Scriptie informatie Faculteit der Sociale Wetenschappen

Verzoek indienen Examencommissie
Laatst gewijzigd op 25 maart 2024
Welkom op de scriptie en thesisinformatiepagina van FSW

BA-thesis uploaden

Als je bachelorthesis met een voldoende beoordeeld is, ‘upload’ je de thesis in de scriptiedatabase van de universiteitsbibliotheek (de uitleg staat hier).

De FSW Bachelorthesisregeling is het kader voor de bachelorthesis die studenten schrijven in de laatste fase van hun bacheloropleiding.

MA-thesis uploaden

• Als je thesis met een voldoende beoordeeld is, ‘upload’ je de thesis in de scriptiedatabase van de universiteitsbibliotheek (de uitleg staat hier).
  • De masterthesis is standaard publiek toegankelijk in de database. Alleen in bijzondere omstandigheden is het mogelijk de thesis onder embargo te plaatsen, dan is deze niet openbaar. Zie daarvoor de informatie hieronder, bij ‘Embargo masterthesis’.

Embargo masterthesis

Indien je voor je masterthesis onderzoek doet binnen een bepaalde organisatie, kan aan die organisatie niet zomaar geheimhouding van de publicatie van je thesis worden toegezegd. Dit is omdat wetenschappelijke kennis toegankelijk, toetsbaar en cumulatief dient te zijn. Een aanvaardbaar alternatief voor geheimhouding van de publicatie van je thesis is het gebruik van pseudoniemen of andere middelen om de werkelijkheid te anonimiseren. Probeer dus eerst of je jouw thesis kunt anonimiseren, voordat je eventueel een verzoek om embargo doet.

Als een organisatie anonimisering onvoldoende vindt, maar met het onderzoek toch een wetenschappelijk en/of onderwijskundig belang wordt gediend dat niet op een andere manier kan worden gerealiseerd, dien je bij aanvang van je thesisonderzoek een gemotiveerd verzoek om je thesis niet in de universiteitsbibliotheek (UBVU) op te laten nemen bij de examencommissie in te dienen. Dit verzoek tot embargo moet door de thesisbegeleider schriftelijk  worden ondersteund.

Je kunt dit formulier gebruiken om je verzoek in te dienen.
Let op: alleen complete formulieren – inclusief ondersteuning van de thesisbegeleider – worden in behandeling genomen.

Invulinstructie:

1. Geef op het formulier in het vakje achter “wat is het onderwerp van je vraag in één zin” aan: verzoek embargo masterthesis ;
  2. Geef in het vakje achter “wat is jouw vraag” een duidelijke onderbouwing van jouw verzoek om embargo. Geef daarbij ook aan wat de termijn van het embargo moet zijn (bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar óf voor onbeperkte tijd).
  3. Voeg het advies van jouw thesisbegeleider bij je verzoek om embargo als bijlage toe, in pdf of word.

Als de examencommissie akkoord gaat met jouw verzoek om embargo, dan wordt je masterthesis (eventueel tijdelijk) 'onder embargo' opgenomen in de scriptiedatabase van de UBVU. Let op: het is verplicht om jouw thesis en een samenvatting hiervan in de database te uploaden. Een thesis onder embargo is niet openbaar toegankelijk. De geüploade samenvatting is wel openbaar toegankelijk en moet dan ook geen gevoelige informatie bevatten.

In artikel 7 van de FSW Masterthesisregeling staan de regels van FSW over de publicatie van de masterthesis.

Wil je meer weten?

Heb je vragen of advies nodig?

Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl o.v.v. je studentnummer

Stuur ons een bericht via de online chat (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID)