Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Flipped Classroom

Laatst gewijzigd op 22 februari 2024
Bij een 'Flipped Classroom' bestuderen studenten vooraf de stof om tijdens de onderwijsbijeenkomst direct verdiepend aan de slag te gaan.

De Flipped Classroom is een onderwijsconcept. Het wordt over het algemeen gebruikt voor studenten die zich geconcentreerd voorbereiden op een college of werkgroep (op de campus of online) om de basiskennis te verwerven.

Deze basiskennis kan worden verworven door bijvoorbeeld kennisclips te bestuderen, gericht vragen over studiestof te beantwoorden en 'basisproblemen' op te lossen. De docent geeft duidelijke aanwijzingen wat er bestudeerd moet worden en welke mate van beheersing van de kennis verwacht wordt om succesvol deel te kunnen nemen aan de onderwijsbijeenkomst.

Een zeer geschikt digitaal online gereedschap om studenten zich goed te laten voorbereiden op een onderwijsbijeenkomst is FeedbackFruits. Met Feedbackfruits maak je aantrekkelijke interactieve digitale opdrachten met een rijke vorm van feedback en peer feedback. Ook kan het programma Perusall hiervoor worden ingezet.

Dit wordt gevolgd door colleges of werkgroepen waarbij direct de verdieping wordt gezocht. Ofwel door directe behandeling van complexere of moeilijker problemen door de docent ofwel door directe opdrachten voor de studenten. In ieder geval wordt de basisstof niet meer herhaald door de docent.

Er zijn veel werkvormen die deel kunnen uitmaken van een geflipt college of geflipte werkgroep om verdieping te realiseren. Denk aan discussies (in diverse vormen, bijv. Think-Pair-Share), debatten, stemmen op stellingen, vraag- en antwoordsessies, demonstraties, simulaties, peer tutoring en peer feedback en rollenspelen.

Een docent kan ervoor kiezen om slechts een paar bijeenkomsten per blok te flippen - waar de concepten zich lenen voor actieve werkvormen - of om alle lessen te flippen.

Meer weten? Bekijk onderstaande bronnen

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam