Stress Wijzer: training stresshantering voor leraren

Leraren kunnen regelmatig te veel stress ervaren door hun drukke en veeleisende baan, hoe leuk ze lesgeven en hun vak ook vinden. Dat heeft invloed op het persoonlijk welbevinden, maar ook op hoe zij voor de klas staan.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat stress bij leraren het stressniveau van leerlingen beïnvloedt en dat het een rol kan spelen in de kwaliteit van het lesgeven, het klassenmanagement en het scheppen van een positief en veilig leerklimaat. Stress is niet altijd slecht maar als er geen goede balans is met ontspanning liggen fysieke en mentale klachten op de loer, zowel bij startende als bij ervaren leraren.

Alle stress uitbannen is dus niet nodig en ook niet haalbaar, maar tijdig stresssignalen leren herkennen en deze beter kunnen hanteren heeft een positief effect  op vitaliteit, werkplezier en duurzame inzetbaarheid. Ook het onderwijs wordt er beter van: zowel de kwaliteit van lesgeven en het welbevinden van de leerlingen als de sfeer onder collega’s en in de klas. Het Stress Lab van de VU heeft daarom speciaal voor leraren de groepstraining Stress Wijzer ontwikkeld. Tijdens de training krijgen leraren inzicht in wat stress is, wat fabels en feiten zijn, hoe je tijdig signalen herkent en daar wijzer mee kunt omgaan. Er zijn verschillende technieken en apps waarmee deelnemers gaan experimenteren om te ervaren welke het beste werkt.

Voor wie?
De groepstraining Stress Wijzer is bedoeld voor leraren in het VO en MBO. Voor leidinggevenden en zorgprofessionals verzorgen we trainingen op maat.

De training wordt incompany aangeboden voor minimaal vijf en maximaal tien deelnemers, in de standaardvorm of als maatwerktraining. Dit kan bijvoorbeeld een groep startende leraren zijn die klaar is met het inductietraject, maar ook ervaren leraren die door bijvoorbeeld een breed takenpakket, veranderde leerlingenpopulatie of personeelstekort veel stress ervaren.

Contact en meer informatie

Praktische vragen

Neem voor meer informatie of een vrijblijvende offerte contact op met Vivian van Piggelen via lerarenacademie@vu.nl

Of bel 020- 598 9279 op ma en wo tussen 9.00-16.00 uur.

Contactpersoon