Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Studentenbalie Vrije Universiteit Amsterdam

De Studentenbalie geeft antwoord op algemene vragen voor aankomende en zittende studenten.

Je kunt terecht met vragen over o.a. je inschrijving en het collegegeld. Het antwoord op de meest gestelde vragen vind je onderaan deze pagina. Je vindt hier ook handige links en documenten en onze contactgegevens. 

Informatie over de VU Studentenbalie

  • Algemene informatie

    Aankomende studenten, zittende studenten en alumni zijn altijd van harte welkom om vragen te stellen. Houd altijd je 7-cijferige studentnummer bij de hand. De VU geeft geen informatie over meerderjarige studenten aan derden.

  • Openingstijden en contactgegevens

    Balie

    De fysieke studentenbalie bevindt zich op de begane grond in het Hoofdgebouw van de VU.

    Openingstijden14 oktober 2024 t/m 29 juni 202530 juni 2025 t/m 12 oktober 2025
    Maandag10:30 - 15:0010:30 - 17:00
    Dinsdag10:30 - 15:0010:30 - 17:00
    Woensdaggesloten10:30 - 17:00
    Donderdag10:30 - 15:0010:30 - 17:00
    Vrijdaggesloten10:30 - 17:00

    Je kunt langskomen voor de volgende zaken:

      • het aanvragen van een vervangende collegekaart bij verlies of diefstal;
      • het betalen van je collegegeld (alleen mogelijk met een Nederlandse Maestro-bankpas);
      • het inleveren van gewaarmerkte documenten voor je toelating;
      • algemene vragen over je inschrijving.

    E-mail

    Stuur ons een e-mail via studentenbalie@vu.nl.

    Telefoon

    Je kunt ons bereiken op 0031 (0)20 598 5020 - Maandag t/m vrijdag van 10.30 - 12.30u en 14.00 - 16.00u.

    Chat

    Stuur ons een bericht via de online chat. We zijn online van maandag t/m vrijdag van 10.30 - 12.30u en 14.00 - 16.00u.

Veelgestelde vragen

  • Oriëntatie op een studie aan de VU

    Hoe kan ik mij oriënteren op een studie aan de VU?

    Voor studenten die nog niet precies weten welke studie het beste bij hen past, biedt de VU verschillende mogelijkheden aan om je (online) te oriënteren. Denk hierbij aan (online) open dagen, (online) proefstuderen, de studie inspirator en VU Studiekeuzecheck.

    Waar vind ik het aanbod aan studies van de VU?

    Je vindt het complete aanbod aan bachelorstudies en masterstudies op onze website.

    Wat is proefstuderen en hoe kan ik hieraan deelnemen?

    Tijdens het proefstuderen ben je een dag(deel) te gast bij de opleiding van jouw keuze. Nadat je je een dag(deel) als student door de universiteit hebt bewogen, heb je een nóg concretere indruk van de opleiding, de docenten en de studenten. Alle informatie en hoe je je kunt aanmelden vind je op onze website.

    Ik wil naar de Bachelordag. Wat moet ik doen?

    Alle informatie over de bachelordag vind je op de desbetreffende webpagina.

  • Aanmelden voor een studie

    Vanaf wanneer kan ik mij aanmelden voor een studie voor het volgende collegejaar?

    Dit kan vanaf 1 oktober in Studielink.

    Wanneer krijg ik mijn VUnet-ID?

    Wanneer je je hebt aangemeld in Studielink, krijg je binnen 48 uur een bericht met je inloggegevens van de VU. Heb je al eens eerder bij de VU gestudeerd? Dan zijn je inloggegevens nog hetzelfde. 

    Heb je 48 uur na aanmelding nog geen VUnet-ID ontvangen? Neem dan contact op met de IT Servicedesk van de VU.

    Wat is de aanmelddeadline voor bachelors?

    • Numerus Fixus: 15 januari
    • Niet-EU/EEA studenten: 1 april
    • EU/EEA studenten en studenten die geen visum via VU Amsterdam nodig hebben: 1 mei

    Wat is de aanmelddeadline voor masters?

    • 31 mei voor studenten met een niet-VU bacheloropleiding;
    • 31 augustus voor studenten met een VU bacheloropleiding (let op: er kunnen opleidingsspecifieke deadlines gelden);
    • Vóór 1 april voor internationale studenten die gebruik willen maken van diensten van het International Office (visum, accommodatie).
    • Let op: er kunnen faculteitsafhankelijke deadlines gelden. Controleer altijd de opleidingspagina van de studie naar keuze.

    Wat is de aanmelddeadline voor selectie (numerus fixus) studies?

    De VU biedt vanaf 2023 zeven studies aan waar een selectieproces voorafgaat. Dit betreft de bachelors Biomedical Sciences, Computer Science, Criminologie, Geneeskunde, Gezondheid en Leven, Psychologie en Tandheelkunde. De aanmelddeadline voor deze studies is 15 januari. 

    Hoeveel selectiepogingen heb ik voor numerus fixus-opleidingen bij de VU?

    Het aantal selectiepogingen per opleiding kan je op deze pagina terugvinden.

    Ik weet nog niet zeker welke studie ik wil gaan doen. Kan ik me voor meerdere studies tegelijk aanmelden?

    Ja. Je kunt je voor maximaal 4 studies tegelijk aanmelden via Studielink. 

    Ik heb mijn studiekeuze gemaakt en wil mij aanmelden. Wat moet ik doen?

    Je kunt het stappenplan 'Aanmelden bacheloropleiding' of het stappenplan 'Aanmelden (pre)masteropleiding' volgen.

  • Toelating

    Waar vind ik de toelatingseisen voor mijn gekozen studie?

    De toelatingseisen vind je op de webpagina van de betreffende bachelor of (pre)master.  

    Waar kan ik terecht wanneer ik vragen heb met betrekking tot de toelatingseisen?

    Meld je je aan met een Nederlands diploma en heb je aanvullende vragen over de toelatingseisen van een bachelor? Neem dan contact op met de Studentenbalie.

    Meld je je aan met een Nederlands diploma en heb je aanvullende vragen over de toelatingseisen van een (pre)master? Neem dan contact op met de toelatingscommissie van de faculteit. De contactgegevens vind je op de (pre)masterpagina van de studie waarin je geïnteresseerd bent.

    Studenten die zich aanmelden met een buitenlands diploma kunnen terecht bij de International Student Advisor(s) van hun beoogde opleiding.

    Voor wanneer moet ik aan de toelatingseisen voldoen?

    Check hiervoor vooral de betreffende webpagina van de studie die je wilt gaan doen. Voor de meeste studies geldt dat je uiterlijk op 31 augustus moet voldoen aan alle toelatingseisen om per 1 september te kunnen starten met de studie.

    Voor numerus fixus (selectie) studies geldt dat je op uiterlijk 15 juli aan alle toelatingseisen moet voldoen. In bijzondere gevallen of indien met een goede reden (bijvoorbeeld vwo-staatsexamen kandidaten) kan de kandidaat een verzoek tot uitstel indienen. Het verzoek mag niet later dan 15 juli worden gedaan. Raadpleeg de Regeling Aanmelding en Inschrijving en het Reglement Selectie en Plaatsing voor meer informatie. 

    In mijn studentenportaal zie ik staan dat mijn vooropleiding nog moet worden geverifieerd. Wat moet ik doen?

    Wanneer je een Nederlandse vooropleiding hebt afgerond (vwo, hbo, wo) wordt je vooropleiding automatisch geverifieerd. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de onderwijsinstelling waar je je vooropleiding hebt behaald dit heeft geregistreerd bij DUO en dit te bekijken is in Mijn diploma's. Alleen dan kunnen wij je vooropleiding verifiëren.  

    Heb je je hbo-p behaald? Laat dit ons dan even weten. Wij kunnen inlezen dat je je hbo-p hebt behaald, maar de verwerking hiervan verloopt handmatig.

    Wanneer je een buitenlandse vooropleiding hebt afgerond moet de VU je diploma handmatig verifiëren. Je dient een gewaarmerkte kopie van het originele document aan te leveren zodat wij deze kunnen verifiëren. Lees meer over diplomaverificatie. Let op: lever géén originele documenten in, deze worden namelijk niet teruggestuurd.

    Wat is een deficiëntie en hoe werk ik die weg?

    Een deficiëntie is een aanvullende toelatingseis waaraan je moet voldoen om te kunnen starten met een studie. Het gaat hier om het behalen van een deelcertificaat van een bepaald vak op vwo-6 niveau. Op de webpagina over deficiënties vind je een overzicht van instanties waarvan de VU de behaalde toetsen accepteert.

    Wat is het maximaal aantal deelnamepogingen bij een numerus fixus-studie? 

    • Biomedical Sciences: 2 pogingen
    • Computer Science: 2 pogingen
    • Criminologie: 3 pogingen
    • Geneeskunde: 2 pogingen
    • Gezondheid en Leven: 2 pogingen
    • Psychologie: 3 pogingen
    • Tandheelkunde (ACTA): 1 poging bij de VU en 1 poging bij de UvA

    Let op: bovengenoemde pogingen zijn universiteit-overstijgend, wat betekent dat als je elders een deelnamepoging hebt gebruikt, dit af gaat van het aantal pogingen dat je nog aan te VU ''tegoed'' hebt. 

    Voorbeeld: Een student heeft 2 keer deelgenomen aan de numerus fixus-procedure van de bachelor Psychologie aan de UvA, dus kan deze student nog maar 1 keer deelnemen aan de numerus fixus-procedure aan de VU. 

    Lees meer over onze numerus fixus-studies.

  • Inschrijving

    Wanneer krijg ik mijn Bewijs van Inschrijving?

    Zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan ontvang je per e-mail een inschrijfbevestiging. Vervolgens kun je via deze link zelf een Bewijs van Inschrijving (BvI) downloaden.

    Hoe kan ik mijn herinschrijving  regelen? 

    Herinschrijven is vaak mogelijk vanaf begin mei. Je regelt je herinschrijving in Studielink. 

    1. Log in op Studielink en dien je verzoek tot herinschrijving in. Meer informatie, inclusief stappenplannen, vind je op Studielink.
    2. Voldoe uiterlijk 31 augustus aan alle inschrijvingsvoorwaarden en de betaling van je collegegeld. Herinschrijven met terugwerkende kracht of verlaat instromen na 1 september is niet mogelijk.
    3. Heb je aan alle voorwaarden voldaan en sta je ingeschreven? Dan kun je hier je Bewijs van Inschrijving ophalen.

    Ik heb alle stappen in mijn persoonlijke dashboard op VU.nl doorlopen, maar ik ben nog niet ingeschreven. Waar ligt dit aan?

    Check eerst of je echt alle stappen volledig hebt doorlopen en alle documenten hebt aangeleverd. Regelmatig staat het kopje ‘Vooropleiding controleren’ nog niet op groen, terwijl je wel alle documenten hebt aangeleverd. Dit komt omdat de VU een bepaalde verwerkingstijd hanteert voor het controleren van documenten en vooropleidingen. Vanaf het moment dat jij alle stappen in het aanmeldportaal hebt doorlopen, hanteert de VU een verwerkingstijd van 4 tot 6 weken. Je kunt in dat geval dus gewoon afwachten, je ontvangt vanzelf bericht.

    Ik ben ingeschreven, maar ik kan mij nog niet intekenen voor de vakken. Hoe zit dat?

    Als je een inschrijving hebt, kun je je na ongeveer 24 uur intekenen via de intekenmodule op je VU Dashboard. Let op: de intekenperiode moet wel eerst geopend zijn, een overzicht van de perioden vind je hier.

  • Collegegeld

    Wat is de hoogte van het collegegeld?

    Op welke manieren kan ik collegegeld betalen?

    Je kunt het collegegeld op vier verschillende manieren betalen. Bekijk het overzicht van de betaalwijzen.

    Ik wil mijn betalingsgegevens wijzigen.

    Vul dit machtigingsformulier in en verstuur het getekende document per e-mail naar studentenbalie@vu.nl.

    Ik heb een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) nodig voor een aanmelding bij een andere onderwijsinstelling. Wat is een BBC? 

    Een BBC is een document waarmee je kunt aantonen dat je collegegeld hebt betaald aan een Nederlandse hoger onderwijsinstelling. Dit document kun je als VU-student opvragen via VU.nl. De VU zal dit document vervolgens direct digitaal versturen naar de instelling waar jij een bijvak- of tweede inschrijving wilt hebben. Onderaan deze pagina, onder het kopje 'handige links en documenten' kun je lezen hoe je een BBC kunt opvragen. 

  • Collegekaart

    Wanneer krijg ik mijn collegekaart?

    Nadat je bent ingeschreven moet je ervoor zorgen dat je een pasfoto hebt geüpload. Let op dat je pasfoto aan de juiste eisen voldoet en het juiste format heeft (.JPG en niet .JPEG). Wanneer je in Studielink een Nederlands correspondentieadres hebt ingesteld, ontvang je de collegekaart per post. De bezorging kan 4-6 weken duren. Afhankelijk van wanneer je inschrijving compleet is, ontvang je de collegekaart uiterlijk in september. 

    Lees meer over de collegekaart en wat te doen bij verlies of diefstal.

  • Afstuderen

    Mijn laatste resultaat is geüpload en zichtbaar in mijn dashboard. Wat is nu de afstudeerprocedure?

    Binnen twee weken nadat het laatste resultaat is geregistreerd zal de faculteit je een e-mail versturen waarin zij jou vragen of je wilt afstuderen of dat je dit wilt uitstellen. Nadat je akkoord hebt gegeven zal het afstuderen worden verwerkt. Zodra dit is gebeurd, ontvang je een e-mail met daarin de bevestiging van het afstuderen en je afstudeerdatum. Vanaf dat moment kun je een digitaal extract van je diploma downloaden uit DUO Mijn diploma's en je uitschrijven in Studielink. Dit hele proces kan tot maximaal 6 weken duren.

    Ik ben afgestudeerd. Kan ik teveel betaald collegegeld terug krijgen?

    Uiteindelijk is de afstudeerdatum leidend in het bepalen tot wanneer je collegegeld moet betalen. Je betaalt het collegegeld altijd tot en met de maand waarin je afstudeerdatum valt. Als je in Studielink een uitschrijfverzoek doet met als reden 'afstuderen', verwerken wij je uitschrijfverzoek per de afstudeerdatum en zal eventueel teveel betaald collegegeld binnen drie weken worden gerestitueerd. Als je afstudeerdatum tussen 1 juni en 31 augustus valt, vindt er geen restitutie plaats en betaal je het volledige collegegeld voor dat betreffende academische jaar.

  • Intekenen

    Om deel te nemen aan vakken en tentamens dien je je in te tekenen. Intekenen en afmelden doe je zelf, via de intekenmodule. Iedere periode kent een vaste inteken- en afmeldtermijn; binnen deze termijnen kun je intekenen en afmelden op onderwijs. Tijdig intekenen biedt je garantie op deelname aan het onderwijs dat je kiest.

    Alle informatie omtrent intekenen kun je op deze informatiepagina vinden. Lees goed de bijzonderheden door voordat je je intekent. Op deze pagina vind je tevens oplossingen voor veelvoorkomende problemen, zoals wat je kunt doen wanneer een vak vol is of de intekentermijnen gesloten zijn.

    Heb je andere problemen met intekenen waarvan je de oplossing niet op bovengenoemde pagina kunt vinden? Contacteer dan het onderwijsbureau van jouw faculteit.

  • Handige links en documenten voor zittende studenten

    Ik heb een vraag over het intekenen voor vakken/tentamens.

    Alles over intekenen vind je hier.

    Ik wil een officiële cijferlijst opvragen.

    Je kunt via dit formulier een officiële, gewaarmerkte cijferlijst opvragen.

    Ik wil een digitaal uittreksel van mijn diploma downloaden.

    Je kunt via Mijn diploma's (DUO) een digitaal uittreksel van je diploma downloaden zodra je afstudeerdatum is doorgegeven aan DUO. Dit document heeft dezelfde waarde als een gewaarmerkte kopie van je diploma en is beschikbaar in de Nederlandse en Engelse taal. Een digitaal uittreksel uit het diplomaregister is gratis en direct te downloaden. Indien je geen toegang hebt tot het register van DUO, kun je met het onderstaande formulier een afstudeerverklaring aanvragen.  

    Ik wil een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) aanvragen.

    Je hebt je ingeschreven voor een opleiding aan de VU en daar het collegegeld betaald. Daarnaast wil je je ook inschrijven bij een andere onderwijsinstelling. Bij de tweede onderwijsstelling gebruik je dan een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) om te betalen. Via dit formulier dien je een verzoek in om het document vanuit de VU direct door te laten sturen naar de gekozen onderwijsinstelling.

    Ik wil een bewijs van inschrijving downloaden.

    Zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan ontvang je per e-mail een inschrijfbevestiging. Vervolgens kun je via deze link zelf een bewijs van inschrijving downloaden.

    Andere vragen?

    Stel je vraag aan de Studentenbalie.

Heb je vragen of advies nodig?

Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl o.v.v. je studentnummer.

Stuur ons een bericht via de online chat (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00). 

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00). 

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID).

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam