Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Weten en regelen

Op deze pagina vind je informatie over de dienst IT en wat je nodig hebt om je weg te vinden binnen onze organisatie.

Mocht je vragen hebben, spreek vooral je collega’s aan. Zij helpen je graag verder. Je vindt in dit handboek ook veel relevante informatie over het werken bij de dienst IT.

  • Welkom bij de dienst IT

    Werken bij IT betekent dat je deel uitmaakt van een groep betrokken, eigenzinnige en gedreven mensen. We werken samen aan de toekomst van de Vrije Universiteit Amsterdam. Sterker nog, met digitalisering veránderen we de vorm en inhoud van onderwijs en onderzoek.  

    Werken bij IT betekent opereren in een complex, vaak hectisch en uitdagend speelveld, met aandacht voor zowel ontwikkeling als beheer. Bij ons krijg je alle ruimte om initiatief te tonen en verantwoordelijkheid te nemen. We vinden het belangrijk om van elkaar te leren, altijd met de focus op resultaat.  

    Samen met jouw klantgerichte en vakkundige collega’s bouwen we aan een innovatieve, digitaal veilige en groene campus. Op basis van professioneel opdrachtgever- en opdrachtnemerschap ontwikkelen, beheren en leveren we IT-producten en diensten die onderwijs, onderzoek, zorg en bedrijfsvoering optimaal ondersteunen.

    In de snel veranderende wereld van informatietechnologie is het namelijk onze primaire taak om studenten, onderzoekers en medewerkers van de universiteit optimaal te faciliteren. Het vergroten van het maatschappelijk belang, borging van de academische waarde en positionering van de Vrije Universiteit in de samenleving staan hierbij centraal.

    We kunnen onze taak alleen volbrengen als onze medewerkers de ruimte krijgen om verantwoordelijkheid te nemen. Die ruimte is er. Dit is de plek om je ambities te realiseren.

  • Onze locatie

    De dienst IT is gehuisvest in het Transitorium. De naam van dit gebouw op de hoek van de De Boelelaan en de Van der Boechorststraat 1 is symbolisch en betekent doorgangshuis. Ook de diensten FCO (Facilitaire Campus Organisatie), Financiën en HRM (Human Resource Management) zetelen in het Transitorium.

  • Aan de slag!

    VUnetID
    Het VUnet-id is een gebruikersnaam met wachtwoord waarmee je toegang krijgt tot allerlei digitale services, zoals je computer en vu.nl. Meer informatie over je VUnet-id, bijvoorbeeld hoe je je wachtwoord wijzigt, vind je hier.

    E-mailadres
    Met het VUnet-id is ook direct jouw e-mailadres aangemaakt. Standaard is het VU e-mailadres opgebouwd als: v.v.v.v.achternaam@vu.nl. We gebruiken bij de VU een standaard VU-handtekening onder e-mails. Bekijk voorbeelden en instructies en lees je hoe je dit installeert. 

    VU-pas
    Elke VU-medewerker heeft een toegangspas voor toegang tot specifieke afdelingen en voor het gebruik van koffieautomaten. Voor nieuwe medewerkers wordt tijdens het onboardingproces automatisch een VU-pas aangevraagd die als het goed is de eerste werkdag voor je klaar ligt. Heb je je personeelspas verloren of wil je om een andere reden een (vervangend) exemplaar aanvragen? Dien je aanvraag digitaal in bij FCO (de Facilitaire Campus Organisatie) via de Serviceportal.

    Office.com
    Als medewerker maak je gebruik van Microsoft Office 365, met onder andere Teams, Outlook, Word, Excel en PowerPoint. Dit uitgebreide pakket is altijd en overal te gebruiken via Office.com. Via Outlook in Office kun je een  representatieve foto invoeren, zodat je collega's weten met wie ze contact hebben. Heb je geen foto? Stuur dan een mail naar communicatie.it@vu.nl, dan maken we een goede foto.

    Veilig inloggen
    Je maakt gebruik van digitale toepassingen van de VU waarin persoonlijke of gevoelige informatie opgeslagen is of gedeeld wordt. Daarom gebruiken we naast je VUnet-id en wachtwoord een extra identificatiestap. Na inloggen word je gevraagd om je digitaal te identificeren via een app op je smartphone (tiqr) of via een zogeheten YubiKey. Meer informatie lees je hier

    Draadloos netwerk
    Bij de VU is een beveiligd draadloos internet beschikbaar. Om het draadloos netwerk te configureren ga je naar vu.nl/draadloos en volg de instructies. Dit werkt voor Windows, Mac, iPhone, iPad en Android telefoons.

    Ruimte reserveren
    Het Transitorium heeft verschillende ruimtes die je kunt reserveren. Wil je een vergaderruimte reserveren? Dat kan via je agenda in Outlook. Klik op nieuwe vergadering->invite attendees/deelnemers uitnodigen -> ruimte-> bijvoorbeeld: TR (Hybride) Overlegruimte 2B61. Vergeet niet te kijken bij ‘scheduling assistant/plannings assistent’ in de Outlook afspraak of de zaal vrij is. Na verzending is de zaal gereserveerd.

  • VU-huisstijl

    VU-huisstijl
    De huisstijl van de VU komt tot uiting in alles wat we doen en maken. In onze website, brochures, jaarverslagen, wervingsmiddelen, advertenties, bewegwijzering, en ook in persoonlijk contact via telefoon, e-mail en in ont - moetingen. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over de VU-huisstijl.

  • Personeelszaken

    CAO
    De werknemers van de Vrije Universiteit hebben een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht. Op deze arbeidsovereenkomst is de CAO Nederlandse Universiteiten van toepassing. 

    Jaargesprek
    Eenmaal per jaar voeren leidinggevende en medewerker een jaar- en beoordelingsgesprek

    Vakantieinformatie 
    Alle informatie over opbouw vakantiedagen, collectieve vrije dagen en het aanvragen van vakantiedagen vind je hier. Stem je vakantie altijd vooraf binnen je team en met je leidinggevende af. 

    Ziekmelden 
    Ziekmelden doe je vóór 09:30 uur telefonisch bij je leiddinggevende of diens plaatsvervanger. Daarnaast registreer je de ziekmelding ook via de self service ‘Ziek en beter melden’. 

    Opleiding en ontwikkeling 
    Het volledige VU-opleidingsaanbod is te vinden via 'Opleiding en scholing'. Het opleidingsplan van IT en het bijbehorende stappenplan vind je hier.

    Human Resource Management 
    Voor specifieke persoonlijke vragen over personeelszaken kun je terecht bij de HRM servicedesk (servicedesk.hrm@vu.nl | (020) 598 2882). De afdeling is verantwoordelijk voor de efficiënte en betrouwbare afhandeling van de personeels- en salarisadministratie, inclusief declaraties. Ook geeft de afdeling advies op het gebied van arbeidsvoorwaarden, rechtspositie en de optimale inrichting van processen. Met overige vragen en verzoeken kun je terecht bij de HR-adviseur van de dienst IT: Hannah Langen.

  • Vervoerszaken

    Woon- en werkverkeer
    Alle woon-werkverkeerregelingen van de VU staan omschreven op vu.nl

    Leenfietsen 
    Er zijn blauwe VU-dienstfietsen die je kunt lenen. De sleutel is verkrijgbaar bij de Security Desk (kelder Hoofdgebouw). De fietsen staan in de fietsenkelder onder het Hoofdgebouw (hoofdingang). 

    Fietsenstallingen
    Fietsenstallingen bevinden zich op de VU Campus (publiek) en onder verschillende VU-gebouwen. Om toegang te krijgen tot de ondergrondse fietsenstallingen, vraag je autorisatie aan op je VU-pas. Er zijn geen kosten aan verbonden. Overzicht ondergrondse fietsenstallingen VU Campus.  

    Parkeren 
    Er is een parkeergarage P2 VUmc onder gebouw ACTA en P3 VU Campus onder het Nieuwe Universiteitsgebouw, ingang Van der Boechorststraat. Dit is betaald parkeren. Actuele informatie vind je op parkerenbijvu.nl (tarieven, abonnementen, etc.)

  • Lijst van afkortingen

    • 3D - Dialoog, Debat en Diversiteit Debatruimte (W&N gebouw) 
    • ACTA - Gebouw van Faculteit Tandheelkunde Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam 
    • AGORA - Vergaderruimte locatie HG-3A 
    • AR - Alumni Relaties  
    • ARBO - Arbo en Milieudienst (Dienst)
    • AUMC - Amsterdam Universitair Medische Centra Ziekenhuis (VUmc + AMC), officiële naam is Amsterdam UMC - locatie VUmc
    • AURORA - Vergaderruimte locatie Hoofdgebouw 
    • AV - Ad Valvas Universiteitsmagazine 
    • AVC - Audiovisueel Centrum
    • BA - Bachelor Onderwijs 
    • BAC - Benoemings Adviescommissie
    • BelleVUe - onderwijsgebouw campusplein
    • BÈTA - Faculteit der Bètawetenschappen 
    • BHV-er - Bedrijfshulpverlener 
    • BNO - Bedrijfsnoodorganisatie 
    • BOVU - Bestuurlijk Overleg VU 
    • BSc - Bachelor of Science titel/soort opleiding 
    • BVS - Bestuurlijk Volg Systeem Systeem 
    • BZ - Bestuurszaken Dienst 
    • C&M - Communicatie & Marketing (Dienst)
    • CCE - Coördinatiecentrum Energie Gebouw 
    • CMc - Congres en Mediacenter 
    • CMES - Communicatie en Marketing Expertise Services 
    • CMS - Content Management Systeem 
    • CRB - Coördinatie Ruimteplanning Afdeling 
    • CSL - Centrum voor Studie en Loopbaan
    • CvB - College van Bestuur
    • CvD - College van Decanen 
    • Dies - Dies Natalis - Verjaardag van VU 
    • DSZ - Dienst Studentenzaken 
    • EC - Externe Communicatie 
    • F&A - Financiën en Audit 
    • FALW - Faculteit Aard en Levenswetenschappen 
    • FB - Facilitair Beheer 
    • FCO - Facilitaire Campus Organisatie 
    • FGB - Faculteit der Bètawetenschappen 
    • FGW - Faculteit der Geesteswetenschappen 
    • FORUM - zalen/vergaderruimte locatie HG-1D 
    • FRT - Faculteit der Religie en Theologie 
    • FSW - Faculteit der Sociale Wetenschappen
    • GV - Gezamenlijke vergadering Ondernemingsraad en College van Bestuur 
    • HG - Hoofdgebouw 
    • HOVO - Hoger Onderwijs Voor Ouderen 
    • HRM - Human Resource Management Dienst 
    • IA - Instellingsaudit (Instellingstoets)
    • IC - Interne Communicatie 
    • IN - Initium Gebouw 
    • INM - Introductiebijeenkomst voor Nieuwe Medewerkers 
    • IO - International Office 
    • (i)OZI - (internationaal) Onderzoeks Instituut 
    • IP - Instellingsplan 
    • IT - Informatie Technologie Dienst 
    • M&C - Communicatie & Marketing Dienst 
    • MA - Master Onderwijs 
    • MF - Medische Faculteit Gebouw (Gebouw MF)
    • MLK - Martin Luther King-lezing 
    • MKT - Marketing C&M team 
    • MP - Maatschappelijke Profilering Voormalig C&M team 
    • MSc - Master of Science titel/soort opleiding 
    • MT - Management Team 
    • NU - Nieuwe Universiteitsgebouw 
    • O&O - Onderwijs en onderzoeksondersteuning 
    • O|2 - Labgebouw Gebouw 
    • OAJ - Opening Academisch Jaar 
    • OBB - Onderwijsbureau Afdeling faculteit 
    • OCT - Operationeel Crisisteam
    • ODC - Onderdeel Commissie Medezeggenschap 
    • OPDO - Overleg Portefeuillehouders en directeuren Onderwijs 
    • OR - Ondernemingsraad Medezeggenschap 
    • OZW - Onderwijs Zorg en Welzijn gebouw 
    • PhD - Promovendus titel 
    • PThU - Protestantse Theologische Universiteit (huurt deel van het Hoofdgebouw)
    • RCH - Faculteit der Rechtsgeleerdheid 
    • RECH - Faculteit der Rechtsgeleerdheid 
    • Repro - Reprografie HG-KA30 
    • RvB - Raad van Bestuur Bestuursorgaan 
    • RvT - Raad van Toezicht Bestuursorgaan 
    • SA - Student-assistent Functie 
    • SALUTEM - Vergaderruimten locatie MF-1D 
    • SBE - School of Business and Economics (voorheen Faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde)
    • SBT - Strategisch Beleidsteam 
    • SO - Studentgerichte Ondersteuning 
    • STAVAZA - Stand van zaken (vergaderterm)
    • SWICC - Studentenwerving, Woordvoering en Wetenschapsvoorlichting, Interne Communicatie en Diensten 
    • TENT - Tentamenhal (DigiTent) Gebouw 
    • TO - Transitieorganisatie Bestuursorgaan 
    • TOLL - Toekomstig Online Landschap 
    • TRANS - Transitorium Gebouw 
    • UB - Universiteitsbibliotheek Dienst 
    • UBVU - Universiteitsbibliotheek 
    • UD - Universitair docent (Functie) 
    • UHD - Universitair Hoofddocent (Functie)
    • URC - University Research Chairs VU prijs 
    • URF - University Research Fellows VU prijs 
    • USR - Universitaire Studentenraad Medezeggenschap 
    • VB - Vergadering bedrijfsvoering 
    • VUmc - VU medisch centrum ziekenhuis, officiële naam is Amsterdam UMC - locatie VUmc
    • W&N - Wis- & Natuurkunde gebouw 
    • Wvttk - Wat verder ter tafel komt (vergaderterm/rondvraag)
  • Plattegrond

    Een plattegrond van de VU Campus en Amsterdam UMC - locatie UMC vind je hier.

  • Belangrijke nummers

    Alarmnummers
    In het geval van een calamiteit (ongeval, brand en andere calamiteiten) bel je op de VU Campus: 020 - 598 2222 of intern 22222. 

    IT Servicedesk 
    De IT Servicedesk is het meldpunt voor vragen over en problemen met het gebruik van IT-services.
    servicedesk.it@vu.nl | (020) 598 0000 

    HRM Servicedesk 
    De HRM Servicedesk is het meldpunt voor algemene vragen op het gebied van personeelszaken en voor vragen over de HRM self services in VU.nl.
    servicedesk.hrm@vu.nl | (020) 598 2882 

    FCO Servicedesk 
    De FCO Servicedesk is de plek waar je terecht voor het doorgeven van een storing of met vragen of klachten over de dienstverlening van de Facilitaire Campus Organisatie (FCO).
    frontoffice.fco@vu.nl | (020) 598 5777

  • Tijdschrijven en factureren bij de VU (externe medewerkers)

    Het is belangrijk dat externe consultants op de eerste werkdag van de nieuwe maand hun uren van de maand ervoor hebben geregistreerd. De teamleider draagt de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de goedkeurder van de kostendrager deze uren op de tweede werkdag van de maand beoordeelt. Op deze wijze krijgen we inzicht in wat er wordt gefactureerd, kunnen we tijdig en correct doorbelasten en weten we binnen IT beter wat er speelt. Het is dus van belang dat jij jouw uren tijdig registreert omdat we op termijn toegaan naar een situatie waarin alléén geregistreerde en goedgekeurde uren worden uitbetaald.

    • Een externe consultant mag niet meer uren factureren dan er contractueel is afgesproken tot een maximum van 1,0 fte (40 uur )per week.
      • Voorbeeld: heb jij een contract van 0,60 fte, dan is dat maximaal 24 uur per week.
    • De factuur die jij maandelijks indient bij de mantelpartij, moet altijd voorzien zijn van een getekende (door jou en jouw direct leidinggevende) urenstaat uit het tijdregistratiesysteem van de VU. Is dit niet het geval, dan wordt de factuur niet verwerkt.
    • Op zaterdagen, zondagen, feestdagen en collectieve vrije dagen mogen er geen uren worden gefactureerd.
      • De feest- en collectieve vrije dagen voor 2024/2025 zijn:
        • 23 december 2024 t/m 5 januari 2025 (2024/2025-kerstreces, collectief vrij)
        • 18 april en 21 april 2025 (Goede Vrijdag en 2e Paasdag)
        • 5 mei 2025 (Bevrijdingsdag)
        • 29 mei en 30 mei 2025 (Hemelvaart en collectieve vrije dag)
        • 9 juni 2025 (2e Pinksterdag)
        • 22 december t/m 4 januari 2026 (2025/2026-kerstreces, collectief vrij)

    Enkele tips

    • Urenschrijven is niet de meest inspirerende klus, maar is belangrijk voor een correcte financiële huishouding. Probeer ervoor te zorgen dat je elke dag je uren schrijft, maar op zijn minst elke week. Jouw teamleider (direct leidinggevende) moet tijdig aangeven op welke code jij jouw uren moet schrijven.
    • Controleer aan het einde van de maand of al je gewerkte uren zijn geregistreerd en goedgekeurd. Maak dan een urenstaat over de betreffende maand in pdf-formaat aan en laat deze (digitaal) ondertekenen door jouw direct leidinggevende.
    • Controleer of de urenstaat is voorzien van de naam en handtekening van jouw direct leidinggevende voor akkoord, voordat jij de factuur samen met jouw urenstaat indient bij de mantelpartij.

    Instructie

    • In deze video vind je een gedetailleerde instructie van tijdschrijven.
    • In deze video vind je informatie over het aanmaken van een VU-urenstaat.

    Kostendrager

    De inzet van externe medewerkers is soms noodzakelijk omdat bepaalde expertise binnen de dienst IT niet beschikbaar is. Desalniettemin zijn de middelen om inhuur te bekostigen beperkt. Daarom willen er in elk geval voor zorgen dat externe medewerkers zich uitsluitend richten op de taak waarvoor zij in eerste instantie zijn aangetrokken. Dat betekent dat een medewerker alleen een actueel tarief voor bepaalde kostendragers heeft. Het is in SAP niet mogelijk om op andere kostendragers te schrijven. Het koppelen van een andere kostendrager aan een medewerker loopt via het afdelingshoofd.

  • Archief G-schijf

    Voor de medewerkers die nog met de G-schijf (groepsschijf) hebben gewerkt: de archiefdata van de G-schijf is gemigreerd naar een tijdelijke archiefoplossing, de 'archief-ijskast'. Hier vind je een handleiding over hoe je toegang krijgt tot de archief-ijskast. 

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam