De digitale werkplek van de VU

Met de digitale werkplek van de VU heb je altijd en overal toegang tot de applicaties en data die je nodig hebt om te kunnen werken of studeren.

Als medewerker en/of student bij de VU heb je toegang tot een digitale werkplek in de cloud. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de applicaties en data die je nodig hebt om te kunnen werken of studeren. Samenwerken en eenvoudig gegevens delen staan centraal bij de digitale werkplek. De moderne werkplek is gebouwd op twee pijlers:

1. De nieuwste Microsoft 365 cloud-programma’s voor productiviteit, samenwerken en gemakkelijk en veilig delen van gegevens. Zoals Microsoft Teams. Wellicht werk je er al mee, maar zo niet, dan vind je in deze bijlage tips die jou op weg helpen.

2. De mogelijkheid om op elke willekeurig apparaat (ongeacht het besturingsysteem) in te loggen op een virtuele VU Windows desktop of virtuele beschikbaar gemaakte VU-applicaties.

Voordat je als medewerker toegang hebt tot de nieuwe digitale werkplek, dien je je eerst te registreren voor tweestapsverificatie. Volg hiervoor de QRC die je vind op het Kennisportaal onder 'Identity en Security MS365'.

Zodra je bent geregistreerd kun je op 2 manieren toegang krijgen tot je digitale werkplek:

1. Op een door de VU verstrekt apparaat (desktop, laptop, Macbook).

2. Op een computer die niet is uitgegeven door de VU (privé).

Werk je op een door de VU verstrekte desktop of laptop, dan kun je gewoon inloggen met de gegevens die je bij je indiensttreding hebt ontvangen. (Let op: VU-mail op je mobiel moet je instellen via de Outlook-app; installeer hiervoor de Outlook-app op je mobiel.) Voor meer informatie over je digitale werkplek, raadpleeg het kennisportaal via deze link.

Voor leidinggevenden:

Je kunt een laptop voor een nieuwe medewerker aanvragen via het Serviceportaal. Op de homepage van het Serviceportaal kies je de button 'IT'. Vervolgens ga je naar 'Mijn computer'. Daarna kies je 'Laptop computer'. Op die pagina kun je een 'Standaard Windows-laptop bestellen'.

De moderne werkplek van de Vrije Universiteit Amsterdam

Op een snelle, slimme en efficiënte manier samenwerken en gegevens delen. Waar en wanneer je maar wilt, op welk apparaat dan ook. Bekijk de animatie over het nieuwe digitale werkplekconcept van de VU.

Veelgestelde vragen over de nieuwe werkplek

• Wat is een digitale werkplekomgeving?

Een digitale werkplekomgeving is de plek waar alle digitale informatie zoals applicaties of data online worden aangeboden. Een digitale werkplek is het apparaat (computer, laptop, tablet of smartphone) waarmee je verbinding en toegang krijgt tot de digitale werkplekomgeving, van waaruit je kunt werken of studeren, waar en wanneer je maar wilt.

• Welke nieuwe producten krijg ik als VU-medewerker?

De komende tijd worden de volgende producten geïmplementeerd als onderdeel van de moderne werkplek:

• MS Teams als online samenwerkingsplatform, ter vervanging van Skype for Business
    • Microsoft 365 applicaties: het nieuwe Cloudplatform van Microsoft, inclusief Word, Excel, Powerpoint en OneNote
    • Exchange Online: Outlook gaat naar de cloud waardoor o.a. mailbestanden altijd automatisch opgeslagen zijn en veiligheid is geborgd
    • OneDrive: persoonlijke opslag in de cloud, vervangt uiteindelijk de H-schijf
    • Sharepoint Online: gedeelde opslag in de cloud, vervangt uiteindelijk de G-schijf
    • Microsoft Endpoint Manager: voor het beheren van apparaten, zodat je met alle type devices goed en veilig aan de slag kunt.
    • Identity & Security: maatregelen die voorkomen dat inloggegevens en data in verkeerde handen komen of niet langer toegankelijk zijn
  • Waarom gaat de VU deze digitale werkplek implementeren?

De samenleving digitaliseert en daar komen nieuwe behoeften bij kijken, zoals flexibel werken, eenvoudig informatie delen en samenwerken met collega’s of medestudenten binnen of buiten de campus. Als universiteit ontwikkelen we mee en willen we aantrekkelijk blijven voor studenten en onderzoekers.

• Ik ben student. Wat zijn voor mij de belangrijkste veranderingen?

De VU biedt de student nieuwe diensten, te weten Microsoft Teams, OneDrive en de nieuwste versie van het MS365 pakket. Daardoor kun je onder andere beter samenwerken en veiliger data delen. Los van toegang tot deze producten, zul je ook wat merken van veiligheidsmaatregelen die zijn genomen. Zo geldt er een tweestapsverificatie voor alle MS365 producten. Lees hier meer over de digitale werkplek voor studenten.

• Wat merk ik als student nadat ik ben gemigreerd naar de nieuwe digitale werkplek?

Eens in de zoveel tijd zal er een pop-up verschijnen bij het inloggen op een van de MS365 producten. Je kunt dan via je mobiele telefoon bevestigen dat jij inlogt. Het automatisch doorsturen van VU-mail naar privé-mail is straks niet meer mogelijk. Je mailbox wordt vergroot naar 100GB.

Je blijft toegang houden tot OneDrive (1TB persoonlijke opslag), MS Teams (gekoppeld aan je outlook agenda, je kunt ook vergaderingen inplannen),  en kunt gratis alle MS365-apps voor studenten downloaden.

• Wat is tweestapsverificatie?

De VU voert voor alle studenten de tweestapsauthenticatie Azure MultiFactor Authenticatie (MFA) in. Dit betekent dat je voor het gebruik van de Microsoft programma’s eens in de zoveel tijd gevraagd wordt te bevestigen dat jij de gebruiker bent. De reden is dat de VU met tweestapsauthenticatie zeker weet dat jij de gebruiker bent als je inlogt in je VU mail en de andere Microsoft-programma’s. Tweestapsauthenticatie is een van de beste manieren om de gegevens van de VU en de persoonlijke gegevens van studenten en medewerkers te beschermen en wordt al jaren gebruikt voor bijvoorbeeld veilige toegang tot diensten als internetbankieren en social media.

Om Azure MFA te activeren dien je de Microsoft Autheticator app op jouw telefoon te downloaden en je eenmalig met de app voor Azure MFA te registreren. Hier vind je de handleiding om MFA in te stellen.