Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Veiligheid op de VU

De VU heeft een open en gastvrije campus en een actieve rol in het herkennen, voorkomen en beheersen van veiligheidsrisico’s. Dit doen we niet alleen. Hier hebben we jouw hulp bij nodig.

De veiligheid op de VU wordt gewaarborgd door diverse maatregelen: 24 uur per dag cameratoezicht in en rondom de gebouwen van de VU; 24 uur per dag is er beveiliging en in de meeste gebouwen is er ook een gastdame en de beveiligers en de gastdames zijn gastvrij en alert en worden getraind afwijkende situaties te herkennen en te melden.

Wat doet de VU aan veiligheid en hoe draag jij bij:

  • Het begint bij melden
    Wat doe jij als je ongewenst of grensoverschrijdend gedrag ervaart of ziet gebeuren? Iedere vorm van gedrag en communicatie die jij als onprettig of onveilig ervaart, is het waard om te melden. Wil je iets melden of vragen? Kijk dan op VUweb.
  • Phishing
    Phishing e-mails ‘vissen’ naar vertrouwelijke informatie. Phishing gebeurt telefonisch, per SMS, via websites of social media. Er zit vaak een link in om inloggegevens te bevestigen. Met deze inloggegevens kunnen criminelen bijvoorbeeld geld van je bankrekening stelen.
    Ook kunnen criminelen gebruik maken van een besmette bijlage in een e-mail. De laatste jaren wordt er daarbij gebruik gemaakt van zogenaamde ransomware, wat letterlijk betekent: gijzelingssoftware. Hiermee blokkeren criminelen je bestanden of zelfs je complete computer. De tekst van zo’n e-mail is zo opgesteld dat het je triggert om erop te klikken (een factuur wil je immers niet missen). In de bijlage zit een code die wordt uitgevoerd op je computer en die via het internet een virus binnenhaalt. Daarna raakt je computer geblokkeerd en kunnen opgeslagen bestanden alleen ontcijferd worden als je een bepaald geldbedrag aan hen overmaakt.
    Wees alert als je e-mails ontvangt die je niet verwacht op je VU mail. Open dan zeker geen bijlagen en klik niet op links in deze e-mails. Heb je toch op een link geklikt of twijfel je over de echtheid van een e-mail? Neem dan contact op met de IT Servicedesk (020 59) 80 000. Let op: ook de IT Servicedesk zal je per e-mail nooit vragen je wachtwoord te wijzigen of je account te verifiëren.
    Doe de test: denk jij dat je phishing mails herkent? Benieuwd naar hoe alert jij online bent? Doe de test >
  • Veilig inloggen in twee stappen
    Vanaf 25 mei 2018 is er een nieuwe privacywet van kracht. Deze nieuwe Europese wetgeving zorgt onder meer voor een versterking en uitbreiding van privacyrechten en meer verantwoordelijkheid voor organisaties om aan deze wet te voldoen. Ook de VU krijgt hier dus mee te maken.
    Als je werkt op de VU maak je gebruik van digitale toepassingen waarin je persoonlijke en gevoelige informatie opslaat of deelt met collega's. Denk bijvoorbeeld aan informatie in de berichten die in je webmail zijn opgeslagen. De VU wil daarom graag weten dat jij degene bent die inlogt, en niet dat iemand anders zich als jou voordoet. Andersom wil je als medewerkers weten dat jouw privacy op de VU extra goed geborgd is.
    Voor een aantal digitale toepassingen gaat de VU daarom (in eerste instantie) voor medewerkers een extra veiligheidsstap inbouwen. Na inloggen met je VUnetID en wachtwoord, word je straks ook gevraagd om je digitaal te identificeren via een app op de smartphone of via een usb-sleutel die in je computer past. De extra veiligheidsstap zal als eerste gaan gelden voor het inloggen op webmail. De VU bekijkt op dit moment voor welke andere digitale toepassingen je in de toekomst ook in twee stappen in moet loggen.
  • Diefstal
    Geef diefstal geen kans, houd je spullen bij de hand. Zijn ze toch verdwenen? Meld dit bij VU beveiliging, Hoofdgebouw, KC-04, of bel 85854 of 020-5985854. Wat kun je doen na verlies of diefstal van privé- of VU-eigendommen?
  • Ben jij een smombie?
    Een smombie is een samentrekking van ‘mobiele telefoon’ en ‘zombie'. Het is iemand die zó opgaat in zijn of haar mobiel en daardoor weinig meer meekrijgt van wat er in de omgeving gebeurt. De term klinkt lief, maar kijk eens wat er in het drukke verkeer kan gebeuren met smartphone junkies. Sluit je niet af. Neem actief deel aan het verkeer!
  • Ben jij voorbereid?
    Zet het VU alarmnummer 020-5982222 in je mobiel. 
    Wat doe je nog meer in geval van brand, ongeval of calamiteit? Op de VU calamiteitenkaart vind je alle informatie.

Veiligheid op de VU

  • Veiligheidsmaatregelen

    De veiligheid op de VU wordt gewaarborgd door diverse maatregelen:

    • 24 uur per dag cameratoezicht in en rondom de gebouwen van de VU.
    • 24 uur per dag is er beveiliging en in de meeste gebouwen is er ook een gastdame. De beveiligers en de gastdames zijn gastvrij en alert en worden getraind afwijkende situaties te herkennen en te melden. 
    • Voor vragen of meldingen kunnen medewerkers, studenten en bezoekers terecht bij alle recepties of gastdames in de gebouwen en bij de Security Desk gevestigd in de kelder van het Hoofdgebouw (KC-04).
  • Noodnummers
    • In geval van nood is de beveiliging bereikbaar op het interne VU alarmnummer 22222 of 020 5982222. 
    • Voor acute hulp buiten de campus van de Vrije Universiteit bel je 112.
    • Voor VU-studenten die in het buitenland verblijven is dit +31 (0)20 6444117.
  • Meld- en adviespunt Veiligheid

    Naast acute situaties zijn er ook andere situaties denkbaar waarin een medewerker of student zich niet veilig voelt. Om onveilige situaties te melden is een centraal meld- en adviespunt voor incidenten ingericht. Hier kunnen medewerkers en studenten op vertrouwelijke basis melding maken van onveilige situaties en fysieke incidenten.

  • Meldpunt sociale veiligheid

    Sociale veiligheid is een voorwaarde om goed te kunnen studeren of werken. Als open en gastvrije omgeving tolereert de VU geen discriminatie, pesterijen, seksuele intimidatie of ander gedrag dat in tegenspraak is met onze waarden. Toch komt ongewenst gedrag voor. Ervaar je onveilig gedrag? Meld het bij sociale-veiligheid@vu.nl

    Lees meer over sociale veiligheid.

  • Integrale Veiligheidsvisie

    Binnen de Vrije Universiteit is er de Commissie Integrale Veiligheid. Deze commissie stelt zich als doel risico’s te onderkennen, te wegen en maatregelen te nemen waardoor risico’s beheersbaar gemaakt worden. De Integrale Veiligheidsvisie (PDF) stelt onder meer dat veiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid is en dat de VU een brede zorgplicht heeft. Deze zorgplicht geldt in eerste instantie voor de gebouwen en omgeving van de VU Campus, alsook voor de studentenhuisvesting op Uilenstede. De VU is aangesloten bij het veiligheidsplatform van Uilenstede.

    Medewerkers en studenten aan de VU zijn ook zelf verantwoordelijk voor een veilige campus. Er zijn diverse bewustwordingscampagnes, waaronder de campagne ‘Samen houden we de VU veilig’. Hiernaast worden er ook workshops aangeboden over ‘zorgwekkend gedrag’ aan studentendecanen en studieadviseurs. Bewustwording en handelingsperspectief is ook hier een belangrijk thema.

  • Informatiebeveiliging

    Het Security and Operations Control Center van de VU onderzoekt en coördineert de afhandeling van informatiebeveiligingsincidenten waarbij medewerkers, studenten en/of systemen van de VU betrokken zijn. Dit geldt voor incidenten die afkomstig lijken te zijn van de VU, en die waarbij de VU slachtoffer is geworden.

    Neem bij (het vermoeden van) een inbreuk op de beveiliging direct contact op met SOCC via socc@vu.nl.