Case Based onderwijs is een didactische aanpak waarbij studenten langdurig en gedetailleerd onderzoek doen en beslissingen nemen over een enkele casus of een reeks casussen. Studenten werken aan een authentiek (levensecht) verschijnsel of probleem, duiken de literatuur in om de casus te analyseren en vragen over de casus te beantwoorden en deze gezamenlijk te bespreken en verder te verdiepen.
Afhankelijk van het domein:
- verheldert Case Based onderwijs maatschappelijke processen en verschijnselen in de sociologie;
- verdiept het bij studenten kennis over problemen en strategieën in economie of bedrijfskunde;
- neemt het studenten mee in het ontstaan en toepassen van rechtsbeginselen of de ethiek.
Het analyseren van de casus doen studenten individueel of in kleine groepjes van twee tot zes studenten. De casussen worden in de werkgroepen of colleges besproken. De docent kan verdiepende vragen stellen of studenten in kleine groepen aan de slag zetten (bijvoorbeeld in buzz-groepen) om kennis te verdiepen en nieuwe verwante problemen te bespreken. Case Based onderwijs is daarmee een specifieke vorm van de Flipped Classroom.
Case study
De term case study dekt een breed scala van problemen voor analyse, maar de meeste soorten omvatten verschillende basiselementen. De meeste casestudies zijn gebaseerd op echte gebeurtenissen, of zijn een constructie van gebeurtenissen die zouden kunnen plaatsvinden. Ze bestaan uit een verhaal over problemen of conflicten die moeten worden opgelost. Daarbij hebben de meeste casestudies niet één voor de hand liggende of duidelijke oplossing. Het zijn zogenaamde ‘ill-defined’ of zelfs ‘wicked problems’.
De casussen zijn aangepast aan het niveau van complexiteit dat de studenten aankunnen. De casussen worden gemaakt door de docenten en bereiden de studenten voor op de toekomstige werkpraktijk. De informatie in een casestudy kan complex zijn (inclusief grafieken, en relevant historisch achtergrondmateriaal) of eenvoudig - een menselijk verhaal dat een moeilijke situatie illustreert waarin een beslissing moet worden genomen.
Daarnaast bestaan er vormen van Case Based onderwijs waarbij de echte externe stakeholders betrokken worden bij de casus. Bijvoorbeeld doordat de externe opdrachtgever beschikbaar is voor vragen om het probleem te verhelderen of om bij de eindpresentatie aanwezig te zijn. Voorbeelden op de VU hiervan zijn de toepassing van Community Service Learning en de aanpak van bijvoorbeeld de Masteropleiding Marketing. Bij die laatste opleiding werken studenten aan problemen van onder andere Microsoft en FrieslandCampina.
Verschillen tussen Case Based en Problem Based onderwijs
Een verwante onderwijsvorm van Case Based onderwijs is Problem Based onderwijs. Bij Problem Based onderwijs krijgen studenten vaak meer en kleinere problemen te behandelen, zijn de groepen groter en is de wijze van analyseren en oplossen veel meer gestructureerd dan bij Case Based onderwijs.