Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hoe gaan we minder vlees eten?

Maak vlees duurder met een hogere belasting en informeer mensen over de milieuschade door vleesproductie en wat zij daar zelf aan kunnen doen. Dan koopt een huishouden tot wel 36% minder vlees per week. Maak je alleen het vlees duurder, of geef je juist alleen informatie, dan heeft dat veel minder tot helemaal geen effect.

Dat is de conclusie van onderzoekers van RIVM en Vrije Universiteit Amsterdam, die ruim 500 deelnemers hun wekelijkse boodschappen lieten doen in een virtuele supermarkt. Dit is een computerprogramma waarbij het voor een deelnemer lijkt alsof hij/zij rondloopt in een ‘echte’ supermarkt. De ‘supermarktklanten’ werden gevraagd om voor heel het huishouden boodschappen te doen voor 7 keer ontbijt, lunch, avondeten en daarnaast te zorgen voor tussendoortjes.

De proefpersonen waren in het dagelijks leven ook verantwoordelijk voor de wekelijkse boodschappen. Sommigen kregen te maken met 30% duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep. 

36% minder vlees
Deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie, kochten 386 gram minder vlees per huishouden per week (36% minder). Alléén een hogere prijs of alléén informatie heeft minder tot geen effect op de hoeveelheid gekocht vlees. Ging alleen de prijs omhoog, dan werd 144 gram minder gekocht. Kregen de 'klanten' alléén informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen, dan  had dat geen effect. Het RIVM en de VU concluderen dan ook dat het verhogen van de prijs van vlees sámen met informatie zorgt voor de grootste daling in de verkoop van vlees.

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift BMC Public Health. Betrokken onderzoekers van de afdeling Gezondheidswetenschappen van de VU waren Michelle Eykelenboom, Ingrid Steenhuis en Margreet Olthof.

Bekijk ook

Partners

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam