Show & Share video's onderwijsinnovaties collega’s en studenten

Laatst gewijzigd op 17 januari 2024
Laat je inspireren door VU collega’s en studenten over hun grote onderwijsinnovaties, kleine verbeteringen en lessons learned. Bekijk hieronder de video's van het VU Show & Share event.

UB experts over Open Science en leermaterialen

Sylvia Moes, Cees van Gent, Sjors Keijzer en Sander Bosch presenteren hun inspirerende pitches over hun innovaties met open science. Bekijk de video's hier

Jessica Hill

Docent Rechten Jessica Hill, ziet dat haar studenten allerlei perspectieven meenemen naar haar cursussen Law, Society and Criminology, en Statistiek 1. Ze laat ze graag leren van elkaar door ze meer te laten samenwerken en discussiëren op basis van het Mixed Classroom Model. Bekijk de video hier.

Esther van Zandwijk

Esther van Zandwijk speelt in op verwachtingen van eerstejaars geneeskunde door hun eerste cursus binnenstebuiten te keren! De studenten beginnen niet meer door in de collegebank alleen maar kennis te consumeren, maar krijgen meer eigen inzet, gaan aan de slag met reflectie en eigen verantwoordelijkheid. Bekijk de video hier.

Wilfred Boele

Wilfred Boele laat zijn studenten zelf kennisclips maken bij het vak beleid en besluitvorming en verhoogt zo hun betrokkenheid. Bekijk de video hier.

Tommy Pattij

Geneeskunde studenten willen meer ervaring opdoen met wetenschappelijke literatuur. Docent Tommy Pattij stimuleert daarom de inzet ervan bij de opdrachten van hun cursussen. Bekijk de video hier.

Karen Verduijn

Ondernemerschapsonderwijs is volgens Karen Verduijn vooral gericht op een bedrijf opstarten, terwijl ondernemendheid juist ook in de bredere zin nodig is bij het creatief oplossen van hedendaagse problemen zoals rond het klimaat. Hedendaagse problemen vragen om een creatieve blik, daarom ontwikkelt Karen Verduijn van de School of Business and Economics, nieuw ondernemerschapsonderwijs. Bekijk de video hier.

Madison Carr

Onderzoekers lopen tegen allerlei uitdagingen aan in hun vak. Hoe bereid je de studenten daarop voor? Madison Car stoomt ze klaar met een vak voor academische professionalisering. Bekijk de video hier.

Maurits de Klepper

University College-studenten vinden niet gemakkelijk een stage. Daarom stimuleert docent Maurits de Klepper sociaal ondernemerschap, zoals zelf een stichting oprichten of Engelse les geven aan vluchtelingen. Bekijk de video hier.

Emma Timmermans

Studenten werken beter samen met de collaboration toolbox van studenten Emma Timmermans, Ronak Bhatnagar en Dionne Spaltman. Samenwerken is een belangrijke vaardigheid tijdens de studie en later op de arbeidsmarkt, maar hoe leer je dat? Bekijk de video hier.

Mathijs Hofmijster

Studenten zijn meer betrokken bij de cursus wanneer de toetsingsvorm aansluit bij het doel volgens docent Matthijs Hofmijster. Hij gooide zijn cursus om, doet niet meer aan tentamens en toetst op andere manieren. Hoe pakt hij dat aan? Bekijk de video hier

Jorim Tielbeek

Het onderwijs verbeteren of nieuwe vakken ontwikkelen doet Jorim Tielbeek samen met zijn studenten bij het vak Rebuilding Education. Zo ontwikkelden zijn tweedejaars studenten het vak Law & Love - Rebuilding justice, voor hun derde studiejaar. Hoe hij dit deed? Bekijk de video hier

Marieke Slootman

Voor meer betrokkenheid, inclusiviteit en toegankelijkheid ontwikkelde Marieke Slootman richtlijnen voor e-inclusie die ervoor zorgen dat elke student zich welkom voelt. Welke vijf pijlers zij hierbij adviseert? Bekijk de video hier.

Odes en foto's

Bekijk hier de foto’s en lees de odes aan de docent die gemaakt zijn tijdens de dag.

Heb je vragen of opmerkingen?

Stuur een e-mail naar onderwijswerkplaats@vu.nl voor meer informatie.

De VU Onderwijswerkplaats is onderdeel van het VU Centre for Teaching & Learning.