Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ondersteuning bij crisissituaties

Laatst gewijzigd op 30 mei 2024
Crises zoals natuurrampen of conflicten kunnen een grote impact hebben op onze VU-gemeenschap, waardoor je je misschien zorgen maakt over de veiligheid en het welzijn van jezelf, je familie en vrienden.

Als onderdeel van onze diverse VU-gemeenschap begrijpen we dat je je misschien zorgen maakt over wereldgebeurtenissen en dat dit je studie of werk negatief kan beïnvloeden. Het volgen van actuele ontwikkelingen over natuurrampen, internationale conflicten of politieke ontwikkelingen over de hele wereld kan een negatieve invloed hebben op het mentale welzijn van jezelf, je familie en vrienden. Op deze pagina vind je de verschillende ondersteunende diensten die wij studenten bieden in geval van crises. 

VU Amsterdam probeert zoveel mogelijk steun en hulp te bieden aan onze studenten. Zou je graag met iemand willen praten over hoe de actualiteit je mentale welzijn, studie of werk beïnvloedt? In dat geval zijn er meerder opties voor hulp, ondersteuning en advies voor studenten. Hieronder vind je een lijst met contactpersonen waar je terecht kunt indien je hulp nodig hebt:

Naast deze algemene ondersteunende diensten biedt de VU haar studenten in tijden van nood extra ondersteuning op het gebied van gezondheid, welzijn, financiën en sociale veiligheid. Bekijk hieronder de mogelijkheden. 

Ondersteuning binnen de VU

  • Gezondheid en welzijn

    Student Wellbeing Point

    Je kunt ook langskomen bij het Student Wellbeing Point. Dit is een initiatief door studenten voor studenten, en bevindt zich in het hoofdgebouw van de VU, naast de Studentenbalie. Je kunt zonder afspraak langskomen of gebruikmaken van de live chatfunctionaliteit op hun websitestudentwellbeingpoint@vu.nl

    3D

    3D is de plek waar de VU-gemeenschap samen kan komen in geval van nood. Tijdens crisismomenten worden vaak door studenten geleide initiatieven en bijeenkomsten in 3D gehouden, waardoor er ruimte wordt geboden aan degenen die elkaar willen ontmoeten en hun gedachten willen delen. Je vindt 3D op het campusplein, rechts op de hoek bij de Spar supermarkt. 3D@vu.nl

    NEWConnective

    NEWConnective organiseert evenementen over persoonlijke ontwikkeling en vragen over het leven, zingeving en persoonlijke overtuigingen. De evenementen omvatten activiteiten rondom activisme, rouw of sociale angst. Ook organiseert NEWConnective het hele jaar door meditaties in de stilteruimte van de VU (HG-1A57), en staan zij in contact met geestelijk begeleiders. newconnective@vu.nl

  • Financiële ondersteuning

    Voor studenten die zich zorgen maken over hun financiële situatie is er financiële ondersteuning beschikbaar. Denk aan problemen met het betalen van het collegegeld of de huur, of als je geen toegang hebt tot je bankrekening. Neem in dit geval contact op met de Studentendecanen voor hulp en advies. Financiële problemen die ertoe leiden dat je het collegegeld niet kunt betalen, kun je ook bespreken op het Collegegeldspreekuur.

    Studenten die tijdens hun studie aan de VU die door crisissituaties in acute financiële moeilijkheden verkeren kunnen een aanvraag bij het VU Noodfonds indienen. Er zijn een aantal voorwaarden verbonden om hiervoor in aanmerking te komen.

  • Sociale veiligheid

    Indien je te maken hebt met een (sociaal) onveilige situatie, bijvoorbeeld door je afkomst, kun je contact opnemen met de Regiehouder Sociale Veiligheid via sociale-veiligheid@vu.nl om over je situatie te praten. Dit kan ook anoniem. Ook als je niet meer naar de Campus durft te komen kun je contact opnemen. Er wordt samen gekeken welke oplossing het beste voor je is. Voor meer informatie kijk op de Regiehouders sociale veiligheid webpagina.

Ondersteuning buiten de VU

  • De Luisterlijn

    Indien je anoniem met iemand wilt praten, kun je contact opnemen met de zogenaamde 'Luisterlijn', 24/7 bereikbaar via deluisterlijn.nl of 088 0767 000.