Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Welkom bij de VU - voor externe medewerkers

Laatst gewijzigd op 19 december 2024
Deze pagina is bedoeld voor externe medewerkers en biedt ondersteuning om de start aan de VU soepel te laten verlopen.

De VU kent verschillende vormen van overeenkomsten die met externen worden afgesloten: 

Een van de bovenstaande vormen van overeenkomsten is voor jou als externe van toepassing. Daarom word je een VUnetID toegewezen. 

Let op: ben je een bezoeker bij de VU zonder een toegewezen VUnetID omdat de bovenstaande vormen van overeenkomsten niet op jou van toepassing zijn, dan is deze pagina niet voor jou bedoeld.

HRM informatie en self services

HRM heeft op VU.nl haar informatie over personeelszaken beschikbaar staan. Het merendeel hiervan is niet van toepassing op externen, omdat je een bijzondere positie hebt op het gebied van arbeidsvoorwaarden ten opzichte van medewerkers die bij de VU in dienst zijn. 

Bij de VU worden veel processen digitaal afgehandeld via self services. Als er bij een bepaald onderwerp van HRM een aanvraagproces van toepassing is, dan zie je op de pagina ook een blauwe Direct regelen-knop staan. Vanuit deze knop word je doorgeleid naar de Serviceportal waar alle self services beschikbaar zijn. Als een aanvraagproces niet op jou als externe van toepassing is, dan geeft de blauwe Direct regelen-knop op VU.nl een foutmelding in de Serviceportal.

De dienst HRM, Arbo & Milieu verzorgt de informatie op deze webpagina. Heb je algemene vragen op het gebied van personeelszaken of vragen over de HRM self services, dan is de HRM Servicedesk hiervoor het meldpunt. Geef bij je vraag direct aan dat je een externe bent. 

Met overige vragen en verzoeken kun je terecht bij de HR-adviseur van de faculteit of dienst waar je als externe werkt. 

Algemene informatie

  • Digitale werkplek

    Als externe medewerker bij de VU heb je toegang tot een digitale werkplek. Meer informatie over de toegang tot deze werkplek vind je op deze IT-pagina.

  • Hoe werkt VU.nl

    Op VU.nl is alle informatie te vinden die je nodig hebt. Startpunt voor jou als medewerker op VU.nl is jouw persoonlijke dashboard. Heb je jouw weg op je dashboard nog niet goed gevonden? Dan kan de uitleg op deze pagina helpen.

  • Hybride werken

    De VU faciliteert hybride werken voor alle medewerkers die een deel van hun werk thuis of op een andere locatie kunnen doen. Je maakt hierover afspraken met jouw leidinggevende / opdrachtgever bij de VU. 

  • Sociale veiligheid en gedragscode bij de VU

    Vanuit de kernwaarden van de VU is een sociaal veilig werk- en studieklimaat essentieel, waarbij we op een respectvolle wijze met elkaar omgaan. De VU Gedragscode en alle daaronder vallende regelingen zijn hiervoor richtinggevend. Loop je onverhoopt tegen een probleem aan in je werksituatie, dan wil de VU graag dat ook jij als externe medewerker je weg vindt naar de juiste persoon of het juiste loket. Op de pagina Hulp, steun en advies kun je zien bij welk loket je je het beste kunt melden.

    Vanuit een ander veiligheidsperspectief draagt de VU zorg voor een veilige en zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens. De bepalingen daarvoor zijn beschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ga jij met vertrouwelijke gegevens en/of persoonsgegevens werken, dan dien jij je ook te houden aan deze bepalingen. We vragen je deze informatie tot je te nemen.

    De VU geeft medewerkers toegang tot haar ICT-voorzieningen zoals computers, internet, e-mail en andere applicaties. Dat geldt ook voor jou als externe. Om de veiligheid in dat opzicht te waarborgen gelden de gedragsregels zoals in het Reglement ICT-voorzieningen voor medewerkers Vrije Universiteit Amsterdam zijn beschreven. Ook hier vragen we je dringend om deze informatie tot je te nemen.

  • Regeling Kennisexploitatie VU

    Krijg je als externe te maken met de exploitatie van de resultaten van onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg, dan geldt daar een juridisch kader voor. Dit kader is te vinden in de Regeling Kennisexploitatie VU. Hierin staat hoe je moet handelen bij mogelijke aanspraken op:

    • intellectuele eigendomsrechten
    • de exploitatie van onderzoeksresultaten en de verdeling van inkomsten uit die rechten
    • de handelwijze bij publicatie van beschermbare vindingen
    • de participatie in nieuwe (spin-off) bedrijven

    Voor vragen kun je terecht bij Innovation Exchange Amsterdam (IXA).

Belangrijke self services voor externe medewerkers

  • Nevenwerkzaamheden (alleen voor bijzonder hoogleraren)

    De sectorale regeling Nevenwerkzaamheden is ook van toepassing op bijzonder hoogleraren. Zij worden bij de VU geregistreerd als externe medewerkers, omdat bijzonder hoogleraren geen dienstverband met de VU hebben. 

    In de regel heeft een bijzonder hoogleraar elders een hoofdaanstelling. Deze ‘hoofdtaak elders’ valt onder de sectorale regeling Nevenwerkzaamheden. Dat is de reden waarom deze ‘hoofdtaak elders’ door de bijzonder hoogleraar geregistreerd moet worden als nevenwerkzaamheden via de self service, ongeacht of deze ‘hoofdtaak elders’ wordt beschouwd als primaire baan. 

    Daarnaast kan het zijn dat de bijzonder hoogleraar ook nog andere nevenwerkzaamheden heeft. Daarvoor geldt hetzelfde: deze moeten vanuit de sectorale regeling ook gemeld en na akkoord van de leidinggevende bij de VU door de bijzonder hoogleraar worden geregistreerd via de self service.

  • Tijdschrijven

    Het kan zijn dat je voor jouw werkzaamheden gevraagd wordt om tijd te schrijven in het systeem van de VU. Alle informatie, inclusief in welke self service je dat moet doen, is beschreven op de pagina Tijdschrijven.

  • Declareren

    In specifieke gevallen kan een externe op persoonlijke titel een onkostenvergoeding declareren bij de VU. Daartoe is een speciaal formulier beschikbaar.

  • Verlengen en inzien werkorder

    Twee maanden voor afloop van jouw overeenkomst ontvang je een notificatie in je VU-mail over de naderende einddatum. Heb je een niet-Nederlandse nationaliteit, dan is dit 3 maanden voor afloop. Jouw VU-leidinggevende / opdrachtgever ontvangt deze notificatie ook. 

    Ga met jouw VU-leidinggevende / opdrachtgever in contact of jouw overeenkomst verlengd moet worden of afloopt. Als het afloopt, dan gebeurt dat automatisch. Wordt jouw overeenkomst verlengd, dan voer je zelf de verlenging in via de self service Overeenkomst externe medewerker. Je komt op de pagina ‘Werkorder bewerken’ waarin je alleen de einddatum wijzigt.

    Let op: ben je te laat met de verlenging, dan wordt jouw VUnetID geblokkeerd op de eerste dag na de beëindigingsdatum. Dat geldt ook voor alle toegangsrechten tot systemen en applicaties. Voer je de verlenging vervolgens alsnog in, dan moeten alle autorisaties opnieuw worden aangevraagd. Dit kost een aantal werkdagen. Dit voorkom je door tijdig jouw verlenging in te voeren.

  • Ziek en beter melden

    Word je onverhoopt ziek, dan meld je dit dezelfde dag vóór 09:30 uur telefonisch bij jouw VU-leidinggevende / opdrachtgever of diens plaatsvervanger.

    Bespreek daarbij het volgende: 

      • de reden van het verzuim (je hoeft géén medische informatie te geven) 
      • hoe lang je verwacht dat je ziekte gaat duren 
      • het telefoonnummer waarop je te bereiken bent 
      • voor welke werkzaamheden vervanging nodig is 
      • welke afspraken er moeten worden afgezegd 

     Is er geen telefonisch contact mogelijk, dan meld je jezelf ziek per Teams, Whatsapp, sms of mail.

    Zodra je weer beter bent, dan meld je dit op dezelfde manier bij jouw VU-leidinggevende / opdrachtgever. 

  • Wijzigen persoonlijke gegevens

    Als externe worden er weinig persoonlijke gegevens van je geregistreerd in het personeelsinformatiesysteem. Van de gegevens die wel verwerkt worden kan het zijn dat die op gegeven moment wijzigen. Deze wijzigingen verwerk je via de self service Persoonlijke gegevens.

  • Personeelsdossier

    Voor iedere externe wordt er bij de start van de overeenkomst een personeelsdossier aangemaakt. Veelal blijft dit dossier voor externen leeg, maar soms worden er overeenkomsten en/of andere documenten in opgeslagen. Je kunt jouw personeelsdossier raadplegen via de self service Personeelsdossier inzien.

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Contact VU - HRM Servicedesk

servicedesk.hrm@vu.nl
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30-17.00 uur.

020 59 82882
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 12.00 en van 13.00 - 16.00 uur.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam