In deze cursus krijgt u in vier colleges een overzicht van een aantal denkers in het veld van levendige materie en ethiek. Petra Bolhuis en Arwen Meereboer gaan primair in op Jane Bennett, Emmanuel Levinas, Tim Ingold en Donna Haraway. In de colleges behandelen zij per college één denker en een kinderboek of kinderboekfragment. Voor de pauze leggen zij een theorie uit, en na de pauze gaan ze samen met u deze theorie in de praktijk brengen door middel van het gekozen kinderboek.
De thema’s per college zullen zijn:
- Levendige materie: filosoof Jane Bennett, kinderboek Het Beest met de Achternaam (Annie M.G. Schmidt)
- Ethiek en materie: filosoof Emmanuel Levinas, kinderboek Pappa Moem en de Mysteriën van de Zee (Tove Jansson)
- Samenwonen met materie: filosoof Tim Ingold, kinderboek Toen Findus Klein Was (Sven Nordqvist)
- Lichamelijkheid: filosoof Donna Haraway, kinderboek Rupsje Nooitgenoeg (Eric Carle)
Het doel van deze cursus is gezamenlijk tot een beter begrip komen van theorieën over levendige materie, en deze theorieën kunnen toepassen. De docenten laten zien hoe kinderliteratuur gebruikt kan worden om tot beter filosofisch begrip te komen. Kinderliteratuur is een plek waar nieuwe narratieven op een natuurlijke wijze tot stand komen. Kijk daarom door uw oogharen om aan de hand van kinderliteratuur een nieuwe relatie tussen mens en natuur te zien: welkom bij de filosofie van levendige materie.
Onderwijsvorm: 4 hoorcolleges met gelegenheid tot het stellen van vragen.
Literatuur: De benodigde teksten zullen te vinden zijn op Maieutiek.nl. Lees suggesties achtergrondliteratuur:
- Bennett, J. (2010). Vibrant matter : a political ecology of things. Duke University Press.
- Levinas, E., & Boer, T. de. (1987). De totaliteit en het oneindige : essay over de exterioriteit (Ser. Ambo-wijsgerig). Ambo.
- Ingold, T. (2021). The perception of the environment : essays on livelihood, dwelling and skill (New). Routledge. 2024,
- Haraway, D. J. (2016). Staying with the trouble : making kin in the chthulucene (Ser. Experimental futures: technological lives, scientific arts, anthropological voices). Duke University Press.
Studiebelasting: 2 uur per college (het lezen van kinderliteratuur).
Verwachte voorkennis: Er zijn geen specifieke eisen aan vooropleiding en voorkennis.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven