Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Vertrouwenspersoon

Afspraak maken
Laatst gewijzigd op 3 mei 2022

De Vrije Universiteit Amsterdam vindt het heel belangrijk dat iedere student in een veilige, prettige omgeving kan studeren. Seksuele intimidatie en andere vormen van ongewenst gedrag (zoals geweld of agressie) worden niet getolereerd. Helaas komt ongewenst gedrag nog steeds voor. Daarom voert de VU een beleid om dit te voorkomen en tegen te gaan. Hiervoor zijn o.a. vertrouwenspersonen aangesteld en bestaat er een klachtenregeling. Ook kan er een Onderzoekscommissie worden ingesteld.

Heb je te maken met (terugkerend) intimiderend of agressief gedrag van medewerkers of medestudenten, word je gediscrimineerd of is er sprake van ongewenste intimiteiten en wil je dat vertrouwelijk bespreken, dan kun je je wenden tot een vertrouwenspersoon.

De vertrouwenspersonen ongewenst gedrag zijn er om:

  • je op te vangen, advies te geven en ondersteuning te verlenen;
  • je te informeren over de verschillende wegen die openstaan om het probleem op te lossen of om een klacht in te dienen;
  • je te begeleiden als je de zaak wilt laten bemiddelen of als je een klacht wilt indienen bij de Klachtencommissie;
  • te zorgen dat je, indien nodig, adequate nazorg krijgt.

Momenteel zijn alle gesprekken met de vertrouwenspersoon telefonisch of via Zoom, maar mocht je toch baat hebben bij een live-gesprek, laat het ons dan weten. Je kunt contact opnemen met de vertrouwenspersonen via e-mail (vertrouwenspersonen-studenten@vu.nl) of telefonisch:

  • Fatiema Khadje, +31 (0)20 59 82094
  • Mariken Blom, +31 (0)20 59 85027
  • Jos de Haan, +31 (0)20 59 87280

Waarvoor kun je bij de vertrouwenspersoon terecht?

  • Een luisterend oor

    Het kan prettig zijn om je verhaal te kunnen doen bij een onafhankelijk persoon binnen de VU. De vertrouwenspersonen bieden in eerste instantie een luisterend oor. Het is mogelijk om je verhaal vertrouwelijk te doen. Het kan gaan om iets dat je zelf hebt meegemaakt of waar je getuige van was, zowel binnen als buiten de VU.

  • Ongewenst gedrag

    Ongewenst gedrag is onderling gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Voorbeelden van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten.

  • (Seksuele) intimidatie

    Seksuele intimidatie is een vorm van ongewenst gedrag op seksueel gebied, zoals seksistische opmerkingen, hinderlijk gedrag of het ongewenst betasten van iemand, waarbij de grenzen in de omgangsvormen worden overschreden.

  • Discriminatie

    Discriminatie is iedere uiting waarbij sprake is van het ongelijk behandelen of achterstellen van mensen, met betrekking tot o.a. godsdienst, geslacht, afkomst, ras, levensovertuiging, politieke gezindheid of seksuele geaardheid.

  • Agressie

    Agressie en geweld zijn voorvallen waarbij een persoon psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen.

  • Pesten

    Pesten is het stelselmatig toebrengen van fysiek, verbaal of psychologische schade. Dit komt o.a. voor in de vorm van sociaal isoleren (iemand negeren of buitensluiten), je studie onmogelijk maken (informatie achterhouden, bestanden wissen, e.d.), bespotten en roddelen.

  • Oplossingsmogelijkheden

    Als melder houd je zelf de regie. De vertrouwenspersoon kan samen met jou zoeken naar een gewenste oplossing. Hierbij kan de vertrouwenspersoon je eventueel doorverwijzen binnen of buiten de VU.

  • Informatie en voorlichting

    Heb je vragen over het werk van de vertrouwenspersoon of twijfel je over de grenzen op het gebied van ongewenst gedrag? Neem dan vooral contact op. Naast het bieden van een luisterend oor en het samen met een melder zoeken naar de gewenste oplossing, hebben de vertrouwenspersonen ook een informerende en adviserende rol.

  • Klacht indienen

    Bij de Klachtencommissie Ongewenst Gedrag kun je een formele klacht indienen. De vertrouwenspersoon kan je er meer over vertellen en je zo nodig assisteren bij het indienen van een klacht. Je klacht wordt altijd vertrouwelijk behandeld.

Heb je vragen of wil je graag iemand spreken?

Neem gerust contact op met de vertrouwenspersonen.

Contactpersoon