Waardering voor docenten tijdens BKO-certificering

31 mei 2022
"Be proud. Jij maakt het verschil voor de studenten!" Dit benadrukte rector Jeroen Geurts in een videoboodschap voor docenten tijdens de feestelijke certificering van de basiskwalificatie onderwijs (BKO) op 18 mei.

In deze boodschap belichtte Geurts de belangrijke rol die docenten spelen voor jonge, leergierige geesten; zij zijn immers degenen die studenten de tools bieden om zich te mengen in het publieke debat, om te zoeken naar oplossingen en om aan hun zelfvertrouwen te werken. Met de BKO-opleiding krijgen docenten op hun beurt weer handvatten aangereikt om in zichzelf te investeren en hun eigen onderwijsstijl verder te ontwikkelen. Dit gebeurt in gemengde groepen, over de grenzen van faculteiten heen om van en met elkaar en elkaars perspectieven te leren.

Het afgelopen half jaar hebben 96 VU-docenten van maar liefst elf faculteiten en afdelingen hun BKO behaald bij VU Centre for Teaching & Learning. Wat de rector hen nog meer mee wilde geven? "Blijf dicht bij jezelf. Ben je authentiek dan ben je geloofwaardig, en juist dan kun je het meeste voor je studenten betekenen."

Feedback, innovatie en mentale gezondheid
Tijdens de BKO-certificering werd ook het woord gegeven aan Manon Hofman, coördinator Onderwijs en Onderzoek van de universitaire studentenraad. Hofman deelde hierbij de resultaten van een onderzoek naar wat VU-studenten ervaren als de belangrijkste aandachtspunten voor docenten. De top 3 die hieruit voortvloeide zijn feedback, innovatie en mentale gezondheid. Zelfs wanneer studenten het niet laten merken is feedback voor hen van groot belang; daar leren zij aldus henzelf het meeste van. Innovatie draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs; studenten ervaren het als prettig wanneer een docent meegaat met de tijd, bijvoorbeeld door het gebruik van Mentimeter of andere tools die de interactie verhogen. Bij mentale gezondheid gaat het om die van de docent; studenten weten dat de werkdruk op de universiteit vaak hoog is en voelen het aan wanneer het niet goed gaat met degene van wie zij les krijgen. De studenten hopen daarom ook dat de docenten goed voor zichzelf zorgen.

Meer informatie over de BKO-opleidingen
Lees meer over de verschillende mogelijkheden om je BKO te behalen op de website van VU Centre for Teaching & Learning.

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00).