Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Veiligheid op de VU

De VU heeft een open en gastvrije campus en een actieve rol in het herkennen, voorkomen en beheersen van veiligheidsrisico’s. Dit doen we niet alleen. Hier hebben we jouw hulp bij nodig.

De veiligheid op de VU wordt gewaarborgd door diverse maatregelen: 24 uur per dag cameratoezicht in en rondom de gebouwen van de VU; 24 uur per dag is er beveiliging en in de meeste gebouwen is er ook een gastdame en de beveiligers en de gastdames zijn gastvrij en alert en worden getraind afwijkende situaties te herkennen en te melden.

Wat doet de VU aan veiligheid en hoe draag jij bij:

  • Het begint bij melden
    Wat doe jij als je ongewenst of grensoverschrijdend gedrag ervaart of ziet gebeuren? Iedere vorm van gedrag en communicatie die jij als onprettig of onveilig ervaart, is het waard om te melden. Wil je iets melden of vragen? Lees hier waar je terecht kunt.
  • Ben jij voorbereid?
    Zet het VU alarmnummer 020-5922222 in je mobiel. 
    Wat doe je nog meer in geval van brand, ongeval of calamiteit? Op de VU calamiteitenkaart vind je alle informatie.

Veiligheid op de VU

  • Noodnummers VU en vluchtplan campus

    Spoedgevallen

    • Noodnummer VU (intern): toestel 22222
    • Noodnummer VU (extern): 020 59 222 22
    • Nationaal alarmnummer: 112

    Overige situaties

    • Afdeling Beveiliging VU (intern): toestel 85854
    • Afdeling Beveiliging VU (extern): 020 598 58 54
    • Geen spoed, wel politie: 0900 8844

    Wil je jouw melding persoonlijk doen? Neem dan contact op met de Beveiliging in het Hoofdgebouw.

    Wat te doen bij noodsituaties?

    1. Sla de dichtsbijzijnde handmelder in.
    2. Bel het noodnummer 22222 of 020 59 22 222.
    3. Meld: naam, telefoonnummer, plaats en soort calamiteit. 
    4. Sluit ramen en deuren.
    5. Indien mogelijk: blus vuur met brandblusser of brandslang.
    6. Blijf bij het slachtoffer tot de hulp verlener aanwezig is.
    7. Volg de aanwijzingen van de Beveiliging of BHV-locatiedeskundigen op.

    Lees hier meer over het veilig vluchten uit gebouwen bij dreigend gevaar.

    Overzichtskaart veiligheid

    In dit handige overzicht, de Z-card, staan alle nummers en aanwijzingen zoals vluchtplan en verzamelplaatsen bij een calamiteit of ontruiming bij elkaar. Bewaar hem op een snel bereikbare plek.

    Acht tips om incidenten te voorkomen

    1. Draag je pas altijd goed zichtbaar.
    2. Spreek onbekenden op je afdeling aan en vraag met wie ze een afspraak hebben.
    3. Neem zo min mogelijk waardevolle eigendommen mee naar de universiteit.
    4. Leg waardevolle spullen niet in het zicht; draag ze bij je of leg ze in een afgesloten ruimte.
    5. Laat vertrouwelijke informatie niet onbeheerd achter.
    6. Vergrendel je mobiele telefoon, laptop, tablet en pc met een goede pincode.
    7. Zorg dat de inlogcodes van je apparaten niet bij anderen bekend zijn.
    8. Log je pc of laptop uit en sluit je ramen en deuren als je vertrekt. Ook als je maar even weggaat!
  • Veiligheidsmaatregelen

    De veiligheid op de VU wordt gewaarborgd door diverse maatregelen:

    • 24 uur per dag cameratoezicht in en rondom de gebouwen van de VU.
    • 24 uur per dag is er beveiliging en in de meeste gebouwen is er ook een gastdame. De beveiligers en de gastdames zijn gastvrij en alert en worden getraind afwijkende situaties te herkennen en te melden. 
    • Voor vragen of meldingen kunnen medewerkers, studenten en bezoekers terecht bij alle recepties of gastdames in de gebouwen en bij de Security Desk gevestigd in de kelder van het Hoofdgebouw (KC-04).
  • Meld- en adviespunt veiligheid

    Naast acute situaties zijn er ook andere situaties denkbaar waarin een medewerker of student zich niet veilig voelt. Om onveilige situaties te melden is een centraal meld- en adviespunt voor incidenten ingericht. Hier kunnen medewerkers en studenten op vertrouwelijke basis melding maken van onveilige situaties en fysieke incidenten.

  • Meldpunt sociale veiligheid

    Sociale veiligheid is een voorwaarde om goed te kunnen studeren of werken. Als open en gastvrije omgeving tolereert de VU geen discriminatie, pesterijen, seksuele intimidatie of ander gedrag dat in tegenspraak is met onze waarden. Toch komt ongewenst gedrag voor. Ervaar je onveilig gedrag? Meld het bij sociale-veiligheid@vu.nl

    Lees meer over sociale veiligheid.

  • Integrale veiligheidsvisie

    Binnen de Vrije Universiteit is er de Commissie Integrale Veiligheid. Deze commissie stelt zich als doel risico’s te onderkennen, te wegen en maatregelen te nemen waardoor risico’s beheersbaar gemaakt worden. De Integrale Veiligheidsvisie (PDF) stelt onder meer dat veiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid is en dat de VU een brede zorgplicht heeft. Deze zorgplicht geldt in eerste instantie voor de gebouwen en omgeving van de VU Campus, alsook voor de studentenhuisvesting op Uilenstede. De VU is aangesloten bij het veiligheidsplatform van Uilenstede.

    Medewerkers en studenten aan de VU zijn ook zelf verantwoordelijk voor een veilige campus. Er zijn diverse bewustwordingscampagnes, waaronder de campagne ‘Samen houden we de VU veilig’. Hiernaast worden er ook workshops aangeboden over ‘zorgwekkend gedrag’ aan studentendecanen en studieadviseurs. Bewustwording en handelingsperspectief is ook hier een belangrijk thema.

  • Informatiebeveiliging

    Het Security and Operations Control Center van de VU onderzoekt en coördineert de afhandeling van informatiebeveiligingsincidenten waarbij medewerkers, studenten en/of systemen van de VU betrokken zijn. Dit geldt voor incidenten die afkomstig lijken te zijn van de VU, en die waarbij de VU slachtoffer is geworden.

    Neem bij (het vermoeden van) een inbreuk op de beveiliging direct contact op met SOCC via socc@vu.nl.

  • Diefstal en vermissing

    De VU is open en gastvrij. Helaas maken sommige mensen misbruik van die gastvrijheid. Vermoed je diefstal of inbraak(schade)? Bel de Beveiliging op 020 59 85854. Meer informatie over diefstal of (inbraak)schade melden.

     Wat kun je doen na verlies of diefstal van privé- of VU-eigendommen?

  • Veilig inloggen en phishing
    • Veilig inloggen in twee stappen
      De Europese wetgeving zorgt onder meer voor een versterking en uitbreiding van privacyrechten en meer verantwoordelijkheid voor organisaties om aan deze wet te voldoen. Als je werkt op de VU maak je gebruik van digitale toepassingen waarin je persoonlijke en gevoelige informatie opslaat of deelt met collega's. De VU wil daarom graag weten dat jij degene bent die inlogt, en niet dat iemand anders zich als jou voordoet. Andersom wil je als medewerker weten dat jouw privacy op de VU extra goed geborgd is. Voor een aantal digitale toepassingen is daarom voor medewerkers een extra veiligheidsstap ingebouwd. Na inloggen met je VUnetID en wachtwoord, word je ook gevraagd om je digitaal te identificeren via een app op de smartphone of via een usb-sleutel.
    • Phishing
      Phishing gebeurt telefonisch, per SMS, via websites of social media. Er zit vaak een link in om inloggegevens te bevestigen. Met deze inloggegevens kunnen criminelen bijvoorbeeld geld van je bankrekening stelen. Ook kunnen criminelen gebruik maken van een besmette bijlage in een e-mail. Wees alert als je e-mails ontvangt die je niet verwacht op je VU mail. Open dan zeker geen bijlagen en klik niet op links in deze e-mails. Heb je toch op een link geklikt of twijfel je over de echtheid van een e-mail? Neem dan contact op met de IT Servicedesk (020 59) 80 000.