In deze kennismakingsworkshop krijgen docententeams inzicht in wat Lesson Study is en wat het hen te bieden heeft. Dit kunnen vaksecties zijn maar ook samengestelde teams van leraren met verschillende rollen of van diverse schoolvakken, van onderbouw of bovenbouw.
De workshop kan ingezet worden als oriëntatie op een Lesson Study traject binnen de eigen school, waarbij de deelnemers verkennen of Lesson Study bij hen past. De workshop kan daarnaast ingezet worden ter voorbereiding voor een startend Lesson Study traject.
Inhoud van de workshop
De workshop is interactief. De trainer verzorgt een inleiding in de werkwijze van Lesson Study-VU en vertelt over belangrijke aspecten, doelen en opbrengsten van een maatwerktraject, inclusief praktijkvoorbeelden. De deelnemers gaan vervolgens aan de slag met elementen uit de Lesson Study cyclus en ervaren op die manier zelf de werkwijze.
Hoe werkt Lesson Study-VU?
Een team leraren zoekt in een Lesson Study cyclus een antwoord op een gezamenlijk vraagstuk uit de eigen onderwijspraktijk. Onder leiding van een procesbegeleider van de VU ontwerpen zij een les die aansluit op de onderwijsbehoeften van de leerlingen van een klas. De les wordt in de klas door één docent uit het team gegeven. De overige teamleden observeren hoe deze aankomt bij de leerlingen en bespreken dit met hen. De les wordt vervolgens uitvoerig geanalyseerd, bijgesteld en opnieuw gegeven. De opgedane kennis en inzichten kunnen alle teamleden vervolgens gebruiken in hun lespraktijk. Zo leren leraren van elkaar en van hun leerlingen.
Om Lesson Study vervolgens te verduurzamen kan een school een eigen procesbegeleider opleiden die collega’s begeleidt. De VU Lerarenacademie biedt daartoe een korte opleiding aan.
Meer over deze cursus:
Data, kosten en contact