Wat werkt? Onderzoek van de onderwijspraktijk

Het onderzoek van de VU Lerarenacademie richt zich overwegend op pedagogisch-didactische en vakdidactische vraagstukken naar het verbeteren van leerprocessen van leerlingen, het handelen en leren van leraren en lerarenopleiders daarin, en verklarende (context-)factoren die hierop van invloed zijn.

Onderzoek kan gaan over pedagogische vraagstukken zoals veilig leerklimaat en de vormingsfunctie van het onderwijs, processen en leeropbrengsten van specifieke nieuwe (vak)didactieken, effectieve inrichting van leeromgevingen of het ontwerpen van op theorie gebaseerde lesmaterialen en vragen rond de professionalisering van leraren en lerarenopleiders. Het onderzoek binnen de Lerarenacademie valt onder onderzoeksinstituut LEARN!

Wij werken in onze onderzoeksprojecten graag in opdracht van en in samenwerking met de praktijk. We willen met ons onderzoek bijdragen aan zowel theoretische inzichten als praktijkontwikkelingen. Kennis delen met andere onderzoekers en professionals uit de praktijk vinden we belangrijk. Veel projecten zijn zo opgezet dat ze al tijdens het onderzoeksproces bijdragen aan de professionalisering van leraren, lerarenopleiders en/of schoolleiders. Het onderzoek dat wij doen vertalen wij naar actuele leerinhouden van onze eigen lerarenopleiding.

Hieronder vind je een overzicht van onze recente onderzoeksportfolio. Kijk gerust eens rond! Ben je geïnteresseerd in een specifiek onderwerp of project, aarzel dan niet contact op te nemen met de onderzoeker(s)!

Overzicht met onderzoeksprojecten

Snelle navigatie VU Lerarenacademie

Ga hier direct terug naar de homepage van de VU Lerarenacademie.
Veelbezochte cursussen: Lesson StudyOpleiding voor LerarenopleidersULO
Cursussen per doelgroep: lerarenschoolopleiderszij-instromers

Wilt u een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Vivian van Piggelen, medewerker studentzaken, lerarenacademie@vu.nl.

Of bel ons op: 020 598 9279 (op ma en wo tussen 9.00-16.00 uur).