Onderwijs en onderzoek aan de Faculteit der Geesteswetenschappen

De Faculteit der Geesteswetenschappen staat voor toonaangevend onderwijs en onderzoek in verschillende vakgebieden: Taal, Literatuur en Communicatie, Kunst en Cultuur, Geschiedenis, Oudheid en Filosofie.

Onderwijs

De Faculteit der Geesteswetenschappen biedt een breed scala aan bachelor- en (research)masteropleidingen, premasteropleidingen en minoren. Daarnaast biedt de faculteit een interdisciplinaire bacheloropleiding Philosophy, Politics & Economics (PPE) aan.

Daarnaast werkt de faculteit met de UvA samen in het Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology (ACASA), waarin onderwijs en onderzoek op het gebied van oudheid en archeologie wordt gebundeld.

Het onderwijs binnen de faculteit is persoonlijk. Studenten werken in kleine groepen, waardoor veel interactie met medestudenten en docenten mogelijk is. Binnen de opleidingen is ruimte voor individuele keuzes en ontwikkeling. Studenten kunnen de kennis die zij opdoen toepassen in een maatschappelijke context. De faculteit gaat uit van een uitdagend studieklimaat met activerend onderwijs en goede begeleiding. In dat onderwijs spelen actuele vraagstukken uit de samenleving en wetenschap een centrale rol.

De faculteit biedt ook:

• Nederlands voor anderstaligen (NT2)
    Hier vind je informatie over cursussen Nederlands, over leermiddelen voor NT2 cursussen, of als je docent NT2 bent.
  • Contractonderwijs
    Kun of wil je je niet als reguliere student inschrijven? Dan bestaat bij de Faculteit der Geesteswetenschappen de mogelijkheid als contracttoehoorder deel te nemen aan het onderwijs.
  • HOVO – voor verdere ontwikkeling
    De Vrije Universiteit heeft sinds september 1990 een speciaal cursusprogramma voor iedereen vanaf ongeveer vijftig jaar die zin heeft zichzelf verder te ontwikkelen: HOVO

Onderzoek

De Faculteit der Geesteswetenschappen is de ideale omgeving waar (inter)nationaal erkende hoogleraren, onderzoekers en promovendi samenwerken aan onderzoek op topniveau. Het onderzoek is verdeeld over drie afdelingen. Binnen vrijwel alle disciplines worden regelmatig grote en minder grote subsidies binnengehaald. De faculteit heeft daarmee een belangrijke plek binnen het brede onderzoeksveld van de Humanities verworven. Het wetenschappelijk onderzoek van de faculteit is ondergebracht in twee onderzoeksinstituten. De faculteit heeft mede door het onderzoek een florerende Graduate School of Humanities voor research masterstudenten en promovendi. Lees meer over onderzoek bij FGW.