Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Vijftig keer wijzer: de 50ste editie van de Didactische Tips

27 februari 2024
We markeren een bijzondere mijlpaal: de 50ste didactische tip! De afgelopen twee jaar deelden we regelmatig praktische tips voor docenten om de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs aan de VU te verbeteren. Maar wie en wat schuilt er precies achter deze onderwijskundige tipreeks en waarom is deze gestart? “We willen als expertisecentrum verder gaan dan alleen het delen van theorieën.”

De maandelijkse tipsreeks is gestart als onderdeel van het project Activerend Blended Onderwijs (ABO) om de nieuwe onderwijsvisie van de VU te helpen realiseren. In dit VU-brede project zijn faculteiten en opleidingen volop bezig om in hun programma’s face-to-face en online onderwijs optimaal te combineren voor aantrekkelijk en effectief onderwijs. Denk aan onderwerpen als: 

  • Hoe bevorder je echte interactie in de collegezaal? 
  • Hoe laat je studenten beter peerfeedback geven en verwerken? 
  • Hoe ga je meeliftgedrag tegen bij groepsopdrachten? 

Naast een uitgebreid aanbod van workshops, cursussen en ontwikkelpaden voor docenten (o.a. BKO, SKO, LOL, BKE, SKE en meer) was er ook vraag naar korte, maar krachtige informatie over methoden die je als docent direct in je onderwijs kan toepassen. Daarom heeft het VU CTL o.a. de informatie voor 'Activerend Blended Onderwijs in de VU-praktijk' geschreven en een krachtige animatie gemaakt om het concept in een paar minuten inzichtelijk te maken. Daarnaast werd een serie van didactische tips gestart. Elke twee tot drie weken een nieuwe. 

“We willen als expertisecentrum verder gaan dan alleen het delen van theorieën," zegt Silvester Draaijer, programmamanager van de VU Onderwijswerkplaats. “Het is voor de effectiviteit van veranderingen essentieel om concrete beelden en handvatten te bieden die je als docent direct voor je kan zien en kan toepassen in het dagelijkse werk.”  

De tips zijn daarom bewust kort en bondig opgesteld, met duidelijk actiepunten en zonder uitgebreide theorie. De informatie moet zo snel mogelijk verwerkt kunnen worden. Maar de tips hebben wel een solide wetenschappelijke basis: “Elke tip is zorgvuldig gebaseerd op literatuur en bewezen onderwijskundige principes. Bij het schrijven van de tips brengen de VU CTL-medewerkers al hun kennis en ervaring van zowel de praktijk, onderwijskundige handboeken als het onderzoek in bij het schrijven,” zegt Draaijer. 

Charlotte Meijer en Leonie Schiphorst, onderwijskundig adviseurs bij de VU Onderwijswerkplaats, en onderwijsjournalist en redacteur Marianne Eggink, werken mee aan het schrijven van de tips: “We zijn heel trots op deze serie. We hebben nu vijftig onderwerpen gehad, maar onze hoofden zitten al vol met een flink aantal nieuwe tips. En we staan ook altijd open voor tips die docenten hebben voor hun collega’s. Stuur je ideeën en vragen gewoon naar onderwijswerkplaats@vu.nl en we kijken of we er mee aan de slag kunnen.”

De 50ste didactische tip staat nu online en heeft als onderwerp ‘Hoe ga je om met ‘hot moments’ tijdens de les?’. 

Alle tips zijn beschikbaar op Tips voor Activerend Blended Onderwijs (vu.nl)

Activerend Blended Onderwijs

In deze animatie wordt in vogelvlucht verteld wat Activerend Blended Onderwijs (ABO) voor de VU inhoudt.

Meer over ABO op de VU