Lesgeven en leren over klimaat en duurzaamheid

Hoe moedig je studenten aan op nieuwe manieren na te denken over duurzaamheid en het klimaat? Een team van VU Amsterdam neemt deel aan het internationale Active8-Planet project. In dit project wordt onderzoek gedaan naar en geëxperimenteerd met innovatieve benaderingen van lesgeven en leren op het gebied van duurzaamheid.

Recente wereldwijde acties zoals de klimaatstaking laten zien dat jongeren in Europa zich steeds meer bewust zijn van het belang van een duurzame toekomst voor iedereen. Een interdisciplinaire benadering van deze problemen is nodig, maar vaak zijn de curricula en leeraanpak op het hoger onderwijs nog niet op zo’n manier ingericht dat ze deze vraagstukken kunnen behandelen.

Active8-Planet is een internationaal project dat medegefinancierd wordt door de Europese Unie. Studenten werken samen in multidisciplinaire teams waar ook professionele stakeholders zitten. Projectleider Ellen Bal van VU Amsterdam: “We werken samen aan opdrachten gericht op duurzaamheid, een mooiere planeet en een mooiere toekomst. We kijken naar het proces van samenwerkingen in zulke teams, hoe je deze teams vormgeeft en hoe multidisciplinair samenwerken eruit ziet. We werken samen met verschillende partners en met verschillende generaties op basis van gelijkwaardigheid. Dus niet op basis van hiërarchie, maar waarbij iedereen van toegevoegde waarde is voor het project.”

Er zijn verschillende Europese universiteiten en partners bij het project betrokken die allemaal andere onderwerpen onderzoeken. Het team van de VU werkt aan een project over ervaringen en perspectieven van zowel patiënten als zorgprofessionals in een instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Amsterdam. Ze werken daarvoor samen met Adagio, een kleine praktijk die psychologische hulp biedt aan iedereen die hulp nodig heeft en in het bijzonder aan mensen die andere talen spreken.

Adagio wil hun locatie comfortabeler te maken voor patiënten en zorgprofessionals. Hierbij willen ze rekening houden met de diverse achtergronden van patiënten en professionals, de complexiteit van zorgverlening in de geestelijke gezondheidszorg en wat dat vraagt van de omgeving, en het feit dat het management van Adagio rekening wil houden met zowel mensen als de planeet bij het aanpassen van hun locatie. Dit project biedt de ruimte om te bestuderen hoe mensen met verschillende achtergronden gezondheid, ruimte en milieu ervaren en hoe dat hun onderlinge relatie vormt.

Namens VU Amsterdam zijn Ellen Bal en Giulia Sinatti van de afdeling Sociale en Culturele Antropologie en Marrije Prins en Michiel Verver van de afdeling Organisatiewetenschappen bij dit project betrokken.

Lees meer over het Active8-Planet project op de website.

Over dit onderzoek