Alternatieve aanpakken voor hybride onderwijs

Laatst gewijzigd op 4 mei 2023
Met hybride onderwijs kun je zowel studenten in de collegezaal als thuis gelijktijdig lesgeven. Door de coronacrisis is dit soms meer een noodzaak dan een keuze. Loop je hierbij tegen uitdagingen aan? Hoe maak je optimaal gebruik van hybride onderwijs? Deze zes alternatieve aanpakken helpen je op weg.

Hybride onderwijs in een volledig interactieve vorm vraagt veel van jou als docent. Naast de inhoud en de didactiek van de les, moet je ook de techniek en de interactie met studenten in de gaten houden, zowel in de collegezaal als online (vaak via de chat).  Daarbij is het extra belangrijk ervoor de zorgen dat studenten die de les online volgen, zich gehoord en gezien voelen. Dat lukt misschien niet altijd.

Of misschien wil je je als docent beschermen tegen het virus en zelf daarom niet met studenten in contact komen, maar hen wel stimuleren om elkaar te zien.

In andere gevallen werkt de techniek niet optimaal en moet je op het laatste moment beslissen hoe je je onderwijs vormgeeft.

In deze didactische tip zetten we zes tips en alternatieve aanpakken op een rij.

Tip 1: bereid je goed voor

Als je hybride onderwijs gaat geven, is de belangrijkste tip om je goed voor te bereiden. Wees in ieder geval twintig tot dertig minuten van tevoren in de zaal om de computer op te starten en alles goed klaar te zetten (opstarten gaat langzaam omdat iedereen op hetzelfde moment Zoom naar de onderwijscomputer streamt). Doe ook inspiratie op bij je collega’s. Of bekijk de video onder aan deze pagina.

Tip 2: maak heldere afspraken over de interactie

Wanneer studenten online aansluiten tijdens het college, kun je er ook voor kiezen om de interactie te beperken of daar heldere afspraken over te maken. Het is beter om duidelijkheid te scheppen, dan te hoge verwachtingen op te wekken (verwachtingsmanagement). Kies bijvoorbeeld uit (een combinatie van) de onderstaande tips:

1. Geef aan dat je de berichten in de chat niet zal volgen of zet de chat als optie uit. De ‘raise hand’ knop in Zoom is een goed alternatief.
  2. Vraag een vrijwilliger uit de zaal om de chat te volgen en te reageren. Of nog beter: kijk of een student-assistent dit voor je kan doen.
  3. Gebruik Mentimeter om vragen te stellen aan alle studenten tegelijk. De online studenten kunnen zo meedoen zonder dat jij je aandacht hoeft te verdelen.

Tip 3: neem alleen op

Je kan er ook voor kiezen om het college alleen op te nemen zonder de gelijktijdige aanwezigheid van online studenten. De studenten die niet naar de campus kunnen komen, bekijken de opname dan achteraf zoals bij reguliere weblectures. Op deze manier kun je je aandacht volledig richten op de studenten die in de zaal aanwezig zijn waardoor dat deel van het onderwijs zo goed mogelijk slaagt. De hybride apparatuur kan gebruikt worden om het college op te nemen. Blijf wel in de buurt van de microfoon zodat je stem goed te horen is op de opname.

Tip 4: gebruik eigen apparatuur

Ben je niet ingeroosterd in een hybride klas, maar wil je toch hybride lesgeven? En ben je wel enigszins technisch handig? Gebruik dan bijvoorbeeld je mobiele telefoon in de hand als microfoon. Of gebruik een headset op je telefoon of laptop, als je die hebt. Log bijvoorbeeld met je mobiele telefoon en je laptop in in je eigen Zoomsessie. Gebruik de microfoon van je telefoon en de camera van je laptop, maar mute wel je microfoon op de laptop om dubbel geluid te voorkomen.

Tip 5: jij online, studenten in de zaal

Ben je als docent bang voor een coronabesmetting, dan is het mogelijk om de les vanaf je computer thuis te geven en een student-assistent te laten ondersteunen bij de studenten die wel naar de onderwijsruimte gaan. Vraag ze om daar de onderwijs-PC op te starten en de Zoomsessie waarop je vervolgens zelf inlogt. Zorg ook dat er iemand is die eventueel vragen uit de zaal kan herhalen. Deze optie voelt misschien wat onwennig, maar kan prima werken. Je geeft dan echt les op afstand!

Tip 6: alles toch maar online

Zie je alle bovenstaande mogelijkheden echt niet zitten? Kies dan toch voor volledig online lesgeven: zowel jij als je studenten zijn vanuit huis aangesloten. Dat schept duidelijkheid voor jou en de studenten en dan hoef je je aandacht niet te verdelen tussen de studenten in de zaal en thuis.

Hybride lesgeven

In deze video zie je hoe je de apparatuur in hybride onderwijsruimtes moet opstarten en gebruiken.

Naar Canvas Online Education