Bij activerend onderwijs is het belangrijk dat studenten zich, als voorbereiding op contactonderwijs (in het kader van een flipped classroom-aanpak), eerst individueel verdiepen in de leerstof. Hiermee wordt niet alleen de voorkennis geactiveerd, maar worden studenten ook gestimuleerd om zichzelf vragen te stellen bij de leerstof. In de onderwijstip 'Hoe bevorder je dat studenten de zelfstudieopdrachten uitvoeren' lees je hier al algemene tips over.
Door studenten te vragen hun oplossing voor een casus of hun mening over een artikel te delen met elkaar en met de docent voorafgaand aan de onderwijsbijeenkomst, bereik je sneller verdieping tijdens de bijeenkomst. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de standaardfunctionaliteit van Canvas: Canvas Discussions. Een uitdaging hierbij is dat studenten met de standaardinstellingen van Discussions de antwoorden van andere studenten kunnen lezen die deze taak al hebben afgerond, zonder dat zij zelf deze taak hebben ingeleverd. Dat heeft helaas twee negatieve effecten.
Uitdagingen
Ten eerste kan deze situatie ertoe leiden dat sommige studenten wachten met het indienen van hun eigen antwoorden tot het laatste moment. Dat betekent dat er minder tijd overblijft voor medestudenten en de docent om deze antwoorden te bestuderen.
Ten tweede kan het gebeuren dat studenten niet eerst hun eigen antwoord formuleren voordat ze de antwoorden van anderen bekijken. Dat is jammer, omdat het grootste leerrendement ontstaat wanneer studenten wél eerst een serieuze poging doen om met hun eigen kennis en kunde een antwoord te formuleren (Inzlicht et al., 2018; Kuldas et al., 2014). Pas als ze daarna hun antwoord vergelijken met andere antwoorden, kan de sterkste inprenting van kennis – noem het diep leren – plaatsvinden.
Dat studenten geneigd zijn te wachten met antwoorden is trouwens een heel normale menselijke eigenschap. Niemand wil dom overkomen en wil daarom graag eerst weten wat anderen vinden voordat hij of zij zelf een oplossing of mening geeft. Er is ook de natuurlijke neiging om met minimale inspanning de gevraagde doelen te bereiken.
Hoe ga je met deze uitdagingen om? Lees hieronder onze tip!
"Satisfaction lies in the effort, not in the attainment, full effort is full victory." - Mahatma Gandhi
Tip: Laat de antwoorden van medestudenten pas zien nadat de student zelf heeft geantwoord
Om de hierboven genoemde negatieve effecten op het leren te minimaliseren, is het aan te raden om Discussions zo in te stellen dat studenten de antwoorden van medestudenten pas kunnen zien nadat zij zelf een antwoord hebben geformuleerd. Als studenten vervolgens hun eigen antwoord vergelijken met de antwoorden van anderen, zullen ze op basis van de verschillen en overeenkomsten een beter inzicht krijgen in hun eigen kennis en vaardigheden.
Deze technische instelling van Discussions kan bij studenten wel enige weerstand oproepen. Ze kunnen zich mogelijk onder druk gezet voelen of het simpelweg onzin vinden. Sommigen zullen misschien proberen het probleem te omzeilen door via een medestudent, die het antwoord al heeft ingeleverd, mee te kijken. Dan gaat het beoogde effect verloren.
Het is daarom belangrijk om studenten goed te informeren en te overtuigen van het doel van de discussie: het gaat er niet om of het gegeven antwoord (geheel) juist is, maar wél dat er zelfstandig is nagedacht over het antwoord. Dat levert hen het grootste leerrendement op – al was het maar omdat het hun kans vergroot om de cursus succesvol af te ronden.
Hoe stel je Canvas Discussions in?
Vink bij het aanmaken van een Discussion de optie ‘Users must post before seeing replies’ aan. De tekst, afbeelding of video, inclusief de vraag, worden in het topic geplaatst en kunnen door de student altijd worden gelezen. Het antwoord wordt gegeven via een ‘Reply’. Pas nadat de student het antwoord heeft verzonden, kan hij of zij de antwoorden van medestudenten lezen.
Andere digitale ondersteuning
Het proces van het bestuderen van stof ondersteunen, kan met behulp van één van de functies van FeedbackFruits Interactive Document of Comprehension of Document, of met Perusall.