Professionalisering van Schoolopleiders

Het opleiden van leraren vindt in opleidingsinstituten op hogescholen en universiteiten plaats, maar ook in de scholen zelf. Samen Opleiden krijgt in Nederland en veel andere (Europese) landen steeds meer en beter vorm. Hoe kunnen we Samen Opleiden verder versterken? In dit vragenlijstonderzoek verkennen we bij schoolopleiders hun ervaringen met en behoeften aan professionalisering.

Onderzoekers: dr. Bregje de Vries (VU), een team van collega-lerarenopleiders en onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen, en internationale partners.

Over dit onderzoek

Het ‘International Forum for Teacher Educator Professional Development’ (InFo-TED) doet een internationaal onderzoek naar de professionaliseringsbehoeften van schoolopleiders. Met de term ‘schoolopleiders’ bedoelen we ‘allen die professioneel betrokken zijn bij initiële en vervolgopleidingen, trainingen, mentoring en werkplekbegeleiding van leraren in opleiding en al bevoegde leraren’. We zijn geïnteresseerd in de opvattingen van zowel beginnende als ervaren coaches, mentoren, schoolopleiders en werkplekbegeleiders. Welke professionaliseringsactiviteiten ondernemen zij? Hoe ervaren ze deze professionaliseringsactiviteiten? En waaraan hebben zij (nog meer) behoefte? We nemen een vragenlijst af en doen vervolginterviews.

Het onderzoek loopt van januari 2020 tot en met december 2020.

Meer weten over dit onderzoek en/of meedoen?

Het onderzoek loopt vanaf januari 2020. De activiteiten van InfoTed zijn voortdurend in ontwikkeling. We wisselen graag onze ideeën en activiteiten uit!

Meer weten en/of meedoen? Mail naar Bregje de Vries, b.de.vries@vu.nl.

Op de website van InfoTed is veel informatie over lerarenopleiders en professionalisering te vinden: www.info-ted.eu.

Terug naar het overzicht van onderzoeksprojecten.