Van lerarenopleiders, zowel instituutsopleiders als schoolopleiders, wordt veel verwacht. De kennis over de functie van lerarenopleider en wat zij moeten kennen en kunnen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dat brengt vragen met zich mee zoals:
- Hoe kan ik mijn opleidingsdidactische kwaliteiten als lerarenopleider bewuster inzetten en verder ontwikkelen?
- Hoe blijf ik op de hoogte van recente inzichten en kan ik mijn werk beter theoretisch onderbouwen?
- Hoe kan ik mijn rol in de opleidingsschool meer van betekenis laten zijn?
- Hoe maak ik een inspirerende verbinding tussen theorie en praktijk?
- Hoe kan ik op een onderzoekende manier mijn eigen praktijk verbeteren?
Herken je dit? Dan is de Opleiding voor Lerarenopleiders hét traject voor jou.
De Opleiding voor Lerarenopleiders is een initiatief van de Vrije Universiteit Amsterdam, in samenwerking met Hogeschool Windesheim en lectoren van Fontys Hogeschool Tilburg. De docenten hebben hun sporen verdiend in onderzoek naar en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders. Zij hebben een hart voor onderwijs en leren en publiceren regelmatig in (internationale) peer-reviewed tijdschriften. In de opleiding verbinden de docenten hun internationale expertise met de dagelijkse praktijk van het opleiden.
Voor wie?
De opleiding is bedoeld voor lerarenopleiders met minimaal één jaar ervaring als opleider of begeleider van studenten en/of collega's in de context van een opleidingsinstituut voor eerste- of tweedegraadsleraar en/of in een school. Dus de opleiding is zowel voor schoolopleiders als instituutsopleiders. De deelnemers zijn afkomstig uit alle sectoren van het onderwijs: primair en voortgezet onderwijs, middelbaar en hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs. Wij verwelkomen graag al deze verschillende contexten en opleidingspraktijken; daardoor worden de dialoog en het leren van en met elkaar gestimuleerd.