Van Onderwijs Anders naar Leiderschap Anders: Innovatief leiderschap op school- en stichtingniveau

Als scholen hun onderwijs anders willen gaan inrichten, werkt dat het beste als het hele team erbij betrokken is. Daar past een bepaalde vorm van leiderschap bij: gespreid leiderschap. Maar hoe geef je als schooldirecteur gespreid leiding aan onderwijsinnovatie? En is het team er wel klaar voor?

Onderzoekers: Dr. Bregje de Vries (VU) en Hester Glasbeek (VU).

Over dit onderzoek

Leiding geven aan onderwijsvernieuwing stelt besturen en schoolleiders vaak voor vragen en in de praktijk vinden schoolleiders vaak in de eigen school het wiel uit.

In dit onderzoek staat de vraag centraal hoe je met je lerarenteams gespreid leiding kunt geven aan onderwijsvernieuwing. Samen met zo’n 20 schooldirecteuren en leden van het stafbureau van één PO scholenstichting zijn we in detail gaan verkennen hoe het proces van gespreid leiderschap tot stand kwam. We hebben dit gedaan door voor elke school informatie rond een specifieke onderwijsvernieuwing te verzamelen en het proces van leidinggeven daaraan te evalueren, bijvoorbeeld met interviews en korte vragenlijsten. We hebben de schooldirecteuren ook gevraagd met legoblokjes een teamopstelling op papier te maken, wat inzicht gaf in rollen en taken van verschillende teamleden tijdens de onderwijsvernieuwing.

Het onderzoek laat zien dat in de betrokken scholen al een basis voor gespreid leiderschap aanwezig is en dat dit versterkt kan worden door (1) voor elke onderwijsvernieuwing een expliciete rol- en taakverdeling met teams te maken en te communiceren, waardoor (2) onderlinge feedbackmechanismen beter op gang kunnen komen. Dan kan het team meer gezamenlijk leidinggeven aan de onderwijsvernieuwing. Het maken van een teamopstelling met legoblokjes is een relevante en goed uitvoerbare werkwijze gebleken die als tool beschikbaar is gemaakt voor andere scholen.

Het onderzoek liep van september 2018 tot en met december 2019.

Meer weten over dit onderzoek?

Interesse in een workshop ‘Teamopstelling in onderwijsvernieuwing’?

E-mail naar Bregje de Vries, b.de.vries@vu.nl.

Terug naar het overzicht van onderzoeksprojecten.