Karen Verduijn ontwikkelt ondernemerschapsonderwijs

Laatst gewijzigd op 1 november 2022
Hedendaagse problemen vragen om een creatieve blik, daarom ontwikkelt Karen Verduijn van de School of Business and Economics, nieuw ondernemerschapsonderwijs.

Ondernemerschapsonderwijs is volgens Karen Verduijn vooral gericht op een bedrijf opstarten, terwijl ondernemendheid juist ook in de bredere zin nodig is bij het creatief oplossen van hedendaagse problemen zoals rond het klimaat. Samen met collega's uit de hele EU doet ze hiervoor inspiratie op bij andere 'coole' pedagogische concepten zoals: critical, eco en radical pedagogy. Dit levert weer nieuwe vragen op zoals: Wat als de docent uit de expert-rol stapt? Hoe creƫer je meer eigenaarschap bij de studenten? Wat bestaat er al op het gebied van ondernemerschap in het onderwijs? Het onderzoek van Verduijn en collega's is nog in volle gang, maar in deze video deelt ze hun nieuwe inzichten:

• Ondernemerschap op de universiteit wil ze loskoppelen van de creatie van bedrijven en in een meer wereldse context plaatsen.
  • Aan de slag gaan met lokale initiatieven en ervaringen diversifiĆ«ren.
  • Het stimuleren van: sociaal-maatschappelijk, milieubewust en alternatief denken.

Ondernemerschapsonderwijs

Bekijk de pitch

Heb je vragen of opmerkingen?

Stuur een e-mail naar onderwijswerkplaats@vu.nl voor meer informatie.

De VU Onderwijswerkplaats is onderdeel van het VU Centre for Teaching & Learning.