Werken aan burgerschap

Regelmatig kunnen leraren niet om een onderwerp heen waarvan ze weten dat het gevoelig ligt bij (een deel van de) leerlingen, bijvoorbeeld omdat het bij de lesstof hoort of omdat het in de actualiteit is. Toch aarzelen docenten soms, omdat ze zich minder bekwaam en zelfverzekerd voelen om dit te behandelen of voor het mogelijk conflict dat dit op kan leveren in de klas. Herken je dit?

Burgerschap: controverse en polarisatie in de klas
Onze samenleving kent een diversiteit aan identiteiten en overtuigingen. Met enige regelmaat leidt deze diversiteit tot botsingen. Ook op school en in de klas. Niet alleen bij maatschappijleer of maatschappijwetenschappen kan controverse ontstaan, maar net zo goed bij geschiedenis, scheikunde, biologie, aardrijkskunde en levensbeschouwing. Of in het sociale verkeer buiten de klas, in de pauzes of op het schoolplein.

Veel leraren blijken het moeilijk te vinden gevoelig liggende onderwerpen te bespreken in de klas. Voorbeelden zijn terrorisme, homoseksualiteit, het slavernijverleden en de politieke situatie in Turkije en Rusland. Hoe ga je als leraar om met extreme meningen, met verhitte gesprekken en polarisatie op school en in de klas? Uit een artikel van De Volkskrant over Burgerschapsonderwijs (2 juni 2021) bleek dat leraren controversiële thema’s soms zelfs helemaal vermijden.

Deze cursus stelt je in staat om te gaan met maatschappelijke controverses die in de klas tot uiting komen en geeft je handvatten het gesprek met de leerlingen hierover aan te gaan.

Podcast
Luister deze podcast die twee studenten maakten n.a.v. het keuzevak over maatschappelijke controverse in de klas. Leuk om te luisteren en het biedt een goed beeld van waar het in de cursus over gaat.

Voor wie?
De opleiding is geschikt voor leraren uit het voortgezet onderwijs en mbo.

Meer over deze cursus:
Resultaat
Data, kosten en contact

Heb je vragen over dit traject?

Inhoudelijke vragen

Neem voor inhoudelijke vragen over de inhoud van deze studiemiddag contact op met docent Jochem Quartel via: j.quartel@vu.nl.

Praktische vragen

Heb je praktische vragen neem dan contact op via lerarenacademie@vu.nl

Of bel 020- 598 9279 op ma en wo tussen 9.00-16.00 uur.