Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Anna Kaal

Lerarenopleider (algemene didactiek/moderne vreemde talen) en opleidingscoördinator

Anna is sinds 2014 werkzaam bij de VU Lerarenacademie en werkt als lerarenopleider en opleidingscoördinator. Ze studeerde Engelse Taal en Cultuur en Communicatie- en Informatiewetenschappen, behaalde haar eerstegraads bevoegdheid en was werkzaam als docent Engels in het vo (onder-en bovenbouwklassen havo/vwo) en bij de afdeling Taal, Literatuur en Communicatie aan de VU. In 2012 is ze gepromoveerd op het gebied van de cognitieve linguïstiek (proefschrift: ‘Metaphor in conversation’). In haar huidige onderwijs richt ze zich op zowel algemeen-didactische als vakdidactische onderwerpen.

Anna's vakdidactische expertise richt zich op de wisselwerking tussen taalwetenschappelijke onderwerpen en taaldidactiek (‘Taalbewustzijn’). Meer hierover is te lezen in het Handboek Vreemdetalendidactiek (2020) dat ze mede-redigeerde. Een voorbeeld is het verbinden van metafooronderzoek met de onderwijscontext (zie o.a. het boek Narrative and Metaphor in Education (2019)).

Daarnaast onderzoekt ze met collega’s binnen de Lerarenacademie en in het voortgezet onderwijs Doelsysteemdidactiek, een methode waarmee professionals hun eigen praktijk in beeld kunnen brengen en relateren aan achterliggende beweegredenen (‘persoonlijke theorie’). Deze aanpak biedt mooie kansen voor persoonlijke ontwikkeling en begeleiding.  

Anna is werkzaam als opleider en vakdidactica binnen de lerarenopleidingen aan de Lerarenacademie (zowel de eenjarige lerarenopleiding LVHO als de tweejarige Masters Educatie) en de NT2 Lerarenopleiding aan de Faculteit Geesteswetenschappen. Ze ontwikkelt en geeft verschillende vakken op het gebied van vakdidactiek, algemene didactiek en onderzoek (o.a. thesisbegeleiding). Ook is ze betrokken bij professionaliseringsactiviteiten voor ervaren docenten.

Ze deed binnen een team onderzoek naar het gebruik van metaforen in onze dagelijkse taal, met name conversaties. Hoe vaak komen metaforen nu echt voor en op welke manier manifesteren ze zich? Metaforen worden om verschillende redenen gebruikt, zowel bewust als onbewust. Het is interessant om te bedenken dat metaforen ook een krachtig middel kunnen zijn voor docenten om hun lessen mee vorm te geven. 

Ze begeleidde ook vakdidactisch onderzoek van Sebastiaan Dönszelmann naar het gebruik van de Doeltaal als leertaal in het vreemdetalenonderwijs. Het is heel belangrijk om het onderscheid tussen doeltaal-leertaal en doeltaal-voertaal te maken; ‘gewoon’ een vreemde taal gebruiken in het onderwijs is 1 ding, maar als je ook echt wilt dat leerlingen er iets van opsteken, behelst het veel meer.

Publicaties
Klik hier voor een overzicht van de publicaties van Anna.

Overige bijzonderheden / nevenfuncties
Anna draagt bij aan de website www.taalwijs.nu (Nationaal Platform voor de Talen), waarop veel vakdidactische werkvormen voor de talen te vinden zijn. Daarnaast is zij ben danser bij en voorzitter van Stichting De Dansonderneming en voorzitter van het bestuur van de PvdA Amstelveen.

Ga hier terug naar de teampagina van VU Lerarenacademie.