Inspiratievideo's VU-collega’s over activerend blended onderwijs

Laatst gewijzigd op 15 april 2024
Laat je inspireren door VU-collega’s over het toepassen van activerend blended onderwijs.

Chiel van der Veen

Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Studenten activeren door intensieve discussies - activerend blended onderwijs volgens Chiel van der Veen, universitair docent onderwijswetenschappen. In zijn praktijkvoorbeeld laat hij zien hoe je studenten tijdens de werkgroepen activeert met intensieve interactie.

Anne de Bruijn

Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

De flipped classroom-methode om studenten te activeren - activerende blended onderwijs volgens Anne de Bruijn, universitair docent Onderwijswetenschappen. Haar praktijkvoorbeeld gaat over het activeren van studenten door ze voor de bijeenkomsten, interactief online stof te laten bestuderen met het online programma FeedbackFruits.

Rosa Pols

Faculteit der Bètawetenschappen

De eenvoudige exit-slip techniek om studenten bij het leerproces te betrekken - activerend blended onderwijs volgens junior docent Rosa Pols. Haar praktijkvoorbeeld gaat over het activeren van studenten om na te denken over hoe veilig en gezien ze zich voelen in de huidige studentengroep en tijdens vak.

Christine Moser

School of Business and Economics

Studenten werken groepsgewijs aan een selectie van de literatuur en wisselen daarna de kennis uit - activerend blended onderwijs volgens Christine Moser, universitair hoofddocent Organisatiewetenschappen bij de School of Business and Economics.

Jos Akkermans

School of Business and Economics

Studenten ontwikkelen wetenschappelijk onderbouwde oplossingen voor vragen uit de praktijk - activerend blended onderwijs volgens Jos Akkermans, universitair hoofddocent Recruitment & Selection bij de School of Business and Economics.

Lenneke Sprik

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Studenten activeren met kennisclips - activerend blended onderwijs volgens Lenneke Sprik, docent internationale veiligheid. In haar praktijkvoorbeeld vertelt ze hoe ze kennisclips inzet waarin ze de hoofdlijn van de stof uitlegt.

Ilja Cornelisz

Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Studenten krijgen de regie over hun leerproces - activerend blended onderwijs volgens Ilja Cornelisz, universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen. Hij zorgt ervoor dat het voor studenten heel duidelijk is wat ze elke week moeten doen en biedt de stof op meerdere manieren aan.

Ana Cassanti

Instituut voor Milieuvraagstukken, Faculteit der Bètawetenschappen

Zorgen voor een inclusieve leeromgeving met de mixed classroom - activerend blended onderwijs volgens Ana Cassanti, juniordocent bij het Instituut voor milieuvraagstukken. Haar praktijkvoorbeeld gaat over het activeren van studenten om na te denken over onderlinge verschillen en overeenkomsten door het gebruik van Mixed Classroom-strategieën.

Pim Klaasen

Athena Instituut, Faculteit der Bètawetenschappen

Studenten stellen vragen aan externe experts - activerend blended onderwijs volgens Pim Klaasen, universitair docent bij het Athena Instituut. Zijn praktijkvoorbeeld gaat over het activeren van studenten door ze vragen te laten voorbereiden voor experts van buiten de VU (dus de toekomstige collega’s van de studenten).

Compilatievideo docenten over activerend onderwijs

In deze compilatievideo vertellen een viertal VU docenten over hun visie op activerend onderwijs.

Werkt de video niet? Bekijk deze dan via het youtubekanaal van de VU

Heb je vragen of opmerkingen?

Stuur een e-mail naar onderwijswerkplaats@vu.nl voor meer informatie.

De VU Onderwijswerkplaats is onderdeel van het VU Centre for Teaching & Learning.