Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Leraar Geschiedenis worden

Heb jij een passie voor geschiedenis? En wil je weten wat jongeren beweegt? Dan is de lerarenopleiding Geschiedenis aan de VU iets voor jou. Als leraar Geschiedenis verruim je de blik van leerlingen. Je leert ze bijvoorbeeld om genuanceerd en kritisch te kijken. Ontdek hier hoe je docent Geschiedenis in het voortgezet onderwijs kunt worden.

Leraar Geschiedenis op een middelbare school, iets voor jou?
Geschiedenis is juist nu een relevant vak. Er gebeurt zoveel in de wereld om ons heen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan politieke ontwikkelingen in Nederland, de oorlogen in en buiten Europa, of de discussie rond ons koloniaal verleden en het belang om aandacht te besteden aan herdenken van de Tweede Wereldoorlog. Om al deze gebeurtenissen enigszins te kunnen begrijpen en duiden kun je niet zonder de historische context. Jouw vak helpt leerlingen om hun eigen leefomgeving en plaats in de samenleving beter te begrijpen. Als docent Geschiedenis is elke dag anders en biedt elke les weer nieuwe uitdagingen en kansen.   

Ontdek waarom de lerarenopleiding Geschiedenis aan de VU de juiste keuze is: 


  • Je volgt een hoog aangeschreven didactisch programma, waarin algemene didactiek en pedagogiek de basis vormen, en vakdidactiek de hoofdrol heeft. Daarnaast is er ruimte voor specialisatie. 
  • Veel van de lerarenopleiders staan zelf wekelijks voor de klas, doen didactisch onderzoek, ontwerpen lesmaterialen, mengen zich in het landelijke onderwijsdebat en adviseren bij grote onderwijsontwikkelingen. 
  • Je wordt als student intensief begeleid en hebt geregeld contact met je mentor/vakdidacticus 
  • De vakdidacticus Geschiedenis werkt vanuit de actualiteit en de activerende en verhalende didactiek: je leert hoe je leerlingen actief met het vak geschiedenis aan de slag zet. 
  • De opleiding is echt op maat: er wordt gekeken naar wat je al hebt gedaan en er is aandacht voor jouw specifieke leervragen 

En zo zijn er nog 10 pluspunten van de lerarenopleiding aan de VU!    

Student aan het woord

Student aan het woord

''Tijdens de opleiding had ik een aantal keer een eye-opener. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld wat je allemaal met tekst kunt doen in de les en hoe je dat levendig maakt. Juist de afwisseling tussen wat meer interactieve dingen en bijvoorbeeld een mooi verhaal maken het leuk voor de leerlingen.'' - Xander Bremer, eenjarige master Leraar VHO Geschiedenis 

Lees het verhaal van Xander
Afbeelding Xander voor de klas

Hoe kan ik leraar Geschiedenis aan de VU worden?

Snel navigeren website Universitaire Lerarenopleidingen

Contact opnemen

Contact lerarenopleidingen voortgezet onderwijs
Vragen over de Universitaire Lerarenopleidingen? Stuur ons een e-mail via lerarenopleidingen@vu.nl.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam