Kinderliteratuur en ‘levendige materie’

Door je oogharen: levendige materie in de kinderliteratuur | fysiek

Hoe leven wij in een wereld van ‘levendige materie’? Kinderboeken gaan op een hele natuurlijke manier om met die nieuwe filosofische denkwijze.

Vakgebied/thema: Filosofie en religie
Cursus filosofie
Naam docent: drs. Petra Bolhuis en drs. Arwen Meereboer

In kinderliteratuur komen nieuwe narratieven (verhalen) op een natuurlijke wijze tot stand. Kinderboeken spelen vaak met allerlei grenzen. Wat maakt het verschil tussen daar en hier? Waar ligt de grens tussen jou en mij? Kan ik een ander worden? Juist door die speelsheid leent kinderliteratuur zich heel goed voor een verkenning van een recente filosofische stroming. Vanuit de filosofie van ‘levendige materie’ kijken de docenten Bolhuis en Meereboer naar vragen en antwoorden uit de kinderliteratuur. Zij gaan in op de grens tussen levend en dood, de relatie met het eigen lichaam, hoe mensen kunnen samenwonen met microben en wat het betekent in een levendige wereld te wonen.

Meer over deze cursus
Data, kosten en inschrijven

Alle cursussen Filosofie en religie

Afbeelding: Dagmarillustrations

Accreditaties

Contact en meer informatie

Praktische informatie

Heeft u vragen? Kijk dan eerst op de pagina Praktische informatie. Daar vindt u veel antwoorden over bijvoorbeeld online onderwijs, MijnHOVO, aanmelden en plaatsen, annuleren, de VU campus enzovoorts.

Direct naar
Het complete programma-aanbod
Zoom for Education Veelgestelde vragen
MijnHOVO Direct inloggen
Gids en/of nieuwsbrief aanvragen

Contact met HOVO

Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de HOVO cursusadministratie via hovo@vu.nl.

Of bel ons op 020 598 56 69. Telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 10.30 en 11.30 uur en tussen 13.00 en 14.00 uur.

Wij helpen u graag verder.