Bridges (Broadening Recognition Initiatives Developing Gender Equity in Sciences)

Al jaren stellen we in Nederland en wereldwijd vast dat meisjes slecht vertegenwoordigd zijn in betaprofielen op school, in het hoger onderwijs, en in veel technische beroepen. Bridges zocht samen met wetenschappers, leraren, musea en bedrijven naar nieuwe manieren om meisjes te interesseren voor wetenschap en techniek.

Onderzoekers: dr. Bregje de Vries (VU), en een Europees team van onderzoekers en ontwikkelaars uit België, Frankrijk, Roemenië en Cyprus.

Over dit onderzoek

Waarom Bridges? Vrouwen nemen, juist ook in de westerse hoge-lonen landen, nog steeds weinig en zelfs steeds minder deel aan technische vakken en beroepen. Al veel projecten en beleid heeft geprobeerd dit te veranderen, maar het blijft lastig meisjes te interesseren voor technische studies en beroepen.

Wat hebben we in Bridges gedaan? We hebben met heel veel mensen en organisaties in Nederland – bijv lerarenopleidingen, science centers, leraren/docenten en scholen, studenten in techniek – gesprekken gevoerd over hun ervaringen met gendergelijkheid in wetenschap en techniek. En we hebben internationaal verkend hoe een digitaal badging systeem zou kunnen bijdragen aan (h)erkenning van mensen en organisaties die verandering brengen in het vraagstuk.

Op basis van de gesprekken ontwikkelden we een klein motiverend stappenplan dat alle betrokkenen kan aanzetten tot actie. We zijn ons bewust van de ongelijkheid in wetenschap en techniek, maar zien onszelf nog niet als change agents. Het stappenplan geeft voorbeelden van kleine acties die overal genomen kunnen worden. Bijvoorbeeld…. Samen in gesprek blijven gaan over dit taaie vraagstuk!

Meer weten over dit onderzoek?

Bridges is gestart op 1 september 2019 en afgerond in augustus 2022.

BRIDGES was een avontuurlijk project, waarin gepionierd is met nieuwe digitale vormen van (formatieve) toetsing, en binnen- en buitenschoolse samenwerking in leerecosystemen. We komen graag een workshop verzorgen over gender(on)gelijkheid in wetenschap en techniek en het gesprek in uw organisatie starten! Interesse? Mail naar Bregje de Vries, b.de.vries@vu.nl.

Terug naar het overzicht van onderzoeksprojecten.