Een bewezen kenmerk van effectief onderwijs is dat de leertijd van studenten gemaximaliseerd wordt. Een Canvascursus helpt daarbij. Als studenten meteen snel overzichtelijk kunnen vinden wat er van ze verwacht wordt en wat ze moeten voorbereiden, dan verspillen ze geen leertijd en focussen ze zich op datgene wat er echt toe doet. Andersom werkt het juist demotiverend: als studenten niet weten of kunnen vinden wat ze moeten doen, dan raken ze gefrustreerd en gedemotiveerd. Dit heeft negatieve gevolgen voor hun studieresultaten en welzijn. Een studentvriendelijke Canvascursus inrichten heeft dus veel impact op je studenten.
Tip 1: gebruik zo min mogelijk menu-opties
Veel docenten zetten zoveel mogelijk opties van Canvas aan of houden deze aan, zonder dat dit een toegevoegde waarde heeft voor het vak. Denk bijvoorbeeld aan menuopties als Discussies, Chat, Bestanden en Pagina’s. Dit is vooral waar studenten vastraken in het doolhof van Canvas. Studenten klikken vaak op alle menuopties om hun informatie te vinden, omdat ze niet goed weten wat het is. Dus hoe minder menuopties jij aanzet of aan laat staan, hoe kleiner de kans dat studenten verdwaald raken in je Canvascursus. Zet alleen de meest noodzakelijke menuopties voor je vak aan, in de meeste gevallen zijn drie al voldoende: Home, Aankondigingen en Modules. Ook Opdrachten, Personen en Cijfers kunnen nuttig zijn. Maar waar het vaak misgaat, is dat docenten meer opties aanzetten voor als de studenten dit zelf willen gebruiken. Denk hierbij aan Discussies of Chat. Maar studenten gebruiken dit niet, tenzij jij dit benadrukt als onderdeel van het vak. Ook hoeft een menuoptie niet zichtbaar te zijn om er toch gebruik van te kunnen maken. Opdrachten en quizzen kunnen ook in Modules gelinkt worden, bijvoorbeeld.
Tip 2: zet alle informatie op één plaats
Docenten verspreiden de informatie vaak over de hele Canvascursus. Documenten worden toegevoegd aan Bestanden, voorbereidingswerk wordt geplaatst op Pagina’s, opdrachten staan onder Opdrachten en een belangrijke opmerking of link is terug te vinden in één van de vele aankondigingen. Dit is heel verwarrend voor studenten. Ze weten niet naar welk stukje informatie ze precies op zoek zijn, dus weten ze niet onder welk kopje ze moeten kijken. Als gevolg moeten ze alles aanklikken om de benodigde informatie te vinden. De kans dat ze hier overheen kijken, is daardoor aanwezig. Plaats daarom altijd alle benodigde informatie op één plek, zoals bij Modules. In Modules is alle verschillende soorten informatie te bundelen in een logische structuur.
Tip 3: creëer een logische structuur voor je studenten
Alleen alle informatie op één plek neerzetten is nog niet genoeg, het heeft ook een logische structuur nodig. En bedenk je: wat voor jou logisch is, is niet altijd logisch voor je studenten. Om er zeker van te zijn dat de studenten geen informatie missen, kun je de informatie het beste in chronologische volgorde aanbieden. Wat de student wanneer nodig heeft, staat dan netjes op een rijtje. Denk aan Modules ordenen per week of per contactmoment. Zet alle bestanden, externe links, opdrachten, video’s voor de betreffende week onder desbetreffende module. Binnen een module kun je ook structuur aanbrengen met Text headers. Zo kun je alle literatuur ordenen onder de Text Header ‘Literatuur’. Denk tenslotte na over de naamgeving. Als je bijvoorbeeld een document uploadt, behoudt het de naam. Het is beter om de naam te veranderen naar iets wat logisch is voor je studenten.
Tip 4: gebruik de homepage voor duidelijkheid en een warm welkom
Is de Homepagina wel nuttig? Anders kun je deze beter achterwege laten. Het beste is om de belangrijkste zaken van het vak meteen duidelijk en overzichtelijk neer te zetten op de Homepagina. Daarnaast moeten de studenten zich welkom voelen, het geeft namelijk de eerste indruk van het vak. We hebben een template ontwikkeld voor de homepagina om het beste resultaat te behalen. De beste Homepagina’s bevatten:
- een link naar de studiehandleiding - dit is het belangrijkste cursusdocument dus deze moet meteen te vinden zijn.
- de naam en foto van de docent - studenten weten meteen en voor het college wie hun docent is. Sommige docenten voegen zelfs een kennismakingsvideo toe.
- de contactgegevens van de docent - zo weten studenten je te bereiken en hebben ze het gevoel dat het okee is om contact met je op te nemen.
- een welkomsttekst - om studenten zich welkom te laten voelen kun je een welkomsttekst plaatsen op de homepagina of als eerste aankondiging zichtbaar op de homepagina.
Tenslotte raden we aan om de Syllabus als Homepagina te kiezen. Deze kun je inrichten zoals je zelf wilt, en geeft ook automatisch een samenvatting van belangrijkste cursusdata onderaan de pagina. Zo mist niemand meer een deadline!
Tip 5: publiceer op tijd
Als je graag wilt dat je studenten voorbereid naar het college komen, dan moet je ze die kans ook geven met voldoende voorbereidingstijd. Studenten hebben bijbaantjes, evenementen, sportactiviteiten en andere verplichtingen. Goed plannen is daarom noodzakelijk voor studenten. Ze hebben vaak een gezet moment in de week waarop ze zich voorbereiden voor een bepaald vak. Probeer daarom altijd een week van tevoren je Canvascursus te publiceren.
Bonustip: werk samen met collega’s
Je kunt nog zo’n goede Canvascursus ontwerpen, maar als je collega’s niet meedoen, blijft Canvas een doolhof voor studenten. Een vaste opzet voor alle vakken binnen een opleiding is daarom het beste. Zo weten de studenten precies hoe elke Canvascursus in elkaar zit en hoeven ze dat niet opnieuw te ontdekken voor elk vak. Probeer dus vooral samen te werken met je collega’s. Misschien hebben zij al heel duidelijke Canvascursussen vormgegeven die je kunt gebruiken als template of input. Leer vooral van elkaar.
Bekijk de kennisclip hieronder om te zien hoe deze tips er in de praktijk uitzien.
Bronnen
De tips voor activerend blended onderwijs worden mogelijk gemaakt door het VU Centre for Teaching & Learning.