Hoe versterk je de verbinding met je studenten - 1

Laatst gewijzigd op 14 februari 2024
Geen colleges meer, maar social hangouts, vragensessies en een wekelijkse studentenadviesraad. Deze studentenadviesraad helpt mee om de cursus te organiseren. Dat is de verrassende aanpak van docent Ines Lindner voor haar cursus Mathematical Economics. Zo versterkt zij het eigenaarschap van studenten en hun betrokkenheid bij het leerproces. Hoe pakt zij dat aan? Lees hier haar vier tips.

Tip 1: zorg voor een betrokken studentenadviesraad
Ontmoet een vaste groep studenten wekelijks  om met hen te bespreken hoe het gaat, waar ze behoefte aan hebben en welke onderwerpen extra aandacht nodig hebben. Laat ze voorstellen doen, bijvoorbeeld over zaken zoals aanpassing van timing van quizzes of de onderwerpen voor de contactmomenten. Laat zien hoe je hun advies verwerkt. Beloon ze bijvoorbeeld door ze zichtbaar te maken op een canvas pagina met hun naam en foto’s.

Tip 2: géén college meer
Geef geen college meer. “Lectures are over,” stelt Lindner. Biedt in plaats daarvan studenten meerdere kennisclips aan van vijf tot twaalf minuten. Of zoek op internet al bestaand materiaal.

Inmiddels weten we dat mensen bij lange niet-interactieve colleges een groot deel van de tijd met hun gedachten ergens anders zijn – dit geldt online alleen maar meer. Daarom bieden korte video's de uitkomst en kiezen studenten ook zelf wanneer ze ernaar kijken.

Het is wel een initiële tijdsinvestering om ze te maken, maar die verdien je terug als je de clips vaker inzet.

Tip 3: wel social hangouts en wekelijkse oefensessies
Zorg ervoor dat de studenten elkaar in een vroeg stadium leren kennen. Sociale structuren motiveren namelijk, zonder leer je minder. Zorg er daarnaast voor dat het contact persoonlijk is. Start altijd met een social hangout. Deel de groep op in kleinere groepen die onder leiding van één van de studenten, aan de slag gaan met opdrachten en taken. Daarvoor vormen de kennisclips de basis. Laat studenten ook zelf hun werkgroepen leiden. Als je een enthousiaste student hebt werkt het zeer motiverend voor de groep. Geef verschillende individuen de kans om groepsleider te zijn om zo diversiteit te stimuleren.

Tip 4: wekelijkse afsluiting
Bied aan het eind van de week een weeksluiting aan in de vorm van een videoboodschap: zowel over de inhoud als hoe het gaat. Bespreek hierin wat de meest voorkomende problemen waren en hoe ze aangepakt kunnen worden. Bepaal samen met je studentenadviesraad waar die clip over gaat. Bied Canvas-quizzen aan zodat studenten kunnen testen of ze de stof beheersen. Het is belangrijk om dit al tijdens het leerproces te doen en niet pas daarna, zo draagt feedback bij aan het leerproces.

Meer weten?
De tips op deze pagina zijn heel beknopt. Je zou je bijvoorbeeld kunnen afvragen wat een studentengroepsleider precies doet en hoe je als docent daarbij helpt. Of wil je weten of studenten tevreden waren over deze cursus? Stuur dan een e-mail naar Ines via de VU Onderwijswerkplaats: onderwijswerkplaats@vu.nl.

Bronnen

• King, G., & Sen, M. (2013). How social science research can improve teaching. PS: Political Science & Politics, 46(3), 621–629.

De tips voor activerend blended onderwijs worden mogelijk gemaakt door het VU Centre for Teaching & Learning.