Leraar Geschiedenis op een middelbare school, iets voor jou?
Geschiedenis is juist nu een relevant vak. Er gebeurt zoveel in de wereld om ons heen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan politieke ontwikkelingen in Nederland, de oorlogen in en buiten Europa, of de discussie rond ons koloniaal verleden en het belang om aandacht te besteden aan herdenken van de Tweede Wereldoorlog. Om al deze gebeurtenissen enigszins te kunnen begrijpen en duiden kun je niet zonder de historische context. Jouw vak helpt leerlingen om hun eigen leefomgeving en plaats in de samenleving beter te begrijpen. Als docent Geschiedenis is elke dag anders en biedt elke les weer nieuwe uitdagingen en kansen.
Leraar Geschiedenis worden
Heb jij een passie voor geschiedenis? En wil je weten wat jongeren beweegt? Dan is de lerarenopleiding Geschiedenis aan de VU iets voor jou. Als leraar Geschiedenis verruim je de blik van leerlingen. Je leert ze bijvoorbeeld om genuanceerd en kritisch te kijken. Ontdek hier hoe je docent Geschiedenis in het voortgezet onderwijs kunt worden.
Ontdek waarom de lerarenopleiding Geschiedenis aan de VU de juiste keuze is:
- Je volgt een hoog aangeschreven didactisch programma, waarin algemene didactiek en pedagogiek de basis vormen, en vakdidactiek de hoofdrol heeft. Daarnaast is er ruimte voor specialisatie.
- Veel van de lerarenopleiders staan zelf wekelijks voor de klas, doen didactisch onderzoek, ontwerpen lesmaterialen, mengen zich in het landelijke onderwijsdebat en adviseren bij grote onderwijsontwikkelingen.
- Je wordt als student intensief begeleid en hebt geregeld contact met je mentor/vakdidacticus
- De vakdidacticus Geschiedenis werkt vanuit de actualiteit en de activerende en verhalende didactiek: je leert hoe je leerlingen actief met het vak geschiedenis aan de slag zet.
- De opleiding is echt op maat: er wordt gekeken naar wat je al hebt gedaan en er is aandacht voor jouw specifieke leervragen
En zo zijn er nog 10 pluspunten van de lerarenopleiding aan de VU!
Student aan het woord
''Tijdens de opleiding had ik een aantal keer een eye-opener. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld wat je allemaal met tekst kunt doen in de les en hoe je dat levendig maakt. Juist de afwisseling tussen wat meer interactieve dingen en bijvoorbeeld een mooi verhaal maken het leuk voor de leerlingen.'' - Xander Bremer, eenjarige master Leraar VHO Geschiedenis

Hoe kan ik leraar Geschiedenis aan de VU worden?
Lees meer interviews met studenten van onze lerarenopleidingen
Misschien ben je hier ook naar op zoek?
Snel navigeren website Universitaire Lerarenopleidingen
Contact opnemen
Direct naar