Burgerschap: controverse en polarisatie in de klas
Onze samenleving kent een diversiteit aan identiteiten en overtuigingen. Met enige regelmaat leidt deze diversiteit tot botsingen. Ook op school en in de klas. Niet alleen bij maatschappijleer of maatschappijwetenschappen kan controverse ontstaan, maar net zo goed bij geschiedenis, scheikunde, biologie, aardrijkskunde en levensbeschouwing. Of in het sociale verkeer buiten de klas, in de pauzes of op het schoolplein.
Veel leraren blijken het moeilijk te vinden gevoelig liggende onderwerpen te bespreken in de klas. Voorbeelden zijn terrorisme, homoseksualiteit, het slavernijverleden en de politieke situatie in Turkije en Rusland. Hoe ga je als leraar om met extreme meningen, met verhitte gesprekken en polarisatie op school en in de klas? Uit een artikel van De Volkskrant over Burgerschapsonderwijs (2 juni 2021) bleek dat leraren controversiële thema’s soms zelfs helemaal vermijden.
Deze cursus stelt je in staat om te gaan met maatschappelijke controverses die in de klas tot uiting komen en geeft je handvatten het gesprek met de leerlingen hierover aan te gaan.
Podcast
Luister deze podcast die twee studenten maakten n.a.v. het keuzevak over maatschappelijke controverse in de klas. Leuk om te luisteren en het biedt een goed beeld van waar het in de cursus over gaat.
Voor wie?
De opleiding is geschikt voor leraren uit het voortgezet onderwijs en mbo.
Meer over deze cursus:
Inhoud
Resultaat
Data, kosten en contact