Esther van Zandwijk speelt in op verwachtingen van eerstejaars

Laatst gewijzigd op 9 november 2022
Esther van Zandwijk speelt in op verwachtingen van eerstejaars geneeskunde door hun eerste cursus binnenstebuiten te keren en hen beter voor te bereiden op een academische omgeving.

Esther van Zandwijk, stafadviseur onderwijs, merkte dat de verwachtingen van eerstejaarsstudenten geneeskunde niet overeenkwam met de verwachtingen van de opleiding zelf. Daarnaast waren de studenten niet goed voorbereid op de academische omgeving. Daarom besloot ze de eerste cursus binnenstebuiten te keren. De studenten beginnen niet meer door in de collegebank alleen maar kennis te consumeren, maar krijgen meer eigen inzet, gaan aan de slag met reflectie en eigen verantwoordelijkheid. Deze nieuwe opzet passen ze toe bij het onderwerp huid en afweer. De resultaten van de eerste lichting volgens deze vernieuwing laten nog op zich wachten, maar haar collega's en de faculteit zijn al wel enthousiast. Haar tip? Zorg dat je vernieuwing een breed draagvlak heeft, spread the word want: onderwijs maak je samen!

Esther van Zandwijk springt in op verwachtingen van eerstejaars

Bekijk de pitch

Heb je vragen of opmerkingen?

Stuur een e-mail naar onderwijswerkplaats@vu.nl voor meer informatie.

De VU Onderwijswerkplaats is onderdeel van het VU Centre for Teaching & Learning.