Deficiënties wegwerken: toetsen op 6 vwo-niveau

Per bacheloropleiding kunnen er aanvullende vooropleidingseisen gesteld worden, dit zijn vakken op 6 vwo-niveau. Informatie over deze vooropleidingseisen vind je op de desbetreffende opleidingspagina.

Wanneer je niet aan de eisen van de opleiding voldoet, moet je deze deficiënties wegwerken door het behalen van de juiste toetsen op 6 vwo-niveau. Deficiënties voor reguliere opleidingen moeten 31 augustus zijn weggewerkt, voor selectieopleidingen is de deadline uiterlijk 15 juli. Haal je deze deadline niet? Dan verbruik je een deelnamekans, tenzij je om uitstel vraagt. De voorwaarden hiervan vind je in de regeling Selectie en plaatsing

• Waar kan ik de toetsen maken?

• Alle vakken: Staatsexamen VO
    • Alle vakken: VAVO
    • Vwo wiskunde A en B, biologie, natuurkunde en scheikunde: CCVX
    • Vwo wiskunde A, B en C, biologie, natuurkunde en scheikunde: Boswell-Bèta
      Let op: voor de opleidingen Geneeskunde en Tandheelkunde worden certificaten behaald aan Boswell-Bèta niet geaccepteerd.
    • Vwo wiskunde A en B: Korteweg de Vries-Instituut
    • Vwo wiskunde A, B en C: online wiskundetoets (OMPT)
      Deze test wordt alleen geaccepteerd voor Engelstalige bacheloropleidingen (uitgezonderd bachelor Mathematics en bachelor Business Analytics) en er gelden specifieke testversies (OMPT-A, B, D of E) en scores.
      De vereiste testversie en minimale te behalen score worden aangegeven op de opleidingspagina indien deze toetsoptie voor de opleiding beschikbaar is. Controleer goed welke testversie en score je nodig hebt voor de opleiding, want dit kan per universiteit en per opleiding verschillen.
    • Geschiedenis: VU Geschiedenistoets

Let op: sommige instanties hebben een zeer vroege aanmelddeadline voor de toetsen, meld je dus op tijd aan.

• Waar kan ik de taaltoetsen maken?

Voor sommige opleidingen is het nodig om een taaltoets Engels of Nederlands te halen. Bekijk hiervoor de pagina Voldoen aan taaleisen.

• Wat doe ik als ik de toetsen heb behaald?

Je stuurt de gewaarmerkte kopieën per post naar ons op of je levert ze persoonlijk in bij de Studentenbalie

Vrije Universiteit Amsterdam
    Studie- en Studentadministratie
    De Boelelaan 1105
    1081 HV Amsterdam
    Nederland

Gewaarmerkt betekent dat op de kopie van de toetsuitslag een stempel en handtekening staan van een officiële instantie waaruit blijkt dat de kopie overeenkomt met het origineel. Waarmerken kan bij de administratie van de instelling die het diploma heeft verstrekt of bij de VU Studentenbalie. Neem het origineel en de kopie mee als je het bij ons laat waarmerken.

Heb je vragen of advies nodig?

Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl o.v.v. je studentnummer

Stuur ons een bericht via de online chat (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID)