Hoe ga je efficiënt om met de vragenstroom van je studenten?

Laatst gewijzigd op 14 februari 2024
”Help, ik kan mijn deelcijfer in Canvas niet vinden”, “Ik heb per ongeluk het verkeerde document ingeleverd, “Ik ben mijn document kwijt” of “Help, ik was te laat met inschrijven voor het tentamen.” Studenten kunnen veel vragen stellen over de organisatie en inhoud van je cursus. Hoe beperk je deze vragenstroom? In deze tip ontdek je verschillende mogelijkheden hiervoor.

Voor elke cursus maak je natuurlijk een goede studiehandleiding en een studentvriendelijke Canvascursus met daarin alle benodigde informatie voor de studenten. Maar de cursusinformatie kan soms achterhaald raken of studenten missen de informatie toch. Wat kun je daar aan doen zonder dat het je al te veel tijd kost?

Tip 1: maak van tevoren een FAQ-lijst
Denk terug aan de meeste gestelde vragen van vorig jaar en zet deze op een rijtje. Schrijf de vijf meest gestelde vragen uit in een FAQ-vorm en plaats deze zichtbaar op de startpagina van je Canvas course (advies: zichtbaar op het eerste scherm, meestal de eerste tien zinnen).

Werk deze bij naar aanleiding van elk vragenuur, Discussion Board of gestelde vragen via de mail (Zie de volgende tips). Zo vang je terugkerende vragen op en werk je aan een zinvolle verzameling.

Tip 2: plan elke week een vaste vragensessie
Het aanbieden van een vaste planning voor het beantwoorden van vragen, schept duidelijkheid voor de studenten en geeft jou een vast moment waarop je in de cursus kan duiken wanneer jou dit het beste uitkomt.

De vragensessie kan zowel online als face-to-face. Hybride is niet nodig, bij meer dan 75 geïnteresseerden zijn andere onderwijsvormen wellicht meer geschikt.

Je kunt de waarde van het vragenuurtje verhogen door het combineren van de Q&A momenten van meerdere cursussen, het begeleiden van projecten of een snelle lunch.

Tip 3: maak een Q&A-forum op het Discussion Board van Canvas
Het aanmaken van een Discussion Board biedt studenten de mogelijkheid om eerder gestelde vragen te bekijken en mee te lezen met jouw reactie daarop. Dan leert iedereen van elkaar.

Het Discussion Board kan je indelen naar opdracht, onderwerp of een andere logische structuur van je cursus. Vergeet niet een algemene categorie te maken voor overige vragen.

Je kan ook studenten laten reageren op de gestelde vragen in het Discussion Board. Het belonen van goede reacties door kort te zeggen ‘Het klopt wat … zegt’ vergroot de betrokkenheid van deze student, de kans op nieuwe reacties en vermindert jouw werklast.

Tip 4: vraag ondersteuning van een student-assistent of een student-vrijwilliger
De inzet van een student-assistent maakt niet alleen tijd vrij, de inzichten van je student- assistent over bijvoorbeeld de meest gestelde vragen helpt je om  eenvoudige aanpassingen te maken (eventueel door de student-assistent zelf). De student-assistent kan helpen in de vragensessies en het modereren op het Discussion Board.

Studenten vinden het daarnaast laagdrempeliger om een student-assistent te benaderen dan een docent. Mogelijk stimuleert dit ze om eerder advies te zoeken, wanneer  het leerproces nog (eenvoudiger) bij te sturen is. Geen student-assistent beschikbaar? Vraag de studenten of ze vrijwillig willen helpen. Er is vast een student die dit leuk vindt.