Stress Wijzer bestaat uit drie bijeenkomsten van elk 2,5 uur. Van deelnemers wordt daarnaast één uur voorbereidingstijd per bijeenkomst gevraagd, waarin zij een praktische opdracht uitvoeren.
Inhoud bijeenkomsten
1. Bewustwording: wat is stress?
Wat is stress precies? Niet alle stress is verkeerd en naast ongezonde bestaat er ook gezonde stress. Wanneer is het te veel en welke gevolgen kan dit hebben? Deelnemers worden zich bewust van verschillende stressbronnen in de onderwijspraktijk.
2. Signalering: hoe herken je stress?
Wat zijn uitingen van stress in gedrag of cognitie en op emotioneel en lichamelijk vlak? Wat doet dit met je en wat betekent dit voor je rol als leraar? Deelnemers worden zich bewust van de stress-symptomen bij hen zelf en bij collega’s. Zij leren technieken om die symptomen te signaleren.
3. Coping: wat kun je aan stress doen?
Deelnemers krijgen verschillende effectieve stressreductietechnieken aangereikt en oefenen daarmee om te ervaren welke bij hen past. Zij analyseren een concrete, ervaren stresssituatie en leren hierbij een passende interventie te kiezen die voor stressreductie zorgt.