zelf nadenken, samenwerken, een doel formuleren en tot een oplossing komen – dat activeert studenten in het onderwijs. Dit wordt vormgegeven door een diversiteit aan uitdagende en motiverende leeractiviteiten en opdrachten. Het start met activeren van de voorkennis waarna verdieping plaatsvindt. 'Door activerend onderwijs verwerven studenten kennis en vaardigheden op een diepgaande manier waardoor ze beklijven.' Dit resulteert in een hogere kans op studiesucces.

Blended onderwijs - een mix van face-to-face onderwijs en zelfstandig uit te voeren taken en opdrachten

Blended learning is een leer- en doceermethode bestaande uit een mix van face-to-face onderwijs (colleges, werkgroepen, tutorgroepen e.d.) en door de student zelfstandig uit te voeren taken en opdrachten. Bij blended learning worden vaak ICT ondersteuning ingezet voor de vormgeving van (online) leeractiviteiten, leermiddelen en gereedschappen.* Idealiter versterkt de mix van elementen elkaar: het beste van twee werelden. Het doel is een leerervaring te creëren waarbij leertechnologie wordt gebruikt om effectief, efficiënt en flexibel leren mogelijk te maken.

* Blended learning verschilt duidelijk van het onderwijs tijdens de corona lockdown. Daar vond het onderwijs uitsluitend online plaats met behulp van bijvoorbeeld Zoomcolleges of hybride colleges. Blended learning is expliciet niet hetzelfde als hybride onderwijs.

Blended onderwijs met leertechnologie sluit aan bij de belevingswereld van de studenten door:

  • het gebruiken van rijke interactieve digitale bronnen;
  • het samenwerken aan opdrachten;
  • het snelle uitwisselen van ideeën;
  • Het geven van feedback (en uitwisseling) van opdrachten met docenten en medestudenten.

Activerend onderwijs - opdrachten als motor voor het leren en doceren

Succesvol onderwijs is ingericht volgens de uitgangspunten van het concept constructive alignment. Hierbij zijn de leerdoelen, de leeractiviteiten en de toetsing met elkaar in lijn. Opdrachten als onderdeel van toetsing vormen daarbij de motor van activerend onderwijs. 

Het onderwijs bestaat daarbij uit reeksen van taken die goed op elkaar zijn afgestemd en in hogere studiejaren om steeds meer zelfstandigheid vragen. Studenten kunnen de taken en opdrachten tijdens colleges en werkgroepen uitvoeren, maar ook tussendoor, zowel individueel als in groepsverband. Een diversiteit van digitale gereedschappen ondersteunt ze hierbij. In het onderwijsontwerp is de leerroute van de student het uitgangspunt. Hiermee kan de student de verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen leerproces.

Formatief evalueren is een integraal onderdeel van actief leren. Studenten voeren een taak uit, ze ontvangen feedback, verwerken dit en leren gedurende dit proces. Niet alleen de docent geeft feedback. Studenten geven ook feedback op elkaars uitgewerkte opdrachten (peerfeedback) of analyseren samen leerdoelen en rubrics, oefententamens of goede voorbeelduitwerkingen van opdrachten. Dit stimuleert de reflectie op hun eigen leerproces.

De opdrachten staan in de studiehandleidingen, waar studenten vanaf de start van een cursus uit werken. Studiehandleidingen krijgen zo eerder het karakter van een werkboek. Hierin staat duidelijk vermeld wat de verwachtingen zijn, welke ondersteuning studenten van de docent krijgen en op welke momenten en met welke criteria ze beoordeeld worden. 

Activerende werkvormen

Een activerende werkvorm is een opdracht (klassikaal of niet-klassikaal), die studenten stimuleert om een actieve en participerende rol aan te nemen in hun leerproces, gericht op het behalen van de leerdoelen. Dat kan op verschillende manieren. Hieronder enkele voorbeelden die bewezen effectief zijn.

Activerende werkvormen en opdrachten

Een veilig en inclusief leerklimaat

Een belangrijke voorwaarde voor succesvol actief leren en samenwerken, in zowel een klassikale als online setting, is een inclusief en veilig leerklimaat. Een veilig leerklimaat zorgt ervoor dat alle studenten zich uitgenodigd en veilig voelen om actief mee te doen. De VU ziet diversiteit hierbij als een meerwaarde en maakt daar gebruik van in de onderwijsvormen. Verschillende culturele en persoonlijke perspectieven worden betrokken bij de inhoud, de processen en de methoden van de studie (mixed classroom). Dit stimuleert studenten om te reflecteren op de eigen ontwikkeling.

Een inclusieve leeromgeving betekent daarnaast: rekening houden met drempels voor het leren en waar mogelijk ondersteuning bieden. Denk hierbij aan een beperkte toegang tot het internet, een gebrek aan een veilige of goede studie-omgeving, autisme of functiebeperkingen zoals slechtziendheid of slechthorendheid. 'Een oplossing is bijvoorbeeld het standaard ondertitelen van video's.

Het VU-beleid stimuleert openheid in onderzoek en onderwijs door zoveel mogelijk open leermiddelen in te zetten. Dit verruimt de toegankelijkheid van het materiaal voor alle studenten.

Een betere verwerking en meer persoonlijke groei

Door activerend blended onderwijs ervaren studenten de voordelen van campusonderwijs, afgewisseld met plaatsonafhankelijk en online studeren, samenwerken en kennisdelen. Dit werkt motiverend voor de student en de docent. 'Daarnaast biedt het een breed repertoire aan mogelijkheden voor de opbouw van een cursus en het lesgeven, met ruimte voor een eigen creatieve invulling. Activerend blended onderwijs zet studenten aan tot diepgaand leren, betrokkenheid en reflectie, en zorgt zo voor een betere verwerking van de leerstof en meer persoonlijke groei.

Activerend Blended Onderwijs

In deze animatie wordt in vogelvlucht verteld wat Activerend Blended Onderwijs (ABO) voor de VU inhoudt.

Meer over ABO op de VU

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam