Expeditie Lerarenagenda: Onderzoek naar Adaptief vermogen in navigeren naar toekomstbestendig leraarschap

Het onderwijs is, net als de maatschappij, altijd in beweging. En scholen en leraren bewegen voortdurend mee “terwijl de winkel openblijft”. Dat vraagt veel adaptief vermogen! Kunnen we leraren en onderwijsorganisaties daarbij helpen door meer zicht te krijgen op hoe adaptief vermogen eruit ziet?

Onderzoekers: dr. Bregje de Vries (VU), en een team van zes onderzoekers van andere universiteiten/onderzoeksinstituten in Nederland.

Over dit onderzoek

Het onderwijs verandert voortdurend en leraarschap is niet meer eenduidig: hoe wil en kun je leraar zijn? Adaptief vermogen lijkt essentieel in het vinden van richting binnen het veelvormig en veelzijdig leraarschap van vandaag.

De Expeditie Lerarenagenda heeft tot doel inzicht te krijgen in hoe onderwijsprofessionals – leraren, leidinggevenden, lerarenopleiders, ontwikkelaars en beleidsmakers – omgaan met onderwijsverandering, en wat hen helpt adaptief te zijn. In het onderzoek bestuderen we adaptief vermogen in de context van actuele onderwijsveranderingen zoals bijvoorbeeld een veranderend beroepsbeeld van de leraar, curriculumontwikkeling en kansen(on)gelijkheid.

In alle delen van het onderzoek werken we graag en nauw samen met onderwijsprofessionals uit de praktijk: we bedenken samen, we doen samen, we reflecteren samen. We ontwikkelen teksten en tools waarmee in de praktijk gewerkt kan worden aan adaptief vermogen en toekomstbestendig leraarschap.

Meer weten over dit onderzoek?

Het onderzoek is gestart in april 2020 en loopt tot en met november 2023. Meer weten?
Kijk op www.expeditielerarenagenda.nl

Of mail naar Bregje de Vries, b.de.vries@vu.nl.

Terug naar het overzicht van onderzoeksprojecten.